Ga naar inhoud

Voedster ineens magerder?


Mariellexxx

Aanbevolen berichten

  • Reacties 93
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hmmm .... gisterenavond en vanmorgen i.p.v recovery haar eigen brokjes tot een papje vermalen, en haar dat voorgezet.

Ze eet het net zo hard als de recovery, terwijl ik dacht dat ze dat alleen zo snel eet omdat ze het zo lekker vind!

Nu kan ik denk ik wel concluderen dat het niet gaat om de smaak maar om de zachtheid?

En dus toch haakjes of iets anders in haar bekje wat niet goed is.

Anders zou ze haar brokjes ook wel in normale vorm opeten?

Denk dat ik haar nu op deze manier op genoeg gewicht breng, en dan alsnog onder narcose voor de haakjes en controle in haar bekje.

Klopt inderdaad, ik vermaal hier de SSbrokjes ook gewoon tot pap en dwangvoeren hoeft niet echt omdat Nijn het graag wilt hebben. Honger hebben ze wel, maar het eten van harde stukken doet teveel pijn. Dus voorlopig zo aan blijven bieden, evt 2x per dag pijnstilling geven en als ze goed op gewicht is onder narcose de haakjes weg laten halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok als ze verder niets meer eet is het toch echt mis in d'r bek. Maar ja eerst moet ze op gewicht komen voor ze onder narcose kan. Mocht er echt niets aankomen of ze verder achteruit gaan dan moet je misschien wel overwegen om haar zo te laten helpen.

Hoeveel voer geef je nu op een dag? Voor SS is de standaard 15 gram per kilo lichaamsgewicht. Ze moet 2 kilo wegen dus dan zou je 30 gram per dag moeten voeren. Persoonlijk zou ik kijken of je er nog meer in kunt krijgen aangezien ze geen hooi en groente meer eet (en dat eten ze natuurlijk normaal wel naast SS).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lianne, bedankt voor je reactie! Ik blijf het haar idd zo aanbieden, en ik bel straks nog even met de dierenarts voor overleg, de kosten, en op welk gewicht ze genoeg heeft voor narcose.

@Femke, ik hou haar gewicht heel goed in de gaten, en als ze nu alsnog naast het dwangvoeren afvalt, moet ze maar meteen onder narcose, en gokken we het erop.

Ze krijgt behoorlijk wat SS hoor! Vanmorgen 3 spuiten erin gekregen (per spuit is het 20 ml, dus 60 ml vanmorgen).

Het is dan wel al vermalen en een papje hƩ!

Ik geef haar zoveel ze wilt, want wat ik nu doe kan je niet echt dwangvoeding noemen, ik hou haar vast en mijn vriend spuit een klein beetje SS papje in haar mond, zodra ze dat proeft gaat ze zelf al sabbelen aan het tuutje van de spuit, en als mijn vriend te lang wacht wordt ze ongeduldig en gaat ze zelfs achter de spuit aan met haar koppie als je hem wegtrekt haha!

Dus zonder dwang eigenlijk, maar wel met spuit in haar bekje.

Elke keer voordat we dwangvoeren laten we haar eerst zelf proberen het papje van een bordje te eten, omdat ik liever zie dat ze het zo zelf eet dan dat wij met een spuitje haar moeten voeden.

Ik hoop elke dag 3x zo te kunnen voeden (dus 3x 60 ml, of soms misschien iets minder als ze al genoeg heeft, dit geeft ze zelf prima aan), en daarnaast krijgt ze wel fruit (puur als dikmakertjes), heeft ze beschikking tot vers water, verse groentes en goed hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net gebeld met de DA, hij durft het wel aan onder narcose nu, omdat hij bijna zeker weet dat het haakjes zijn.

Hij is bang voor een abces of ontstekingen aan de kiezen als ik hier te lang mee wacht.

Hij vind het heel belangrijk voor de narcose dat het konijn goed keutelt en plast, en dat er iig activiteit in de darmen constant aanwezig is.

Ook vroeg hij of ze lusteloos was, want dan zou hij het niet aandurven.

Gamble is gelukkig erg levendig, en zƩƩr actief, daarop zei hij dat dat een heel goed teken is, en dat ook nodig is voor als ze onder narcose gaat.

Dus een bepaald gewicht had ze niet nodig volgens hem, al vond hij haar duidelijk te mager voor een gezond konijn.

De kosten vallen me nog mee, voor rond de 40,- / 50,- euro zou ik klaar zijn, en dan zouden daar misschien nog carprofen drops bijkomen voor erna.

Klinkt wel goed ofniet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt opzich goed. Zolang ze idd goed levendig is en haar darmen goed werken. Ik hoop dat hij gelijk heeft dat haar gewicht dan niet uitmaakt. Hij zal in ieder geval minder anesthetica hoeven te gebruiken. Ik ben geen DA dus hij zal het wel weten :)

De kosten vallen mij ook mee. Maar ik heb eigenlijk alleen mijn voedsters laten castreren, dus dat is de enige referentie die ik heb, kwa prijs.. En dat was natuurlijk erg duur (120 euro). Pijnstilling zou ik zeker meenemen als er wonden in de bek aanwezig zijn. Ook al zijn de haakjes dan weg, ze zal er vast nog last van hebben tot het is genezen. Krijgt ze iook een primparid (of hoe spel je dat) injectie voor de narcose, als extra stimulans voor de darmen (die willen nog wel eens stil gaan liggen door de narcose)?

Wanneer ben je van plan het te laten doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstilling zeker nemen, de bek word open gesperd met een klem om goed bij de haken te kunnen en dat is hetgene wat achteraf voor de meeste pijn kan zorgen.

Ik ben bij de DA hier met pijnstilling vaak rond de 70 euro kwijt, geen goedkope DA maar je moet toch iets ;). Hier krijgt hij wel standaard ook nog een primperid injectie om de darmen nog even een extra boost te geven, maar dat word ook niet extra berekend, zit bij de prijs inbegrepen (net zoals de pijnstillende injectie gelijk na de operatie).

Het is in ieder geval een DA die duidelijk met je overlegt, dat is echt superfijn!

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, ik heb net gebeld, Woensdag kan ik haar om half 2 brengen! Hij heeft het totale kostenplaatje berekend, en kom ik dus uit op 50,- / 60,- euro, een nette prijs vind ik zelf.

Ze zei dat het morgen wel kon, maar ik kan haar beter nu 2 dagen nog even 'volproppen' en dat was volgens de DA zelf ook een beter idee.

Een wakker-word-prik zit bij de prijs in (omdat vaak bij konijnen dat nodig is zei hij), de primperid injectie weet ik niet, maar volgens de assistente zat dat er ook al bij gerekend, alleen dus nazorg medicijnen niet.

Ik ben nu al zenuwachtig, mijn kleine meisje!

Ik ga deze 2 dagen heel veel met haar spelen en knuffelen, je weet het immers nooit.!

Via dit topic zal ik jullie even op de hoogte houden, tevens heel erg fijn dat jullie allemaal zo meedenken en meeleven! Het is toch ideaal zo'n forum met konijnenliefhebbers als dit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat een zorgen heb ik me toen om Indy gemaakt.. Mijn DA was ook wat minder positief als die van jou.. Heb zitten janken in de klas haha.. :$ Dus ik begrijp je helemaal!! Kan ook wel zeggen dat het wel goed komt, komt het vast ook, maar een garrantie heb je nooit.. Dus knuffel haar maar lekker! Ik duim woensdag dat alles goed komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hihi dankje! Ik voel me echt een overbezorgde moeder nu, stel je voor als ik ooit kinderen krijg, hoe voel je je dan wel niet? :P

DA zei ook dat het wel een risico is, zeker nu ze magerder is, maar hij durft het heel goed aan, hij is ook zeker weten konijn kundig, dus ik vertrouw er maar blind op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shit, kan mijn bericht niet meer editten.

@Cindy, ik heb alles gelezen, en wat een overwinning voor zowel jij als het konijn!!!! Wat een levenslust bij die kleine beestjes soms zeg!

Hoe gaat het nu met hem, hij is terug naar de eigenaren? Verzorgen ze hem nu wel met goed voer e.d?

Hij is goed terug gegaan naar de eigenaren met zijn reeds nieuwe vriendin geen problemen meer gehad.

Hij kreeg daar geen groen en hooi sinds ze dat er bij voeren is het over.

Als een konijn haken op de kiezen heeft wat ik toen ook heb gedaan is hem och door middel van dwang voer aan laten komen.

Als je inderdaad geluk hebt likken ze dat zo van het schoteltje en slikken ze het door of het ss of dwang voer is maakt niet uit dat klopt.

De grotere bix korrels doen dan gewoon te zeer om op te kauwen.

Ik hoop dat je haar nog verder beter op gewicht krijgt voor de operatie.

Laat de da goed kijken of ze niet eventueel een kies zouden moeten verwijderen.

Dat het niet steeds een terugkeerde probleem is.

Een konijn kan zelfs haken krijgen door simpel enkele dagen slecht te eten .Dit hoef dus niet altijd terug te komen....

Waar ik me wel het meeste over verbaas dat die konijnen na de operatie gelijk weer bix gaan eten.

succes

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor je reactie!

Ik en mijn vriend voeren haar nu gewoon idd zoveel mogelijk bij! Vanmiddag at ze zelfs wat SS brokjes zo uit het bakje (ik probeer het namelijk eerst altijd zo, als dat niet lukt fijnmalen tot een papje en dan aanbieden, als ze zelf niet eet dat van een lepeltje geven, en als ze dan nog niet wil met een spuitje 'dwang'voeren)

Ze heeft vandaag hƩƩl goed gegeten, en vanavond laat krijgt ze nog een portie.

Ze geeft zelf heel goed aan wanneer ze genoeg heeft, maar geeft ook aan wanneer ze honger heeft, ik ken haar door en door dat helpt echt wel mee in een geval als dit!

Ik zal inderdaad nog wat dingen vragen als ik haar daar breng, of ze alle kiesjes even controleren, en er dan alsnog misschien 1 uit moeten halen, dat dat wel onder dezelfde narcose kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik me wel het meeste over verbaas dat die konijnen na de operatie gelijk weer bix gaan eten.

Ja, Indy ook echt heel snel weer. Hij was er sowieso binnen no time bovenop, wonderbaarlijk. En mijn DA (inmiddels niet meer mijn DA) heeft niet eens pijnstilling mee gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm laten we dat hopen, ik zou zelf ook niet van al die meds, maar wil mijn konijn er ook niet onnodig mee volstoppen :)

Ze heeft net weer behoorlijk wat Ss brokjes in papvorm op! Ze eet het als een uitgehongerde hond, en het verbaasd me dat ze tussendoor alles nog kan doorslikken haha!

Even een foto'tje van een uurtje geleden :

120809070106.jpg

En 1 van halverwege vorige week, toen ze nog wel af en toe wat SS'jes at:

120309161727.jpg

Ik heb naar net weer gewogen, en voor ik begon met voeren woog ze nog maar 1 kg :s

Ik denk dat mijn weegschaal niet helemaal goed meer is, want ze ziet er duidelijk veeeeeel beter uit al! En ik voel het ook aan haar lichaampje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, dat kan ik weleens doen ja!

Batterij verwisselen hoeft denk ik niet, hij gaat op stroom.

Ze is met voeren echt een muts hoor, zodra ik erbij komt staan stopt ze met eten want dan wil ze naar me toe om te knuffelen, of om te snuffelen haha.

Nu moet ik haar steeds negeren als ze eet, en das zo moeilijk want ze is zoooo leuuuheeeuk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .