Ga naar inhoud

Om niet goed van te worden...


Rian

Aanbevolen berichten

  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Rian,

Deze info staat er nu: Omdat (dwerg)konijnen een uiterst gevoelig spijsverteringsstelsel hebben, is het af te raden om vers groenvoer zoals sla en koolsoorten bij te voederen.

aangezien ik geen dierenarts ben ... hoe pas ik dit correct aan?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat konijnen een uiterst gevoelig spijsverteringsstelsel hebben, is het belangrijk erg op te passen met het geven van groenten. Sla en koolsoorten zijn af te raden, groenten als andijvie, witlof, wortelloof etc (wie vult mij aan.. Het is me veel te warm om diep na te denken) kun je wel veilig geven. Belangrijk is wel het geven van groenten op te bouwen, begin met één groentesoort en geef daar een klein stukje van. Blijft de ontlasting normaal en reageert het konijn verder ook goed, dan kan de volgende dag wat meer gegeven worden.

Misschien is het anders een idee om even dit artikel door te lezen? Misschien kun je, in overleg met Evee, wel een stuk overnemen ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien is het een typ wat hier ook op bb staat de lijst van de veilige en niet veilige groen soorten te geven ? dit moet je op met ongeveer grote als een postzegel ...

Beetje vage uitleg, ik snap wat je bedoelt omdat ik de uitleg ken..

Wat Carino bedoelt, is dat je er bij moet vermelden dat mensen altijd moeten beginnen met opbouwen van groente, met één stukje ter grote van een postzegel. Gaat dat goed, dus de ontlasting blijft goed, verder ook geen problemen, dan kun je de volgende dag twee van die stukjes geven en ga zo maar door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja ik snap dat je met typen moeite hebt, dat heb je al eens uitgelegt en daar heb ik begrip voor, maar op het moment dat je advies geeft moet je daar zelf rekening mee houden. Mensen kunnen wel eens gaan doen wat jij zegt en als jij het - helemaal per ongeluk natuurlijk, dat weet ik - verkeerd typt.. Dat kán vervelende gevolgen hebben. Misschien klinkt het heel vervelend, maar als je niet zeker weet of je het goed over kunt brengen (want ik snap dat jij er wel verstand van hebt, je weet wat je je konijnen moet geven) kun je beter geen advies geven, ook als je wel over de juiste informatie beschikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het een idee om het als 'weetje' op de site te zetten dat een konijn geen knaagdier is maar een haasachtige? Dat zijn toch leuke en interessante 'weetjes' én het komt heel deskundig over.

Wat het knagen om de tanden af te slijten betreft: volgens mij gaat dat voor knaagdieren (dus niet konijnen) wel op hoor. Ik weet niet of het bij alle knaagdieren zo is, maar ik heb mijn muisjes nog nooit plukken hooi weg zien werken zoals de konijnen en caafjes dat doen. Ze bouwen er liever een nestje van :lol: Sowieso gaat het gevaar van calcium niet voor alle knagers op.

Het lijkt me een goed idee om op de site een waarschuwing te zetten (als die er nog niet staat) over al het snoepgoed en de knabbelstaven. Ondanks dat er hier enkele die-hards op het forum zitten die ze het liefst verboden zien worden kan het volgens mij helemaal geen kwaad als iemand zijn/haar konijn af en toe zoiets toestopt, MITS het echt maar met mate gebeurt!

Het is zoals met snoepgoed of de snackbar voor mensen, af en toe moet kunnen maar teveel is ongezond.

Ook wat betreft hamsterwatten kan er heel wat verbeteren. De meeste hamsterwatten zijn namelijk levensgevaarlijk, en er is al menige hamster een pootje verloren of zelfs overleden door verstrikking in de watten. Veilige alternatieven zijn er ook, bijvoorbeeld Puik Fris Sizzle of Colorbed. Dat zijn stroken gerecycled papier (in leuke vrolijke kleuren in het geval van colorbed), het is veilig en staat ook nog eens leuk. Er zijn volgens mij wel meer merken die een dergelijk product hebben maar ik weet zo even niet uit mijn hoofd hoe ze allemaal heten (ik gebruik zoveel nestmateriaal dat ik liever de gratis huis-aan-huiskranten door de papierversnipperaar haal :he:). Kapok is erg leuk, zeker als het nog in de noot zit (bijv. van Mucki) zodat de hamster/muis/rat het er zelf uit kan slopen. Veilig, lekker warm en bezigheidstherapie in één! Katoendoppen zoals No Smell, Cotton Comfort, Puik katoenbedding e.d. doen het vaak ook goed als nestmateriaal. Dit zijn dus alternatieven die ook voor een winkel interessant zijn, waardoor de verkoop van de hamsterwatten van stugge lange draden helemaal niet nodig is. Natuurlijk zijn papieren tissues, wc papier en kleine stukjes fleece ook heel fijn maar voor een winkel niet echt handig om aan te bevelen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .