Ga naar inhoud

Ik weet niet wat mijn konijn heeft


Chantal-1989

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ben net thuisgekomen van vakantie en ging even kijken bij mijn konijntje.

Ik zag dat het rond haar oogjes een beetje kaal was geworden en haar oogleden zijn vrij dik en zitten half dicht.

Nu maak ik me zorgen. Morgen ga ik zowieso naar de dierenarts maar weet iemand misschien wat het zou kunnen zijn of wat ik nu zou kunnen doen voor haar?

Alvast dank.

Chantal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 124
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Naar de dierenarts ga je dus al. Anders zou ik het ook niet weten.

Mijn oppas konijn Evert zat samen met een ander mannetje, die zijn gaan vechten en Evert heeft waarschijnlijk ook een haal in z'n oog gehad. Zijn oog heeft een dag dicht gezeten en was dik, hij heeft een oogbeschadiging en krijgt 4x daags oogdruppels. Weet niet of ze samen zit? Maar dan is het wel toevallig dat beide oogjes kaal zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze zit niet samen met een ander konijn. Ik heb wel een ander maar die 2 kunnen niet met elkaar overweg dus staan ze uit elkaar.

Ik heb net nog even gekeken. Opzich valt het wel mee zie ik, ze doet verder gewoon haar dingetjes en eet normaal.

Afwachten dus wat de dokter morgen zegt.

Bedankt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies... Daar moest ik ook meteen aan denken...

Over dat inenten , ik was laatst bij mijn dierenarts , en ik vroeg ja inenten , en zei zij toen , hoh eigenlijk is dat absoluutn niet nodig , dat is enkel voor konijnen van de fok. En ik zei toen , dat is niet waar , ze moeten worden ingeent , maar ik moet binnenkort weergaan ,want het is een inenting per 10 ! en anders betaal je het toch dus ik ga met nog iemand gaan die ook 4 nijnen heeft :) Maar het is echt nodig he ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Jordi, jouw DA heeft absoluut niet gelijk en dus blijkbaar ook geen verstand van konijnen. Da's echt onzin wat hij/zij zegt.

@ Chantal; ik zou ook zeker zo snel mogelijk naar de DA gaan, en niet al te lang meer wachten. Ik zeg niet dat het perse myx is, maar de kans is wel aanwezig, en myx is heel hardnekkig en gevaarlijk, en het kan héél snel gaan!

Hoe gaat het verder met je konijn? Zijn er nog meer dingen die je opvallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb al eerder een konijntje gehad die eraan is overleden.

Behalve die oogjes is er helemaal niets aan de hand. Ze loopt eet/drinkt en reageert nog normaal. Het is niet te droog of te vochtig of iets.. ze houd haar oogjes alleen iets dicht en het lijkt wat dikker dan normaal. Ik zag het in eerste instantie niet eens. Maar ik ga zo snel mogelijk naar de arts.

Ik neem het andere konijntje ook morgen mee, die kreeg ik iets naar haar. Dan laat ik ze gelijk samen inenten voor de zekerheid. Die ander mankeert gelukkig niets.

Ik zal kijken of ik nu even een fotootje kan maken en hier kan plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nog even wat dingen voor je opgezocht op de website van dierenkliniek wilhelminapark, daar zijn ze ontzettend konijnkundig:

Indien u uw konijn verdenkt van myxomatose:

Laat het dan niet vaccineren!

Symptomen

De tijd tussen besmetting en de eerste symptomen (=incubatietijd) is enkele dagen tot 2 weken. De ziekte kenmerkt zich door zwelling van de oogleden, mond en anus. Doordat de oogleden erg gezwollen raken kan het konijn niet meer zien en wordt als het ware blind.

Na enkele dagen ontstaat er een longontsteking waaraan het konijn zal overlijden. Myxomatose is net als VHS (het Viraal Haemoragisch Syndroom) een dodelijke aandoening: na besmetting zal het dier meestal sterven. In het wild zal maar 5-10% van de besmette konijnen de ziekte overleven. Bij tamme konijnen die goed behandeld worden ligt dit percentage iets hoger.

Therapie:

Indien de ziekte optreedt is de enige therapie het konijn zo goed mogelijk verzorgen. Zorg dat het konijn blijft eten, ga het eventueel dwangvoeren. Bestrijd de bijkomende bacteriële infecties met antibioticum en oogzalf. Geef het konijn pijnstiller en zorg voor een goede warme huisvesting. Het kan weken tot maanden duren voordat het konijn volledig genezen is.

Alles is trouwens hier te vinden:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/myxomatose.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je merkt dat ze slomer is? Dat zou kunnen komen omdat ze zich niet zo goed voelt, of omdat ze toch minder ziet.. Ik denk in ieder geval dat het risico te groot is om er niet vanuit te gaan dat het myx is, omdat ze dus die dikke ogen heeft en dat echt een symptoom van myx is, én ze niet ingeënt is.. Dat oog ziet er ook inderdaad verdikt uit en is te vergelijken met de eerste foto van die link die ik net gaf (vind ik).

Heeft ze verder geen bulten en verdikkingen op andere plaatsen (oren, anus etc.)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja? Is het dikker daar? Als dat zo is, zou ik er zeker op rekenen dat het myx is en zo snel mogelijk naar de DA gaan.. Dan heb je nog een goede kans om het te kunnen behandelen, aangezien ze nu op dit moment nog niet echt ziek is. (myx kan echt heel snel gaan, dus wacht niet te lang)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .