Ga naar inhoud

Voedster ineens magerder?


Mariellexxx

Aanbevolen berichten

  • Reacties 93
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik voer haar 3 keer per dag SS brokken, en daarnaast nog 2 tot 3 keer de recovery pap, vaak hoef ik dit niet eens te dwangvoeren want ze eet het als een uitgehongerde hond van het bordje.

Daarnaast onbeperkt hooi, en water, Cisaral heb ik nog wel, maar ze zit niet verstopt het is gewoon of haakjes op de kiezen, of het feit dat mijn vriend ze die 2 weken heeft gevoerd en niet heeft opgelet of de ram alles voor haar neus wegvreet.

Of ze heeft mij gewoon heel erg gemist :beurk:

Ze eet ook heel apart, ze neemt een hapje loopt ermee in haar bek weg en eet het daar op, na 2 minuten haalt ze pas weer een nieuw stukje eten.

Ik voer haar nu binnen in de keuken, hier eet ze veel beter dan in haar hok, net of ze zich dan pas op haar gemak voelt i.v.m de ram.

Ze kunnen het zo goed vinden, dus dit vind ik erg raar :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je wil dat ze snel aankomt....maar zo snel gaat dat niet. Gaat ze vandaag onder narcose?

Uit je verhaal lijkt het alsof er niet echt iets met haar aan de hand is. Waarschijnlijk heeft het mannetje gewoon al haar eten opgegeten. Ik heb hier ook zo'n vreedzak zitten, dus bij mij krijgen ze standaard apart te eten, omdat ik anders met 1 dik en 1 dun konijn zou zitten. Het mannetje schrokt ook alles snel weg, terwijl de voedster een paar hapjes neemt, dan minuten lang niets eet en dan weer een paar hapjes. Zo heeft Sprokkel in 10 min zijn bakje leeg en Moon doet er een paar uur over...

Ik zou zeggen laat haar gewoon lekker veel eten en dan komt dat gewicht vanzelf wel, maar ja, niet binnen 1 Ć  2 dagen. Met een week zou ze toch wel weer goed aangekomen moeten zijn, met alles wat je haar voert. Zolang ze dus goed blijft eten en keutelen zou ik haar niet vandaag onder narcose laten brengen voor d'r gebit. Dat kan dan wel even wachten, lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie Femke!

Hier heb ik veel aan, want ik vermoedt dus ook gewoon dat het aan de ram ligt, en aangezien ik er wel oog op hield, maar mijn vriend dit niet wist, en ik 2,5e week van huis was.

Ze is nu in 2 dagen 50 gram aangekomen, maar snel gaat het inderdaad niet.

Ik heb net de DA gebeld, en gezegd dat ik om 2 uur alleen kom omdat ik haar te mager nog vindt voor een eventuele narcose.

Als ik haar de komende week/weken gewoon zo doorvoer, en goed in de gaten houdt met gewicht en gedrag, dan kan dat eventueel later nog als ze ineens niet meer aankomt.

Mijn ram klinkt precies als ze jouwe!!! Die van mij is echt zo'n boeren konijn :P eet alles, is nooit ziek, nooit te dik/te dun, nooit verstopt met de stoelgang, en altijd hele mooie keutels. Daarnaast vreettie binnen 10 minuten idd zijn bakje ss'jes leeg haha.

Een konijn wat echt haakjes heeft eet toch ook geen recovery voer, en ss brokken als een uitgehongerde hond uit het bakje? Dan heeft het konijn toch pijn met haakjes, en een kapotte wangwand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn met beginnende haakjes zal nog wel gewoon eten. Pas als die haken echt groot zijn en verwondingen op de wangen of tong veroorzaken stoppen ze met eten.

Sprokkel heeft ook last van haakjes, dus die laat ik een paar keer per jaar weghalen (dus al voor dat hij slechter gaat eten). Ik kwam erachter toen ik hem nog maar een net had, dus ik wist toen nog niet hoe hij precies normaal zou eten. Maar toen hij echt niet goed at zijn we naar de DA geweest en bleek dat hij haakjes had (en een slecht gebit met missende kiezen, waarschijnlijk door inteelt).

Aangezien je meisje gewoon op het eten aanvalt, zal er wel niets met haar gebit zijn (hoogstens beginnende kleine haakjes, maar daar kun je naar laten kijken als ze weer op gewicht is). Mocht ze met een week nog niet zijn aangekomen dan is er waarschijnlijk wel meer aan de hand.

O ja, bedenk wel dat ze nu twee keer zo zwaar moet worden. Dat is hetzelfde als dat een mens af zou vallen van 60 naar 30 kilo.... Die 30 kilo eet je er ook niet in een paar dagen weer aan. En je wilt ook niet dat dat wat erbij komt alleen maar vet is, dus blijf wel gezond voeren (dat doe je zo te lezen ook).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet zeggen dat Indy, toen hij haakjes at, wel aanviel op wat hij kon eten. Dat ze het dwangvoer naar binnen slobbert kijk ik niet echt van op.. Indy at hele appels en wortels weg. (Bij wijze van..)

Dus ik zou haakjes zeker niet uitsluiten. Maar zolang ze goed eet, is het veel belangrijker dat ze weer op een mooi gewicht komt en dƔn kun je altijd nog naar die kiezen laten kijken. Indy heeft op dit moment ook ƩƩn haakje, die eigenlijk nog geen schade aanricht. Zal hoogstens wat irriteren af en toe. Verder is hij er beroerd aan toe, dus die haak hebben we gewoon geparkeert. Zodra hij minder gaat eten kan ik direct terecht, daar hebben we dan wel weer voor gezorgt, maar op dit moment heeft het gewoon geen prioriteit. Hij heeft, net als Gamble, op dit moment zo'n slechte kans met de narcose.. Dus eerst vreten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Femke, thanks!

Dus er is nog een mogelijkheid dat ze beginnende haakjes heeft die nog verder groeien?

Hopen van niet!!! Ze eet inderdaad nog erg goed, zeker voor haar doen want ze is een kleine eter. Gamble heb ik vanaf dat ze 8 weken oud is, ik weet precies hoe ze eet, ze is heel langzaam en lijkt te genieten van elk hapje dat ze neemt.

Ben net weer bij de DA geweest, zonder konijn, nog 3 zakjes recovery meegenomen, en daarna moet ze toch echt zonder de recovery kunnen.

Dus ze krijgt nog 4 / misschien 5 dagen recovery, in combinatie met SS brokjes, groentes, wat fruit en hooi, daarna geen recovery meer.

Da vond dat 50 gram, bijna 100 gram in 2 dagen erg goed is! Dus ik zet dit voort want dit blijkt te werken.

@Dollie, Jou konijn is ook ziek dus? Of iig mager?

Gamble valt de recovery zo aan, net als haar SS brokjes en een stuk appel of wortel, haar eetlust is best groot nu!

En ze is gewoon te mager nu voor narcose (vind ik zelf, ben bang dat ze er niet meer uitkomt, en ik wil nog jƔƔƔƔƔƔren van haar genieten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indy heeft op dit moment nog vƩƩl meer problemen helaas, maar begin dit jaar was hij ook enorm afgevallen. Toen bleek hij haakjes op zijn kiezen te hebben (en E. cuniculi, maar dat terzijde). We (beter gezegt mijn ouders) hebben nog even getwijfeld of hij wel 'de moeite waard' was om nog geholpen te worden, de DA kon het niet laten tienduizend keer te zeggen dat hij de narcose toch niet zou overleven en dat de haken anders binnen zes weken terug zouden zijn. Nu pas heeft hij weer een haakje, is ook wat afgevallen. En die narcose heeft hij natuurlijk gewoon overleefd. Maar goed, er heeft twee weken tussen de diagnose en het uiteindelijke weghalen van de haakjes gezeten, in tussen tijd ben ik SS gaan voeren (alleen at hij dat met mate, vanwege dat dat pijn deed natuurlijk) en veel groente en vooral veel appel en wortel.. Daar viel hij op aan, dat was zacht dus deed minder pijn. Nu is Indy helaas heel ziek en hebben we niet echt een idee wat hij heeft, maar wederom gewichtsverlies en een haakje waar hij nog geen last van heeft.

In elk geval, ze eet nu goed, dus ik denk dat je echt de beste beslissing genomen hebt: Eerst aansterken, dan verder zien. :yes:

Hoop dat de grammen eraan vliegen en dat ze gauw weer de oude is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, olvarit heb ik eens in huis gehad toen ze lichtelijk verstopt zat, maar dat at ze amper. De suikers houd ik erg goed in de gaten!

Ik voer haar nu alsnog naast de recovery apart SS brokken, en groentes (want die ram kaapt zelfs dat weg haha, de stofzuiger!)

Ik ben als de dood dat ze te licht is voor de narcose, ik heb danwel een Konijnkundige DA, dus die zal wel weten wat ze doet, en ze moet sowieso onder narcose om uberhaupt goed te kijken.

Ze is niet ontwormd, maar daar zal ik het morgen even over hebben met de DA, of ik dat niet moet gaan doen voortaan.

Mijn voedster werd ook mager, maar de haakjes hebben ze zonder narcose gezien. Ze zijn wel onder narcose weggeslepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie jeetje wat een verhaal zeg!!!!!!!! Wat zijn de volgende stappen nu? Heb je ook een topic?

Sterkte ermee, ik weet nu hoeveel pijn het doet om je konijntje waar je zo gek mee bent te zien lijden.

@Fluffy&Bunny, bedankt voor je reactie, als ze dalijk goed op gewicht is is het goed, maar als ze dalijk minder goed aankomt moet ze wel onder narcose.

@Chanty ze eet idd biks, hooi, wortel en appel, ze valt de recovery wel meer aan dan ss brokjes, maar zodra ze die alleen al ruikt wordt al hyper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marielle als Nijn haken heeft valt hij soms ook nog uitgehongerd aan op zijn eten... maar uiteindelijk na 3 of 4 biksjes word de pijn hem teveel en dan neemt hij een biksje, loopt ermee weg, probeert het op te eten en begint later weer aan een nieuwe. De laatste keer dat hij er last van had was zijn wangslijmvlies ook nog in orde, maar had hij wel al weer flinke haken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nah, vanmorgen heeft ze enkele SS brokjes op, en 3/4e van het recovery zakje.

Dat was om half 9, en ze zit nu weer in de keuken, omdat ik haar een extra keer per dag wil bijvoeren, want ze kwam de 1e twee dagen 50 gram aan, maar nu zakt ze weer ietsje terug (natuurlijk verbrandt ze ook nog een deel, dat snap ik).

Ik heb net eens zitten kijken hoe ze de SS'jes eet, en ze eet iets ontwijkend, dus ze eet meer aan 1 kant van haar bekje, om de andere kant te ontzien, dus een lichtelijk scheef hoofdje.

Dus misschien toch een haakje/ beginnende haakjes :s

Jou topic lees ik vandaag eens even door, jij ook nogmaals veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dwang voer van af een schoteltje likken? je kunt ss ook fijn stampen en beetje aan lengen met water....zelfde papje bijna.

Je kunt inderdaad je voedster nu eerst beter op conditie te krijgen voor de operatie.

Ik heb dat in het verleden wel 10 dagen gedaan met een logeer konijn die toch beter de operatie in ging daar door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm .... gisterenavond en vanmorgen i.p.v recovery haar eigen brokjes tot een papje vermalen, en haar dat voorgezet.

Ze eet het net zo hard als de recovery, terwijl ik dacht dat ze dat alleen zo snel eet omdat ze het zo lekker vind!

Nu kan ik denk ik wel concluderen dat het niet gaat om de smaak maar om de zachtheid?

En dus toch haakjes of iets anders in haar bekje wat niet goed is.

Anders zou ze haar brokjes ook wel in normale vorm opeten?

Denk dat ik haar nu op deze manier op genoeg gewicht breng, en dan alsnog onder narcose voor de haakjes en controle in haar bekje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu kan ik denk ik wel concluderen dat het niet gaat om de smaak maar om de zachtheid?

En dus toch haakjes of iets anders in haar bekje wat niet goed is.

Anders zou ze haar brokjes ook wel in normale vorm opeten?

Ja, als ze de brokjes zelf niet eet, zal er toch wel iets in haar bekje aan de hand zijn. Is ze ondertussen alweer wat aangekomen? Zodat ze misschien ergens deze week onder narcose kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ze is woensdag en donderdag in die twee dagen 50 gram aangekomen!!!

Die blijft nu mooi zitten, en elke keer na het voeren weegt ze 1100 gram, maar de volgende dag is er toch weer 50 af, en weegt ze 1050.

We gaan haar nu 4x per dag voeren, omdat er nu toch minimaal wel weer 50 gram bij moet komen.

Ik weet dat het niet snel gaat met hele kleine dieren, maar er moet meer aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .