Ga naar inhoud

Puck


desi

Aanbevolen berichten

Ik had in een ander topic al aangegeven dat Puck zo mager was, maar wel goed at en verder goed keutelde en plaste enz...maar ben vandaag naar de DA geweest...

Ze moet blijven, ze gaan morgen haar kiesjes slijpen, maar de DA is bang dat er misschien nog wel iets anders aan de hand is omdat ze bij de DA ineens heel slapjes en ziekig werd, net of ze het al die tijd bij mij verborgen had gehouden...

Ze was heel speels en aanhankelijk en er leek gewoon niks aan de hand totdat ik haar oppakte en voelde dat ze toch wel heel mager was...

Ik dacht ook altijd dat ze heel jong was, aangezien ik haar samen met teigetje uit de opvang heb gehaald en teigetje was nog heel jong en daar dachten ze dat puck een ouder zusje was van teigetje, maar waarschijnlijk is het dus de moeder en is ze al minimaal 8 jaar oud als het niet ouder is....

De DA kon dat voelen aan haar spiermassa?

Ze gaan haar vanavond dwangvoeren en kijken of ze daar al iets van opknapt( ze heeft vandaag nog heel veel groente gegeten hier maar ze denken dat ze de biks niet goed weg krijgt door de haakjes)...dus daar kan ze ook mager van zijn geworden en daar hopen ze dus op, maar misschien is het een onderliggend probleem....

De DA zei nog wel, we gaan haar goed onderzoeken en we hopen dat ze niet te zwak is voor de narcose en daar weer goed uitkomt...

Dus het is allemaal veel slimmer dan ik dacht:erf:

Ik voel me best schuldig dat ik dit niet eerder gezien of gemerkt heb verdorie!!!

De DA zei ook dat als een konijn er ziekig uitziet ze meestal al heel erg ziek zijn maar het niet laten blijken en dan bij de DA laten ze zich ineens kennen, had ze al heel vaak zien gebeuren....

Helpen jullie me mee duimen?

Ik mag morgenmiddag bellen hoe het gegaan is...

Volhouden mijn kleine ukkepuck!!!:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik duim ook voor je!

En je moet je niet schuldig voelen hoor (ook al begrijp ik dit wel) want konijnen doen zich nu eenmaal stoerder voor als dat ze zijn. Ongetwijfeld weet je dit al maar voor het geval dat, het zijn prooidieren en is dus van levensbelang voor ze om zo lang mogelijk niets te laten merken hoe ze zich eigenlijk voelen.

Dat is juist het vervelende bij konijntjes, tegen de tijd dat je wat merkt is het vaak al ver gevorderd maar dit wil niet zeggen dat hier niets meer aan te doen is hoor!!

Heel veel sterkte vandaag.

Die haakjes kunnen echt een heel groot probleem zijn, ik hoop dat het hiermee is opgelost maar gelukkig gaat je da een uitgebreid onderzoek doen.

Nogmaals sterkte vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mocht tegen het middaguur bellen, dus heb ik net gedaan

Ze heeft dus vanacht bij de DA de hele bak met brokjes opgegeten en zit nu aan het hooi te knabbelen

Ze heeft goed gekeuteld en geplast:whistle2:

Wat een gek konijn haha

Maar ze willen haar nog wel even onderzoeken, dus ik moest om 2 uur maar even weer bellen...

Omdat ze gisteren zo rustig(bijna apatisch) was, willen ze haar toch even verder bekijken...

Ben allang blij dat ze zich kranig houdt daar hihi....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het ondertussen weer beter gaat met Puck.

Konijnen kunnen zich tot op het laatste moment groot houden.

Je hoeft jezelf niets te verwijten, dit kan iedereen overkomen.

Zo vond ik mijn *Balou* januari vorig jaar ineens dood in de kooi op mijn verjaardag.

De dagen ervoor & diezelfde dag heb ik nix aan hem gemerkt.

Hij at, dronk & keutelde evenveel als anders.

Ook was hij even alert & levendig als normaal.

Waaraan hij gestorven is weet ik niet, maar vond ik vreemd & hij was nog maar 2,5 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, oma is weer thuis hoor hihi

De haakjes op haar kies waren niet zo erg als ze verwacht hadden en ze durfden daarom de narcose ook niet goed aan omdat ze dus al aardig oud blijkt te zijn....

Ze had wel last van aardig wat gas in haar buikje en hun advies was om haar naar binnen te halen om haar zo goed mogelijk in de gaten te kunnen houden en lekker aan te laten komen, en dat heb ik dus gedaan.

Ze staat nu in de garage in een ruime kooi met lekker veel stro en hooi

Heb speciaal voor haar SS gehaald en nu ervoor zorgen dat ze goed weer aankomt en zich beter voelt...

Ze had vanacht zo goed gegeten omdat ze gisteren een pijnstiller had gekregen en daarom hebben ze me pijnstiller meegegeven voor de komende 3 dagen...

Ze hebben haar verder goed na gekeken en ze denken eigenlijk dat ze een jaar of 8 a 9 is en ze heeft al heel wat nestjes gehad gezien haar tepels

Waarschijnlijk is ze een fokkonijn geweest en gedumpt toen ze niet langer meer kon....zielig hoor, bah!!

Ik ga onze oma nu lekker verwennen en volgend jaar als het weer wat warmer is, gaat ze lekker weer naar buiten maar nu blijft ze gezellig bij ons binnen....

Ze is nu wel alleen natuurlijk, maar ja, dat kan even niet anders...

Onze ren is gewoon te groot om haar keutels en eten en plasjes goed in de gaten te kunnen houden

Of is het verstandig om 1 van de andere konijnen ook bij haar te doen?

En het advies was dus SS en lekker veel hooi

Hebben jullie nog andere verwennerijen wat ik haar kan geven?

Zodat ze snel weer wat vlees op de botten krijgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat ik ergens overheen lees maar heb je medicijnen gekregen om het gas op te lossen? Als 'verwennerijtjes' weet ik neit zoveel. Ik zou iig niet massaal brood en snoepjes gaan geven, want net als een mens moet een konijn ook gezond aankomen he:yes: Misschien gewoon wat extra biksjes geven. Ook een kwestie van geduld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat ik ergens overheen lees maar heb je medicijnen gekregen om het gas op te lossen?

Nee, heb daar geen medicijnen voor mee gekregen

Ze had niet heel veel gas en ze wilden daarom dat ik haar binnen haalde en in de gaten hield en als het erger werd, gelijk bellen en alsnog iets halen...ook omdat ze nog heel goed keutelde en plaste en goed at dachten ze meer dat het toch wel aan haar leeftijd lag en haar levensgeschiedenis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou voor de zekerheid toch regelmatig masseren, kan absoluut geen kwaad maar wél heel veel helpen..

En ik zou inderdaad wel overwegen een van de anderen naar binnen te halen, is toch gezelliger voor haar, denk ik. Vaak herstellen ze ook sneller als hun maatje bij ze is.

Tenminste, je hebt er vier toch? Niet dat er buiten eentje alleen blijft.. Puck heeft sowieso wel gezelschap binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben ze nog haar ontlasting na gekeken op wormen?

Is ze wel echt mager of heeft ze gewoon geen spiermassa? Ik zie wel vaker bij oude konijnen, dat je ruggengraat voelt en een slechte achterhand, maar dat ze verder wel "vol" zin als het ware. Ze zakken als het ware in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ze wel echt mager of heeft ze gewoon geen spiermassa? Ik zie wel vaker bij oude konijnen, dat je ruggengraat voelt en een slechte achterhand, maar dat ze verder wel "vol" zin als het ware. Ze zakken als het ware in.

Dat vind ik een hele goeie aniek...want ze is dus precies zoals je zegt....haar buikje is nl wel mooi rond en gevuld, ze lijkt inderdaad ingezakt...het is net of al haar gewicht aan de onderkant zit zeg maar....

De ruggegraat staat omhoog en haar heupen ook, die voel je ook het meest...ze woog trouwens 1,4 kilo

Ze hebben haar niet onderzocht op wormen, heb het wel gevraagd maar de DA zei dat vermagering bijna nooit door wormen komt?omdat konijnen volgens hem zo goed als nooit wormen hebben?Hier heb ik dus geen verstand van....:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoeveel weegt haar vermoedelijke dochter/zusje oid? Ik zag op de foto's iig wel een klein konijn. Wel belangrijk is altijd ontwormen bij dit soort vage klachten, maar zeker als ze oud zijn weet je soms niet wat er precies aan de hand is, maar je zit vaak ouderdieren magerder worden en al hun spieren kwijt raken. Ook mensen worden bottiger etc.

En wormen komen juist zeer vaak voor en ook vermagering er door dat is een fout van de dierenarts. Ik zie het steeds vaker en ook op het forum zijn hier mensen die vaker wormen gehad hebben bij konijnen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of is het verstandig om 1 van de andere konijnen ook bij haar te doen?

En het advies was dus SS en lekker veel hooi

Hebben jullie nog andere verwennerijen wat ik haar kan geven?

Zodat ze snel weer wat vlees op de botten krijgt?

Ik zou haar idd gezelschap geven van een ander konijn.

Konijnen kunnen behoorlijk vereenzamen alleen, wat het genezigsproces niet zal bevorderen.

Gezelschap kan haar juist nu ontzettend veel goeds doen :)

Ik zou fijn doorgaan met haar SS & veel hooi te geven.

SS is ontzettend goed voer, waar de juiste voedingsstoffen in zitten.

1 tip --> Supreme Science heeft een speciale bix op de markt gebracht voor het oudere konijn --> Science Mature, voor info zie:

http://dutch.supremepetfoods.com/products/science/

&

http://www.rattenwinkel.nl/N_frame.html?http://www.rattenwinkel.nl/Supreme+science+Selective+Mature+Rabbit++N_art_5022.html

Science Mature is een bix speciaal voor het oudere konijn.

Pumbaa & Zazou worden over een paar maanden alweer 6 jaar & wonen buiten.

Zij krijgen deze bix gemengd door hun SS & doen het hier ontzettend goed op.

Ze blijken het heel lekker te vinden :)

Mss is Science Mature ook iets voor Puck, aangezien ze al behoorlijk op leeftijd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 tip --> Supreme Science heeft een speciale bix op de markt gebracht voor het oudere konijn --> Science Mature, voor Science Mature is een bix speciaal voor het oudere konijn.

.

Ik kon inderdaad kiezen tussen deze en de gewone, maar die man zei dat de gewone op dit moment beter was qua aankomen voor haar dus heb de gewone genomen maar nu denk ik na het verhaal van aniek dat ze gewoon mager is door haar ouderdom, want de DA had het ook over haar spiermassa, dat die helemaal weg viel en dat hij daarom kon zien dat ze echt al een oud dametje is.

Ik heb nu net besloten om oma terug in de ren te doen, ze zat echt heel eenzaam in haar kooi in de garage en het gezelschap van haar maatjes heeft ze vast meer nodig dan mijn constante geneuzel hihi

Ik houd haar heel goed in de gaten nu en als ik maar even zie dat ze niet haarzelf is, gaat ze alsnog voor de winter naar binnen...

Oma kwam in de ren en dochter en vriendjes kwamen er gelijk aan en knuffelden haar helemaal hihi, en ze is nu zelf ook veel levendiger. Haar wintervacht is ze toch niet in anderhalve dag kwijt?

Ik had wel eentje naar binnen kunnen halen maar vind de binnenkooi nou niet zo groot dat ik denk dat ze het leuk hebben die 4 maand.

Ze zijn natuurlijk wel 16 m2 gewend...

En ze heeft vanacht weer netjes haar SS en hooi opgegeten en er lagen heel wat goeie keutels en plasjes in de kooi...

Ik denk eigenlijk dat het een kwestie van ouderdomskwaaltjes zijn en dan heb ik liever dat ze de rest van haar leven nog lekker buiten bij haar maatjes zit dan binnen alleen.

@aniek, ik ga ze maar eens even allemaal ontwormen dan, gewoon voor de zekerheid...en haar dochter is ongeveer even groot als haar...zal even foto plaatsen..

dochter zit achter haar.

Omdat ik in eerst instantie dacht dat het zusjes waren was ik gealarmeerd door die magerheid omdat teigetje dus lekker vol is....maar nu lijkt het allemaal wel op zijn plaats te vallen.

DSC_5427.jpg

aangepast door desi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ontwormen zou ik iig met panacur doen en 14 dagen bij twijfel over wormen. Anders gewoon even de ontlasting laten onderzoeken, een dikkere onderbuik is namelijk ook typisch voor wormen.

Verder zou ik willen adviseren om haar mogelijke dochter of zus (je weet het natuurlijk nog steeds niet, ene oudere konijn blijft beter in conditie dan het andere) ook even te wegen, want ze zouden dan ook weer niet te veel in gewicht moeten verschillen. Ze ogen ook wel beide klein. Het gewicht van 1,4 kilo is niet zwaar voor een normaal hangoortje, maar ze oogt vrij klein in geheel.

Ik denk ook niet dat je haar een plezier doet door haar binnen te houden alleen en als ze het verder goed doet.. er kan ook binnen iets groeien waar je niet bij kan (denk aan een tumor oid)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puck weegt rond de 2 kilo....(personenweegschaal haha, erg moeilijk)

Had haar gisteren toevallig al gewogen uit nieuwschierigheid na de thuiskomst van "oma"

hihi, denk dat ik haar nanna ga noemen, past veel beter...

Toen ik hun allebei ophaalde bij de opvang was teigetjes echt nog een klein jong ding en puck was net een slag groter, dus denk dat puck echt haar moeder of oma of tante is..of misschien wel helemaal geen familieband, maar elke keer als ik ze samen zie, zie ik toch een band die puck niet met de anderen heeft, dus.....

Toen ik puck net in de ren zette kwam teigetje er ook echt aan gerend...

Nog net niet in slow motion zoals in de film hahaha:whistle2:

Zo'n wormenkuur, is dat voor konijnen vloeibaar ofzo?ben die rot tabletten voor de hond gewend nl en hoop niet dat ik tabletten bij mijn konijnen naar binnen moet zien te krijgen:bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het wel een groot verschil in gewicht, nu zijn oudere konijnen vaak wel wat lichter, maar 600 gram is natuurlijk een heleboel. Wormen zou me daarom nu ook echt niks verbazen.

Panacur heb je in past en tabletten, je kan het ook op bunnybin bestellen in pasta vorm. Ik gebruik de tabletten die ik plet en in suspensie oplos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .