Ga naar inhoud

hoeveel kans op baarmoedertumor


Marissy

Aanbevolen berichten

Ik heb een konijn een rammetje, deze word in oktober gecastreerd en wil hem dan koppelen met een vrouwtje.

Moet ik dat vrouwtje dan steriliseren?

IK lees op internet dat de kans op een baarmoedertumor op latere leeftijd erg groot is, maar wat is hiervan waar?

kan ik dat konijntje beter laten helpen, of is de kans niet zo heel groot dat zij het krijgt.

Mijn eerste konijnen waren vrouwtjes en die hebben het niet gehad, maar kan ook dat die mazzel hebben gehad.

Ik vind de kosten van een sterilisatie erg duur, dus als het niet hoeft doe ik het liever niet, maar als de kans erg groot is, ga ik er toch maar over nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er wordt gezegd dat de kans op kanker bij ongesteriliseerde (nou ja, eigenlijk ongecastreerde) voedsters wel 60% tot 80% zou zijn, maar ik geloof dat dat wat overdreven is en gebaseerd is op een niet goed uitgevoerd onderzoek. Maar ik denk wel dat je er vanuit kunt gaan dat de kans redelijk groot is. Stel dat het 30% is, ik noem maar wat, dan vind ik dat zelf alsnog reden genoeg om mijn voedster te laten steriliseren. de kosten zijn inderdaad vrij hoog, maar deze zijn eenmalig. en als je de "pech" hebt dat je niet-geholpen voedster iets aan haar baarmoeder krijgt, dan ben je veel meer kwijt, mogelijk zelfs het leven van je diertje. dat vind ik zelf nogal een naar vooruitzicht. Ik heb zoiets van, als je voedster gezond is en een operatie aan kan, want iedere ingreep heeft ook risico's natuurlijk, dan zou ik de gok op kanker niet wagen, en haar laten castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja ik vind dat percentage ook erg hoog.

Ik heb al meerdere voedsters gehad (toen ik bij mijn ouders woonde ook altijd konijnen gehad) en geen 1 heeft baarmoederkanker gehad.

Daar wil ik niet mee zeggen dat de kans enorm klein zou zijn!

Heb je het geld, is je konijn gezond genoeg; dan zou je het kunnen overwegen je konijn te laten sterriliseren

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Chani: Er wordt in Nederland niet of nauwelijks onderzoek gedaan naar dit soort dingen, de onderzoeken en percentages waar jij het over hebt zullen waarschijnlijk afkomstig zijn uit Engeland. Ik geloof dat ze daar wel heel relevant zijn, maar dat het hier gewoon niet opgaat omdat je met kanker ook met erfelijkheid te maken hebt. Maw, waarschijnlijk is er niks mis met de onderzoeken, wij hebben er alleen weinig aan omdat ze niet in Nederland gedaan zijn.

En ik zou mijn voedster zeker laten castreren. Better safe than sorry. Daarnaast, ben je ook direct van schijnzwangerschappen en dergelijke af, is voor jou fijn, voor je konijn fijn en ook voor het konijn waar ze mee samen zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Marissy, ik zit met het zelfde euvel, ik heb een gehele dame en aan de ene kant wens ik haar geen baarmoederkanker toe, maar ik vindt het ook zo sneu om haar onder het mes te laten gaan voor iets dat mogelijk niet zal gebeuren.

Ik ben sowieso niet zo van de operaties en ben ook erg blij dat de ram mij gecastreerd in het schoot werd gesmeten (vorige baas hield niet van hem). Ik weet niet of ik de moet zou hebben om mijn nijn zomaar van zijn mannelijkheid te ontdoen. Voordeel is wel dat we nu druk aan het koppelen zijn en de twee samen kunnen wonen, maar of ik het zelf zou kunnen?

Das dus de reden dat ik bij mijn voedster erg twijfel. Hoe zouden de vrouwen het hier vinden als alleen omdat er een kans bestaat op baarmoederhalskanker hun vrouwelijk delen er werden uitgehaald?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was een beetje afgedwaalt bij het lezen van artikelen over de doodstraf (waar ik een werkstuk over maak) en kwam bij castratie/sterilisatie van poezen terecht.. En daaronder stond een linkje naar dit artikel:

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/28123-alles-over-castratie-en-sterilisatie-bij-het-konijn.html

Ik heb het nog niet helemaal gelezen want ik zit op school, maar alleen al van het eerste stuk gaan mijn nekharen overeind staan.. Over de geslachtsbepaling..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .