Ga naar inhoud

De waarheid over SS?


Sabbie

Aanbevolen berichten

  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De reden waarom ik maar 10 gr SS per kilo konijn geef is niet alleen omdat dat hier werd geadviseerd. Toen B&B maar plakpoep bleven houden en ze amper hooi aten heb ik een bevriende konijnendeskundige gevraagd hoe dat kon en zij dacht dat ik teveel biks gaf waardoor hooi minimaal werd gegeten en ook de bdk's niet werden gegeten. Ze haalden (te-)veel eiwitten uit hun biks en lieten daardoor soms de bdk's liggen.

Met Bugs onder de plakpoep ben ik naar de dierenarts (dierenkliniek) gegaan die dit verhaal bevestigde en en me adviseerde 15gr, maar liever nog 10gr SS per kilo konijn te geven.

De adviezen hier op BB bevestigden alleen maar wat ik al eerder had gehoord.

Bij de dw nogmaals advies gevraagd over de soorten biks en hoewel er best meer merken zijn die goed zijn werd me ook daar SS aangeraden. De man wist me te vertellen dat ze bij SS continu aan het onderzoeken en doorontwikkelen zijn in tegenstelling tot andere merken. Ok, het is ook prijzig voer en hij zal er lekker aan verdienen maar aangezien ik geen negatieve dingen heb gehoord over SS en ik zelf de kennis niet heb heb ik het als waarheid aangenomen.

Moet zeggen dat B&B sindsdien geen plakpoep meer hebben en er, in mijn ogen, gezond en tevreden uitzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over dat opzwellen van die brokken van SS, dat is allemaal prachtig, maar hopelijk heeft wel iedereen door dat een konijn zo'n brokje fijnkauwt en niet in zijn geheel doorslikt. Het zwellen is dan zo goed als verdwenen. Dus die info over dat zwellen kunnen we ook weer in de prullenmand gooien, tenzij je een konijn hebt dat zijn biks zonder kauwen afslikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over dat opzwellen van die brokken van SS, dat is allemaal prachtig, maar hopelijk heeft wel iedereen door dat een konijn zo'n brokje fijnkauwt en niet in zijn geheel doorslikt. Het zwellen is dan zo goed als verdwenen. Dus die info over dat zwellen kunnen we ook weer in de prullenmand gooien, tenzij je een konijn hebt dat zijn biks zonder kauwen afslikt.

Dat klopt niet helemaal, ook het fijngekauwde materiaal kan opzwellen in de maag, kijk maar naar bijvoorbeeld Brinta.

aangepast door keetje
Typefoutje.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik geef SS omdat mijn DA het adviseerd, en omdat ik vind dat de nijnen het er perfect op doen.

Maar over dat opwellen, dat vind ik onzin. Als anderen dat niet vinden is dat prima, maar ik heb het nu gezien en heb nu echt zoiets van: tjonge jonge.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoeveelheid voer die je moet geven aan je konijn hangt af van de energiedichtheid van het voer en de energiebehoefte van je konijn. Zo zal een producerend dier (bijv. een dier dat lacteert) uiteraard een hogere behoefte nodig hebben. Dit kan je natuurlijk ook uitrekenen en dan moet je dat bovenop de basisbehoefte doen. Verder moet je kijken naar de samenstelling van het voer en de behoefte voor het dier. Ook zal dat weer invloed hebben op je beschikbare energie, omdat de verteringscoefficient niet hetzelfde is voor alle nutrienten.

Ik heb donderdag een tentamen over voeding (ligt mij niet zo, stomme berekeningen aan percentages ruw eiwit, vet etc.)

Ik heb ook een nederlandse tekst in mijn syllabus staan die precies alles uitlegt. Ik wil die best inscannen en hier als pdf neerzetten (als dat kan) voor een paar dagen (daarna er weer af, want weet niet of het officieel mag). Er staat niet specifiek in over SS, maar wel een hele hoop over de rest van jullie vragen. Zelf geef ik trouwens geen SS en in mijn ogen is ander voer dan SS niet perse verkeerd. SS is natuurlijk wel heel goed voer en wordt ook veel geadviseerd, dus zo bedoel ik het niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dat zou erg interessant zijn om te lezen Senni! Ik geef SS ivm tandproblemen en die zijn sinds ze dit krijgen erg afgenomen, bovendien vinden ze het mega lekker. Ik blijf ze 2x per dag een portie geven van 20 gr per kg lichaamsgewicht, ik merk dat ze dat hier echt nodig hebben om op gewicht te blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sabbie wat bedenk jij je 's nachts?...haha.

Vind het wel leuk hoe jullie hier over bezig zijn :$

Ik zal dan nog eens even iets zeggen waar je ineens over na kan denken...

Er bestaan richtlijnen over de samenstelling van goed konijnenvoer.

Weten jullie dat van de gewone biks (dus die typische kleine staafjes) Hopefarms de enige is die aan die samenstelling voldoet...

Kan ondertussen een beetje veranderd zijn en ik heb waarschijnlijk niet alle soorten die er bestaan bekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat wanneer je jouw nijn regelmatig laat zien bij een vaste, goede DA, dat hij/zij je precies zal zeggen wat je nijn nodig heeft. Zo heb ik in ieder geval advies opgevolgd en dat was precies passend advies!

Mijn nijnen krijgen echt HEEL weinig biks, het is binnen 10 minuten op. Op is op, en dan gaan ze over op hooi en groen.

Voor mij is dat onmogenlijk om met 20 konijnen regelmatig naar de da gaan omdat te controleren.

Dus als ze het zo snel op hebben is volgends jullie geen enkel probleem?

Hooi krijgen ze hier onbeperkt, groente krijgen ze dagenlijks maar niet veel, paar blaadjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou best kunnen kloppen Loes, die van mij voldoet er in elk geval niet aan. Ik geef die echt alleen omdat mijn ouders alleen SS denk ik belachelijk vinden voor de konijnen.. Tenminste, van gemengd voer naar alleen SS was een stapje te ver.. Maar er komt geen nieuwe zak van dat spul meer in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is dat onmogenlijk om met 20 konijnen regelmatig naar de da gaan omdat te controleren.

Dus als ze het zo snel op hebben is volgends jullie geen enkel probleem?

Hooi krijgen ze hier onbeperkt, groente krijgen ze dagenlijks maar niet veel, paar blaadjes.

Misschien als je niet veel groente geeft dat je iets meer moet geven, maar dat ze het snel op hebben maakt helemaal niks uit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen heb ik ook niet dagenlijks zoveel groente bij de hand. Omdat ik toch best veel nodig heb. Jonge konijntjes en moeders geef ik altijd wel best wat groente.

Is meer groente echt persé nodig of is er ook een andere oplossing voor?

Sorry, ik zie dat ik een beetje onduidelijk was. Ik bedoelde eigenlijk meer biks geven. De richtlijn van 10 à 15 gram is wel bedoelt met een redelijke portie groente erbij, als je die niet kunt geven moet je misschien ietsje meer biks geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .