Ga naar inhoud

moet je steriliseren


Christel00

Aanbevolen berichten

Vraagje van mijn kant voor de mensen die hun voedster hebben laten castreren. Hoe lang hebben jullie ze bij hun maatje vandaan moeten houden? Dat is momenteel het grootste probleem hier, het gebrek aan ruimte voor extra kooi en een panisch konijn als haar vriend niet te vinden is.

Ik wil Kelly namelijk laten castreren omdat ze vrij frequent schijnzwanger is, en ik durf het ook aan met mijn DA. Aan iedere operatie/narcose zit een risico maar ze opereren daar zoveel konijnen dat ze genoeg kennis in huis hebben. Het is meer het probleem van de 2 lovers uit elkaar moeten halen hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet lang (exact zou ik moeten nakijken). Onder toezicht zaten ze zelfs samen.

Ik ben zelf voorstanden van het niet scheiden...dus onmiddellijk terug samen zetten.

Enkel als dat voor de voedster nog te lastig/moeilijk lijkt zou ik ze tijdelijk scheiden. Maar dan wel op een manier dat ze nog contact met elkaar kunnen hebben door de tralies door ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de mogelijkheid had gehad om ze niet te scheiden, had ik ze waarschijnlijk direct ook weer samen gezet.

Ik heb ze binnen gehad, de één wat langer dan de ander, maar allemaal zo'n dag of 3/4. Dan begonnen ze de boel af te breken en waren ze weer helemaal happy als ze naar hun eigen hok en vriendje konden.

Eén van de dames vertikte zelfs te eten en ik snapte maar niet waarom ze niet wilde eten. Toen ik haar een aantal dagen maar bij haar vriend zette, begon ze te eten als een bouwvakker... Ze had gewoon liefdesverdriet.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Fuz en Sisi ook niet uit elkaar gehad.

Fuz is zelfs mee geweest naar de da omdat ze heel slecht zonder elkaar kunnen.

Daar moesten ze wel even uit elkaar. Na de operatie hadden ze hem weer terug gezet maar begon Fuz te rijden zeiden ze? Toen ik ze ging ophalen heb ik ze gewoon bij elkaar in het mandje gedaan en er werd helemaal niet gereden.

Ook thuis was Fuz juist heel lief voor Sisi. Ik heb ze daarom helemaal niet uit elkaar gehaald, ze hebben juist steun aan elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster ook niet laten steriliseren, ik bedoel mijn ram is gecastreerd en dus kan ze geen jongen krijgen meer en de ram bijt ook minder nu bij mij.

Een voedster die bijv baarmoederkanker of iets krijgt vind ik opzich natuurlijk, een konijn is en blijft een konijn. De kans bestaat dat ze zoiets krijgen maar dat hoeft ook weer niet persé. En ik vind het nogal een grote ingreep en het kost ook behoorlijk wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@stephanie:

Ik denk (en hoop natuurlijk) niet dat mijn konijnen eerder dood gaan dan andere konijnen!! Ik zorg goed voor ze en ze hebben alle ruimte!

Maar het is wel zeker zo dat ik vaker lees en hoor dat konijnen maar 4 jaar worden...de konijnen die 10 jaar of ouder worden kan ik op een halve hand tellen, vandaar mijn mening.

En zoals Laura zegt, het is ook de natuur! Ik ga zelf ook geen sterilisatie ondergaan en baarmoeder laten verwijderen omdat ik anders misschien later klachten of enge ziektes (liever geen naam getypt door mijn handen) kan krijgen..

Als Liza ooit klachten krijgt of heel vaak schijnzwanger zal worden dan ben ik bereid om haar te laten helpen, wat het dan ook kosten zal...

maar nu gebruik ik dat geld liever om met mijn gezin te genieten...het leven van de mens is ook te kort en omdat ik nu van heel dichtbij mee maak dat het snel voorbij kan zijn, genieten we hier dubbel op!! Zolang iedereen (ook de konijnen) gezond is gaat mijn geld dus op aan leuke en belangrijke dingen!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn ze ook niet uit elkaar geweest. Ze zijn samen naar de DA gegaan, Minky is geholpen, ze hebben haar in een aparte bench wakker laten worden. Toen ze weer wakker was, zijn de daar direct weer bij elkaar gezet. Dat is super goed gegaan, Minky was meteen heel erg fit (wilde de eerste dag wel nog niet eten), en Nijn was ook erg lief voor haar, ging tegen haar aan liggen en waste haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muisje was 6 maanden oud toen ik haar liet helpen. Ik heb haar de dag na de ingreep bij Poo terug gezet, en idem als bij Laura was ook Poo erg lief voor haar, wassen en "aansporen" om te eten. (Ze at toen hij at, ik weet nog dat Caroline hier altijd zei "zien eten doet eten", dus dat ging bij mij thuis helemaal op)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster ook niet laten steriliseren, ik bedoel mijn ram is gecastreerd en dus kan ze geen jongen krijgen meer en de ram bijt ook minder nu bij mij.

Een voedster die bijv baarmoederkanker of iets krijgt vind ik opzich natuurlijk, een konijn is en blijft een konijn. De kans bestaat dat ze zoiets krijgen maar dat hoeft ook weer niet persé. En ik vind het nogal een grote ingreep en het kost ook behoorlijk wat.

Dat mensen het niet doen, daar heb ik alle respect voor.

Maar kom alsjeblieft niet met zo'n waardeloze argumenten.

Ja, een konijn blijft een konijn en een mens een mens,...

Maar kanker natuurlijk noemen...pff

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zelfs alles behalve natuurlijk. Het is natuurlijk dat een voedster meerdere keren bevrucht wordt en jongen krijgt, en daardoor geen hoger risico op baarmoeder problemen ontwikkeld.

Doordat wij het heel onnatuurlijk voor de voedster maken door haar bewust niet de mogelijkheid te geven op bevruchting, ontwikkeld zich een risico op baarmoederproblemen. Dus...wij zorgen zelf voor het onnatuurlijke aspect, in de vrije natuur niet! Snap je Laura?

Het klinkt heel kort door de bocht, maar door je voedster niet te laten helpen geef je haar dus eigenlijk het risico op baarmoederproblemen op een presenteerblaadje aangereikt. En daar is niks natuurlijks aan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden ervoor gekozen onze 2 meisjes te laten opereren en daarna aan een ex rammetje te koppelen. Helaas heeft 1 van de 2 meisjes de operatie niet overleefd, ze overleed aan een hartstilstand tijdens het scheren.

Ik heb er een hele tijd een schuldgevoel over gehad, want het is een preventieve operatie zodat ze later geen baarmoederperikelen zou gaan krijgen, maar wie zegt dat ze dat zowiezo zou krijgen?

Toch denk ik dat ik het weer zou doen, de dierenarts zei dat het bij hem in de praktijk zeldzaam was dat een konijn overleed tijden of net voor de operatie

Chanel is nu heel gelukkig met haar geliefde Henk Jan.:love:

Bij onze dierenarts kostte het trouwens 129,00 euries per nijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn ook grote twijfels. Mijn voedster is drie en ik heb haar net met haar ram uit de opvang. Om dan nu al meteen zo'n operatie te laten doen lijkt me niet goed voor het wennen enzo. Daarbij is het nu al erg koud en word het binnen naar buiten verhaal ook iets om over na te denken.. Waarschijnlijk in het voorjaar, dan kan ik er ook nog een half jaar over nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@stephanie:

Ik denk (en hoop natuurlijk) niet dat mijn konijnen eerder dood gaan dan andere konijnen!! Ik zorg goed voor ze en ze hebben alle ruimte!

Maar het is wel zeker zo dat ik vaker lees en hoor dat konijnen maar 4 jaar worden...de konijnen die 10 jaar of ouder worden kan ik op een halve hand tellen, vandaar mijn mening.

En zoals Laura zegt, het is ook de natuur! Ik ga zelf ook geen sterilisatie ondergaan en baarmoeder laten verwijderen omdat ik anders misschien later klachten of enge ziektes (liever geen naam getypt door mijn handen) kan krijgen..

Als Liza ooit klachten krijgt of heel vaak schijnzwanger zal worden dan ben ik bereid om haar te laten helpen, wat het dan ook kosten zal...

maar nu gebruik ik dat geld liever om met mijn gezin te genieten...het leven van de mens is ook te kort en omdat ik nu van heel dichtbij mee maak dat het snel voorbij kan zijn, genieten we hier dubbel op!! Zolang iedereen (ook de konijnen) gezond is gaat mijn geld dus op aan leuke en belangrijke dingen!!!!

4 jaar is wel erg jong hor voor een konijn. Een gezond konijn gaat niet zomaar dood als hij 4 jaar oud is. Dat lijkt me niet van ouderdom.

Ik snap trouwens heel goed dat mensen hun voedster laten helpen, maar ik snap ook waarom mensen het niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Christel,

Eerst en vooral is het wel goed nieuws dat je eindelijk een nieuw vriendinnetje voor Plucheke zou hebben he!

Ivm met die sterilisatie kan ik je niet veel raad geven, weet er te weinig van.

Ik weet dat Inge er ook voorstander van is maar zoals je zegt is het een dure ingreep. Vraag het bij haar eens na want ik denk dat er een verschil is tussen het volledig verwijderen van de baarmoeder (castratie dacht ik) en de eierstokken verwijderen (sterilisatie) of is het net omgekeerd? Verschil qua prijs en qua gevaar van de ingreep. Ben nog niet zo een grote konijnenkenner dus vergeef me als ik verkeerd ben. Nu hebt ge weeral kopzorgen zeg! Zeg, morgen wordt onze Wip een mietje! Haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb je wel gelijk hoor! Tenminste, het verwijderen van de baarmoeder is in elk geval een castratie. Het verwijderen van de eierstokken volgens mij ook, het doorsnijden van de eileiders is dan een sterilisatie.. En ik begreep dat dat bij dieren niet veel gedaan wordt.

Overigens is het wel verstandig om de baarmoeder er uit te laten halen, volgens mij kunnen er anders alsnog problemen ontstaan. Weet het niet zeker hoor, maar als er geen baarmoeder meer in zit, weet je in elk geval zeker dat er geen baarmoederproblemen kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .