Ga naar inhoud

De waarheid over SS?


Sabbie

Aanbevolen berichten

Ik wil even inhaken op het volgende topic: http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/26180-waarheid.html

Dit is een namelijk een vraag waar ik zelf ook wel eens tegenaan loop hier. Waarom zou hetgene dat hier gezegd wordt, waar zijn? En dan heb ik niet over dingen die hier op BB in de artikelen staat.

Een ding waar ik nog over twijfel is bijvoorbeeld SS.

Ik kom nu al bijna een jaar op BB. In het begin was het algemeen geaccepteerd dat konijnen 25 gram biks per kilo volwassen lichaamsgewicht mogen.

Maar toen kwam er een lid die in een topic opnoemde dat dat bij SS niet zo is. Bij SS mocht je volgens haar maar 10 tot 15 gram (per kilo volwassen gewicht) geven. De reden hiervoor zou zijn dat SS opzwelt in de maag.

Klinkt logisch. Maar is het ook waar?

Wat mij dan erg verbaasd is dat dan vervolgens volledig BB dit advies als zoete koek aanneemt (inclusief ikzelf hoor) en dit vervolgens aan nieuwe leden als gegeven verteld.

Nu sliep ik vannacht slecht, dus dan ga je aan rare dingen denken. Vandaar dat ik hier over na hebt gedacht. Wat mij opvalt:

Stel:

Ik heb een konijn van 2 kilo. (Dus mag mijn konijn ipv 50 gram, 20 tot 30 gram SS) Mijn konijn krijgt 1x per dag biks, dus doe ik 's morgens 25 gram biks in zijn bakje.

Buurvrouw heeft ook een konijn van 2 kilo. Zij geeft haar konijn echter 2x per dag biks. Zij doet dus 2x 12,5 gram in zijn bakje.

Nu ben ik verward. Als de reden dat er minder van SS gegeten mag worden, het opzwellen in de maag is... Waarom mag mijn konijn dan in één keer 25 gram eten en het konijn van de buren 12,5?

Houdt dit niet in dat 25 gram in dit geval goed te doen is, waardoor buurvrouw net zo goed de 'oude' biks regel aan kan houden en 2x 25 gram kan geven?

En is het dan niet zo dat je gewoon de oude regel aan kan houden als je meerdere keren per dag SS voert, zodat niet al het voer 'opeen wordt gestapelt'?

Ik meen me vaag te herinneren dat er ook als reden werd gegeven dat er in biks veel lucht zit. (ik weet niet precies hoe dat zat) Maar het gaat mij vooral om voedingswaarde. Ik weet dat konijnen biks niet nodig hebben, maar wáárom dan van gewone biks wél 50 gram en SS maar 25????

Wat mijn vraag dus is: Wat is er nou precies waar van dit verhaal en hoe komt het dat dit één keer geroepen wordt en vervolgens iedereen dit aan anderen gaat advieseren. Ik vind dit nogal 'eng' namelijk.

Nu is het natuurlijk nooit verkeerd om niet zoveel biks te voeren, maar dit is natuurlijk nog maar een voorbeeld. Ik zie dit veel vaker gebeuren op BB.

Natuurlijk worden er wel wat vragen bij nieuwe dingen gesteld, maar naar mijn idee niet genoeg. Kunnen we dit soort dingen onderbouwen met onderzoeken? Informatie van de fabrikant zelf? Ik vraag het me af namelijk...

Nu kan ik er natuurlijk helemaal naast zitten hoor. Maar dit is gewoon een dingetje dat mij wel vaker opvalt. (dus niet alleen met SS)

Ik zou zeggen: Laat de discussie losbarsten en overtuig mij! :he:

Ik hoop dat de uitleg een beetje begrijpelijk is... Het is nog vroeg namelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nou, ik zal je eerlijk zeggen dat ik die regel van zoveel gram per kg lichaamsgewicht ook heel wazig vind. Ik bedoel, elk konijn is toch anders, dus het slaat eigenlijk als een tang op een varken.

Neem die twee van mij, dat zijn twee echte bulldozers, en als je ziet wat ze aan biks krijgen, vraag je je af hoe ze het daarop kunnen doen. Maar ze eten daarnaast onwijs veel hooi, en ik ben er nu dus alleen maar meer van overtuigd dat hooi echt hoofdvoer is en biks slechts bijzaak.

Ik lees hier graag mee, ben ook erg benieuwd wat de reacties zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, ik vind het heel logisch dat er richtlijnen van een aantal grammen per kilo zijn, elk konijn is natuurlijk anders, maar het is niet zo dat het ene konijn 100 gram per kilo nodig heeft terwijl voor een ander 10 gram al te veel is.. Het zal altijd wel rond die 25 (of 15) gram liggen. Voor mensen is er ook een richtlijn wat betreft het aantal calorieën op een dag, toch..

Daarnaast, als ik het topic dat jij bedoelt (van Caroline toch?) doorlees, zie ik eigenlijk dat een redelijk aantal mensen al minder dan 25 gram geven. 15/20 is wel een gemiddelde. Dus het is niet zo dat Caroline iets zegt en boem, heel BB neemt het voor waar aan, er waren al meer mensen die dit zelf ondervonden hadden. Ik gaf zelf toen nog geen SS, maar ik merk nu dat als ik meer SS geef dan die 15 gram per kilo, Indy én Fred gewoon bijna met de dag dikker worden. Hetzelfde geldt voor gewone biks, bij Indy tenminste, 15 gram per kilo is écht de max.

Misschien dat je eens de exacte voedings waarde van 15 gram SS met die van 25 gram gewone biks naast elkaar moet leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb kort geleden in een ander topic hier ook al iets over geschreven.

Namelijk dat ik het argument om minder te voeren wegens het opzwellen zeer vreemd vind met mijn kennis van diervoeding.

Het opzwellen kan inderdaad een argument zijn om ss in meer kleinere porties per dag te voeren. Maar de totale behoefte per dag wordt daar niet door bepaald, maar door de voedingswaarde per gewichtseenheid en door de mate van verteerbaarheid en daarmee de mate dat het lichaam die voedingsstoffen kan opnemen.

En blijkbaar scoort ss hierin zeer hoog, zodat de normaal richtlijn niet goed toe te passen. En ik kan me al veel langer verhalen herinneren van bepaalde mensen hier die ss voeren dat zij ruim onder die oorspronkelijke richtlijn zaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het eerder mis gaan met de zogenaamde richt lijnen, dan goed hier eerlijk gezegt...elk konijn is anders.En heeft zijn eigen behoefte.

Daarnaast gaat men er wel van uit dat je een pond groente geeft gemiddeld naast de brokjes ss en 25 gram gewone bix.....dat vegeten de mensen gemaks halve....

Heel belangerijk detail!!!Elke brok zwelt op in de maag als het konijn er water bij drinkt.Zie daar geen verschil in.....

Ik zit heel ruim boven de richt lijn daar mijn dieren die ss eten geen hooi eten.

dan heb ik het echt over 50 gram per konijn van 1300 gram dus reken maar uit hoe fout ik het doe volgens de richt lijnen.....

klein detail mijn konijn eet 30 gram groen per dag er naast.

En geen hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen eten ook geen hooi, krijgen wel veel gedroogde kruiden ter vervanging, maar ik zou nooit zoveel SS geven, dan worden ze tonnetje rond en ze zijn al aan de dikke kant, zeker Indy...

edit; Daar wil ik trouwens niet mee zeggen dat jij het hartstikke fout doet ofzo, maar dat inderdaad elk konijn anders is.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cindy, een konijn dat geen hooi eet is naar mijn mening geen normaal dier, dus dat vind ik niet dat je dat kan vergelijken met een normaal konijn die dat wel doet.

Bovendien vind ik dat het woord richtlijn al zegt dat het geen ijzeren regel is. Maar zo'n richtlijn is wel gebaseerd op een brede ervaring, dus ik vind dat men er verstandig aan doet te beginnen met het toepassen van die richtlijn. En het dan aanpassen als het konijn een andere behoefte blijkt te hebben.

En die opmerking over een pond groente, ook op andere sites heb ik die hoeveelheid nooit genoemd gezien naast de 25 gram biks-richtlijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, ik vind het heel logisch dat er richtlijnen van een aantal grammen per kilo zijn, elk konijn is natuurlijk anders, maar het is niet zo dat het ene konijn 100 gram per kilo nodig heeft terwijl voor een ander 10 gram al te veel is.. Het zal altijd wel rond die 25 (of 15) gram liggen. Voor mensen is er ook een richtlijn wat betreft het aantal calorieën op een dag, toch..

Daarnaast, als ik het topic dat jij bedoelt (van Caroline toch?) doorlees, zie ik eigenlijk dat een redelijk aantal mensen al minder dan 25 gram geven. 15/20 is wel een gemiddelde. Dus het is niet zo dat Caroline iets zegt en boem, heel BB neemt het voor waar aan, er waren al meer mensen die dit zelf ondervonden hadden. Ik gaf zelf toen nog geen SS, maar ik merk nu dat als ik meer SS geef dan die 15 gram per kilo, Indy én Fred gewoon bijna met de dag dikker worden. Hetzelfde geldt voor gewone biks, bij Indy tenminste, 15 gram per kilo is écht de max.

Misschien dat je eens de exacte voedings waarde van 15 gram SS met die van 25 gram gewone biks naast elkaar moet leggen.

Ik weet niet goed welk topic jij bedoelt, maar weet dan ook niet wanneer dit voor het eerst ter sprake kwam! :)

Ik ben het er helemaal mee eens dat er richtlijnen moeten zijn en dat er absoluut minder biks gegeven kan worden! Het is echter ook logisch dat ieder konijn anders is, en dat de richtlijn dus ook echt als richtlijn gezien moet worden.

Maar wat is precies de reden dat SS minder gegeven mag worden dan gewone biks?

Dan zou je idd de voedingswaarden naast elkaar moeten leggen.

En dát ga ik dan ook doen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cindy, een konijn dat geen hooi eet is naar mijn mening geen normaal dier, dus dat vind ik niet dat je dat kan vergelijken met een normaal konijn die dat wel doet.

Bovendien vind ik dat het woord richtlijn al zegt dat het geen ijzeren regel is. Maar zo'n richtlijn is wel gebaseerd op een brede ervaring, dus ik vind dat men er verstandig aan doet te beginnen met het toepassen van die richtlijn. En het dan aanpassen als het konijn een andere behoefte blijkt te hebben.

En die opmerking over een pond groente, ook op andere sites heb ik die hoeveelheid nooit genoemd gezien naast de 25 gram biks-richtlijn.

sorry hoor laat ik dan maar abnormale konijnen hebben maar 2 op mijn stal eten geen hooi die zul je altijd hebben , ook bij meer leden hier op het forum!Je zult op zulke konijnen toch een andere weg kwa voer moeten vinden.

ook hier met enkel ras konijnen zie ik per konijn een eenorm voer veschil !

Maar hoeveel engergie gebruikt je konijn per dag?Dat kun je met deze gevens niet bepalen.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cindy, ik denk niet dat Lirazel bedoelt dat het niet voorkomt of dat jouw dieren abnormaal zijn, maar dat ze zegt dat het inderdaad voorkomt dat konijnen geen hooi eten, alleen dat je die konijnen niet kunt vergelijken met normale konijnen. Het kan dus wel zijn dat jij je 'abnormale' konijnen die geen hooi eten zoveel SS geeft en dat dat prima werkt, maar dat moet je dan niet vergelijken met een 'normaal' konijn. Dat een konijn dat geen hooi eet bijv. 50 gram SS nodig heeft, heeft helemaal niks te maken met een konijn dat wél hooi eet. Dat kun je gewoon niet vergelijken.

(Uh, sorry als je dat helemaaal niet bedoelde Lirazel.. :$ Zo vatte ik het op.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet goed welk topic jij bedoelt, maar weet dan ook niet wanneer dit voor het eerst ter sprake kwam! :)

Ik ben het er helemaal mee eens dat er richtlijnen moeten zijn en dat er absoluut minder biks gegeven kan worden! Het is echter ook logisch dat ieder konijn anders is, en dat de richtlijn dus ook echt als richtlijn gezien moet worden.

Maar wat is precies de reden dat SS minder gegeven mag worden dan gewone biks?

Dan zou je idd de voedingswaarden naast elkaar moeten leggen.

En dát ga ik dan ook doen :D

SS weegt minder maar is 15 gram kwa voedings stoffen het zelfde als 25 gram bix zo moet je het zien.Kwa hoeveel heid is het dus niet meer maar de omvang wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdad Dollie, ik bedoelde het niet als abnormaal, maar als inderdaad overduidelijk een niet standaard geval.

Maar Cindy, wat zou jij dan adviseren aan mensen die dierenwinkelkonijnen hebben en geen idee hebben hoeveel ze moeten voeren.

Zomaar getallen van zoveel procent vezels vergelijken heeft niet altijd evenveel zin. Over ss is ook regelmatig verteld hier op het forum dat het niet alleen veel vezels maar ook langere vezels bevat, dat kan al een belangrijk verschil zijn in hoe het lichaam dit voer verteert.

Zo heb je voor mensen bepaalde vruchtensappen met extra vezels, net als dat witbrood waar bruin in zou zitten. In beide gevallen wordt daar een bepaald soort vezels gebruikt die ze vezels mogen noemen maar lang niet de werking hebben van bijvoorbeeld de gewone vezels van volkorenbrood.

En wat ik ook al eens genoemd heb, er is een verschil tussen gecastreerde en ongecastreerde dieren wat betreft energiebehoefte. En het zou me niks verbazen als er in verhouding hier veel mensen zijn die ook hun voedsters gecastreerd hebben en ook ss voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand mij uitleggen wat SS is?

Daarbij doen bij mij elk koppel zo'n twee dagen met hun bakje voer. Ze krijgen gemengd voer. Ze eten vaak eerst het lekkere eruit en gaan dan de biks op eten. We geven pas nieuw voer als het bakje leeg is. Daarnaast eten ze hooi en ben ik langzaam het groenvoer aan het opbouwen met wat stukjes witlof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .