Ga naar inhoud

De waarheid over SS?


Sabbie

Aanbevolen berichten

Inderdad Dollie, ik bedoelde het niet als abnormaal, maar als inderdaad overduidelijk een niet standaard geval.

Maar Cindy, wat zou jij dan adviseren aan mensen die dierenwinkelkonijnen hebben en geen idee hebben hoeveel ze moeten voeren.

Zomaar getallen van zoveel procent vezels vergelijken heeft niet altijd evenveel zin. Over ss is ook regelmatig verteld hier op het forum dat het niet alleen veel vezels maar ook langere vezels bevat, dat kan al een belangrijk verschil zijn in hoe het lichaam dit voer verteert.

Zo heb je voor mensen bepaalde vruchtensappen met extra vezels, net als dat witbrood waar bruin in zou zitten. In beide gevallen wordt daar een bepaald soort vezels gebruikt die ze vezels mogen noemen maar lang niet de werking hebben van bijvoorbeeld de gewone vezels van volkorenbrood.

En wat ik ook al eens genoemd heb, er is een verschil tussen gecastreerde en ongecastreerde dieren wat betreft energiebehoefte. En het zou me niks verbazen als er in verhouding hier veel mensen zijn die ook hun voedsters gecastreerd hebben en ook ss voeren.

Begin bij het begin.......

Waarom is SS ontwikkeld?

Het is gemaakt voor konijnen met darm problemen, herstellend van een operatie, en konijnen die geen hooi eten,

Wat zit er meer in SS vezels dus.

Dat wil dus niet zeggen dat het zoveel beter is dan een andere complete korrel.

Het resultaat konijnen doen het er goed op en de keutels zijn goed van structuur.

Konijnen met te veel plak poep is niet altijd de oorzaak te veel voer.

Voerd men ss gaat de plak poep vaak over door de meer aan vezels die er in zitten.

Antwoord op de vraag wat zou het advies zijn voor een dieren winkel konijn( ras loos)

Ik zou 4 tot 5 maanden onbeperkt geven.

Reden het konijn is in de groei en kan dan nog geen over gewicht vertonen.

Dan zet je het konijn op de weegschaal en kun je het voer gaan aanpassen.Je moet het konijn ook voelen dat ie niet te mager is.

En dan regel matig wegen (reden) tot wel 12 maanden groeit een konijn.

Dit is niet makkelijk dus een goede richt lijn te geven via een forum.

Krijgt een konijn vaak een voedster een wam.....

is dit niet altijd een teken van overgewicht.

Dit is erfelijk bepaald wees hier van bewust!

Door overgewicht kan de wam alleen eerder tot uiting komen is mijn ervaring.

Maar omdat ik hier veel konijnen heb van 1100 tot 1800 gram.

Valt het mij zelf zo veel op dat een konijn vaak van 180o gram wel voldoende heeft aan 50 gram bix.

terwijl de rammen van 1300 tot 1500 gram wel 100 gram bix nodig hebben om op gewicht te blijven.( naast een beetje groen en onbeperkt hooi)

Dus hier is geen sprake van over gewicht.

En dit bedoel ik met elk konijn is anders.

Ik kreeg van de week verschillende mails in me mail box:grrrrrr:

Waarin de 25 gram bix werd gevoerd aan een konijn van volgens de eigenaar 1 kilo en deze bleek 1800 gram inmiddels te zijn.

Groen werd achter wege gelaten......

Men snapt hier op het forum de juiste uit leg niet en de konijnen zijn het dupe van deze verhalen......

Ik heb de modjes hier van wel op de hoogte gesteld ,dit mij zeer verontruste!

Lijkt me niet de bedoeling van dit forum.

Wij fokkers voelen onze dieren en wegen ze om de juiste hoeveel heid bix toe te passen.Dat is echt iets wat je moet leren.

En met 25 gram per kilo konijn gaan wij het dus helaas niet redden.

Reden wij kunnen de konijnen niet te veel groen er naast voeren.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

SS staat voor Science Selective, is eigenlijk het nr. 1 voer voor konijnen en dat is ook aan de prijs te zien.

Gemengd voer is echt niet goed, bovendien heb ik het idee dat je teveel geeft als ze er ook nog 2 dagen over doen om alles op te eten.

We willen overstappen op biks. Maar toen ik las dat dat beter was hebben we besloten dit eerst op te maken en dan over te stappen op alleen biks.

Ze hebben geen grote voer bakjes, dus had niet verwacht dat het te veel zou zijn. Maar we gaan het aanpassen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt ook van de leeftijd af, hoor! Lees het stukje van Bunny Ranch Chanty maar, in het begin mogen ze wel onbeperkt krijgen! Ik heb dat nooit gedaan, maar daar kwam ik ook pas later achter.

Je moet wel wat gemengd voer overhouden om door het nieuwe voer te mengen, ze moeten namelijk langzaam wennen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als iemand denkt dat zijn konijn één kilo weegt en hij toch 1800 gram blijkt te wegen, ligt dat toch niet aan die 25 gram per kilo....... Ik snap niet waarom je dat als voorbeeld noemt?

Heel duidelijk dolly mensen lezen het dus niet goed maar half....

Als hun da het dier 4 maanden eerder heeft gewogen en het woog toen 1 kilo houden zulke mensen het dus op 25 gram:duivel:

Net als in het verleden een fransoos dat 80 gram per dag kreeg en ik er gelukkig weer boven op heb kunnen helpen.

Was onder voed en kantje boord.....

Door ja.....Groen en bix combinatie.

bix had ie 150 tot 180 gram per dag nodig ook al woog ie 1800 gram.

Zo heb ik heel veel voorbeelden waar het dus fout gaat!

Ook hier op bb te lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat heeft toch niks met de richtlijn te maken? We kunnen toch moeilijk tegen iedereen gaan zeggen dat ze 50 gram per kilo moeten geven omdat sommige mensen niet goed lezen?! Misschien dat er op een duidelijkere manier advies gegeven moet worden (al wordt dat volgensm ij altijd duidelijk uitgelegt...) maar met het advies zelf is dan nog niet perse wat mis. Ik snap dat het een probleem is, maar in de discussie 'is 25 gram per kilo volwassen lichaamsgewicht een goede richtlijn?' of als antwoord op de vraag 'waarom geef je van SS 15 gram ipv 25' klopt het niet, is het geen geschikt voorbeeld.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt ook van de leeftijd af, hoor! Lees het stukje van Bunny Ranch Chanty maar, in het begin mogen ze wel onbeperkt krijgen! Ik heb dat nooit gedaan, maar daar kwam ik ook pas later achter.

Je moet wel wat gemengd voer overhouden om door het nieuwe voer te mengen, ze moeten namelijk langzaam wennen..

Ja dat gaan we doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat heeft toch niks met de richtlijn te maken? We kunnen toch moeilijk tegen iedereen gaan zeggen dat ze 50 gram per kilo moeten geven omdat sommige mensen niet goed lezen?! Misschien dat er op een duidelijkere manier advies gegeven moet worden (al wordt dat volgensm ij altijd duidelijk uitgelegt...) maar met het advies zelf is dan nog niet perse wat mis. Ik snap dat het een probleem is, maar in de discussie 'is 25 gram per kilo volwassen lichaamsgewicht een goede richtlijn?' of als antwoord op de vraag 'waarom geef je van SS 15 gram ipv 25' klopt het niet, is het geen geschikt voorbeeld.

Dolly dat van 25 gram is wel duidelijk maar de hoeveel heid groen die bij het bix gegeven moet worden dus niet! Daar onstaat de verwarring naast het volwassen gewicht wat de mensen zelf bij ras loos dus eigelijk niet kunnen inschatten.....Men denkt een dwerg te kopen in de dieren winkel...

zou 1 kilo worden blijkt een konijn die 3 kilo word zie de verschillen....:whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat je per konijn moet kijken hoeveel voer hij of zij nodig

heeft, ik geef mijn konijnen (dwergjes) twee keer per dag de SS

ze zijn niet te dik, ik geef een klein handje vol per keer verdeel ik

over twee bakjes en soms eten ze niet alles in een keer op

ook krijgen ze groenvoer,

Het ene konijn is heel er beweegelijk en mag er vaak uit rent veel

die heeft naar mijn mening meer voedsel nodig dan een konijn dat de ganze dag in het hokje zit.

denk dat je zelf moet kijken wat voor jou konijn het beste is en hoeveel je

geeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel groen zou je moeten geven bij die 25 gram biks dan? Dat zou ik zelf niet eens weten, ik geef een hoop groente dus ik denk dat het bij mij wel losloopt, ga er heel naïef ook altijd van uit dat anderen ook zoveel geven..

Maar als er hier iemand aankomt met 'hoi, ik heb een dwergkonijn gekocht in een dierenwinkel, hoeveel moet die eten?' wordt ook altijd gezegt dat 'dwergkonijnen' uit een dierenwinkel toch wel iets meer gaan wegen dan een kilo.. Dus dat zou ook geen probleem moeten zijn. En nogmaals, het heeft niks met de richtlijn van 25 gram per kilo volwassen konijn te maken. Echt, ik geef je gelijk dat dit ook een discussie punt is, de manier waarop advies wordt gegeven, alleen melden dat een konijn 25 gram per kilo moet krijgen is gewoon te weinig informatie, alleen ik vind niet dat die discussie op zijn plaats is in dit topic. Dit topic gaat specifiek over SS en waarom je daar nu minder van moet geven dan van gewone biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin bij het begin.......

Waarom is SS ontwikkeld?

Het is gemaakt voor konijnen met darm problemen, herstellend van een operatie, en konijnen die geen hooi eten,

Wat zit er meer in SS vezels dus.

Dat wil dus niet zeggen dat het zoveel beter is dan een andere complete korrel.

Het resultaat konijnen doen het er goed op en de keutels zijn goed van structuur.

Konijnen met te veel plak poep is niet altijd de oorzaak te veel voer.

Voerd men ss gaat de plak poep vaak over door de meer aan vezels die er in zitten.

Antwoord op de vraag wat zou het advies zijn voor een dieren winkel konijn( ras loos)

Ik zou 4 tot 5 maanden onbeperkt geven.

Reden het konijn is in de groei en kan dan nog geen over gewicht vertonen.

Dan zet je het konijn op de weegschaal en kun je het voer gaan aanpassen.Je moet het konijn ook voelen dat ie niet te mager is.

En dan regel matig wegen (reden) tot wel 12 maanden groeit een konijn.

Dit is niet makkelijk dus een goede richt lijn te geven via een forum.

Krijgt een konijn vaak een voedster een wam.....

is dit niet altijd een teken van overgewicht.

Dit is erfelijk bepaald wees hier van bewust!

Door overgewicht kan de wam alleen eerder tot uiting komen is mijn ervaring.

Maar omdat ik hier veel konijnen heb van 1100 tot 1800 gram.

Valt het mij zelf zo veel op dat een konijn vaak van 180o gram wel voldoende heeft aan 50 gram bix.

terwijl de rammen van 1300 tot 1500 gram wel 100 gram bix nodig hebben om op gewicht te blijven.( naast een beetje groen en onbeperkt hooi)

Dus hier is geen sprake van over gewicht.

En dit bedoel ik met elk konijn is anders.

Ik kreeg van de week verschillende mails in me mail box:grrrrrr:

Waarin de 25 gram bix werd gevoerd aan een konijn van volgens de eigenaar 1 kilo en deze bleek 1800 gram inmiddels te zijn.

Groen werd achter wege gelaten......

Men snapt hier op het forum de juiste uit leg niet en de konijnen zijn het dupe van deze verhalen......

Ik heb de modjes hier van wel op de hoogte gesteld ,dit mij zeer verontruste!

Lijkt me niet de bedoeling van dit forum.

Wij fokkers voelen onze dieren en wegen ze om de juiste hoeveel heid bix toe te passen.Dat is echt iets wat je moet leren.

En met 25 gram per kilo konijn gaan wij het dus helaas niet redden.

Reden wij kunnen de konijnen niet te veel groen er naast voeren.

Ik ben geen fokker, en toch krijgen mijn nijnen precies wat ze nodig hebben. Heb ik eerlijk gezegd niks over hoeven leren....

Dus als ik eerlijk mag zijn vind ik dit zo'n zinnetje waarmee je de fokkers weer superieur stelt aan andere konijnenbezitters.

Waarom doe je dat?

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel groen zou je moeten geven bij die 25 gram biks dan? Dat zou ik zelf niet eens weten, ik geef een hoop groente dus ik denk dat het bij mij wel losloopt, ga er heel naïef ook altijd van uit dat anderen ook zoveel geven..

Dat blijkt dus niet zo te zijn jammer genoeg dus meer duidelijk heid hier over is zeker gewenst.....

Maar als er hier iemand aankomt met 'hoi, ik heb een dwergkonijn gekocht in een dierenwinkel, hoeveel moet die eten?' wordt ook altijd gezegt dat 'dwergkonijnen' uit een dierenwinkel toch wel iets meer gaan wegen dan een kilo.. Dus dat zou ook geen probleem moeten zijn. En nogmaals, het heeft niks met de richtlijn van 25 gram per kilo volwassen konijn te maken. Echt, ik geef je gelijk dat dit ook een discussie punt is, de manier waarop advies wordt gegeven, alleen melden dat een konijn 25 gram per kilo moet krijgen is gewoon te weinig informatie, alleen ik vind niet dat die discussie op zijn plaats is in dit topic. Dit topic gaat specifiek over SS en waarom je daar nu minder van moet geven dan van gewone biks.

we gaan weer verder over ss

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahah, ik had groente achter gelaten voor de konijnen toen ik vijf dagen wegging. Het was zelfs nog ietsje meer dan dat ik in vijf dagen voer: Een bak paardenbloemen, vier stronken witlof in stukken gesneden en een bak andijvie met wortelloof, ook gesneden. Of ie elke dag uit elke bak een handvol wou geven per konijn. Ik geloof dat hij het maar net gered heeft die vijf dagen, ik bedacht me ook later pas dat de handen van de buurman bijna twee keer zo groot zijn als die van mij... :whistle2:

Even geheel off topic, maar moest er ineens weer aan denken door dat 'handjevol' :he::P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow nu ik dit lees, heb je het met cavia's echt makkelijk...die kun je namelijk zo veel hooi/voer geven dat je wilt...want ze weten zelf wanneer ze stoppen moeten....en hooi mag iig altijd bij ze :P

Is bij konijnen zo te zien echt verschillend ;)

Wow mijn caafs vreten echt maar door hoor!

Ik ben bang dat ze zelf overgewicht hebben, maar ja ze zitten met een zooitje nijnen en caafs bij elkaar, dus zie daar maar eens wat aan te doen,

maar ze hebben verder geen gezondheidsproblemen, rennen kilometers per dag, en dat voor caafs van allemaal ruim 5 (wat vroeger helemaal niet oud was, nu helaas wel :()

En ik zorg dat mijn dieren hongerig blijven, eerst voerbak leeg, anders komt er geen nieuw in (biks dan)

Normaal krijgen ze smorgens alleen brood, maar mn vlaam houd daar niet van, dus als de bak helemaal leeg is en hij kijkt weer eens in de bak of er nog wat inzit, geef ik ze meestal nog een klein beetje biks, wat smiddags op moet zijn!

Daarnaast hebben ze onbeperkt hooi en krijgen ze ook veel groen (Voor de vitamientjes van de caafs)

En dit gaat echt super goed zo!

Als ik ze 25 gram per lichaamsgewicht moet geven, zijn ze zo ondervoed, daar hebben ze echt niet genoeg aan!

Deze dieren rennen de hele dag rond, dus hebben ook net iets meer nodig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk...dat mensen een beetje selectiever moeten lezen...wie, wat schrijft...

En ook hoe bepaalde informatie dan gemotiveerd wordt.

En dan leer je uit je eigen ervaring...

Ik kan niet vergelijken met andere biks omdat ik nooit andere biks gegeven heb...volgens mij heb ik ook nooit gezegd dat je van ss minder moet geven dan van andere biks... Ik heb alleen toen specifiek de vraag gesteld over SS om een duidelijk beeld te krijgen...

Persoonlijk...vermoed ik dat het geen verschil maakt welke biks...dat bij veel konijnen 25 gr per kilo gewoon teveel is... Ik denk dat het Rian was die het heel goed omschreef...biks zijn aanvulling en als je je konijn van jongsaf laat wennen aan veel biks, gaan ze minder hooi eten. Groenvoer en hooi volstaat normaalgezien voor elk konijn wel... Ik geef echt groene groente en daarom wat biks er bij. Als je je konijnen bv elke dag wortel en andere groenten of fruit bijgeeft wat dikmakers zijn en waar weer andere voedingsstoffen inzitten, zijn nog veel minder bik nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS weegt minder maar is 15 gram kwa voedings stoffen het zelfde als 25 gram bix zo moet je het zien.Kwa hoeveel heid is het dus niet meer maar de omvang wel.

Kijk, dat is een verhelderend antwoord!

Fijn dat deze discussie loopt, zo wordt het hopelijk weer wat duidelijker voor iedereen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een vraagje over de hoeveelheid.

Op de zak staat dat een gemiddeld konijn 60/70 gram SS per dag nodig heeft. Een gemiddeld konijn zet ik dan op 3 kilo (of zie ik dat verkeerd?). Mijn konijnen zitten allemaal rond de 2,5/3 kg. Maar als ik die 45 gram ss geef is dit binnen max 2 uur op..?? Ze vinden het ook erg lekker, maar ik heb het idee dat dat gewoon te weinig is?

Verder geef ik jonge konijnen ss junior, onbeperkt (in zekere zin dat het bakje wel elke dag net leeg is) tot zo'n 3 maanden dan gaan ze op gewoon ss en beperkt.

Wie kan mij opheldering geven wat ik nou zou moeten geven, hoe ik weet dat ze niks teveel en te weinig krijgen..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat wanneer je jouw nijn regelmatig laat zien bij een vaste, goede DA, dat hij/zij je precies zal zeggen wat je nijn nodig heeft. Zo heb ik in ieder geval advies opgevolgd en dat was precies passend advies!

Mijn nijnen krijgen echt HEEL weinig biks, het is binnen 10 minuten op. Op is op, en dan gaan ze over op hooi en groen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .