Ga naar inhoud

Ik weet niet wat mijn konijn heeft


Chantal-1989

Aanbevolen berichten

ja dat dikke ogen enzo was zaterdag al toen ik thuis kwam van mijn vakantie. Myx is vaak binnen 24 uur al gebeurd en het is inmiddels bijna 3 dagen later :s. Wel heeft ze veel symptonen van de ziekte..

Nja ik weet het ook niet.

Ik houd haar in ieder geval goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 124
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zou dat andere konijn niet in dezelfde ruimte laten zitten als je zieke konijn. Ook telekens goed je handen wassen en zorgen dat je kleding niet met beide dieren in aanraking komt. Als je andere konijn nog niet ziek is zou ik die zo snel mogelijk laten inenten. Het duurt dan nog een week voordat de inenting werkt. Ik hoop dat het goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heeft de dierenarts de diagnose gesteld?

Ik heb eigelijk geen idee hoe myx gediagnostiseerd kan worden, Loes?

In ieder geval veel sterkte voor jou en je konijn! Ik duim mee dat ze erdoor komt!

De diagnose wordt gesteld a.d.h.v. de symptomen.

Meestal zijn ook myxomen zichtbaar, één van de meest duidelijke tekenen.

@ Chantal: Heb je een konijnkundige DA?

Zelfs die hebben meestal zelfs geen of weinig ervaring met myx.

Maar als dit echt myx is, dan zal je er enkel met AB niet komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey gaat trouwens nog steeds oke.

Ze is wel wat loom maar eet en drinkt nog steeds goed.. De hele kamer lag zonet vol met keutels dus dat systeem werkt ook nog:P.

Maar ik weet echt niet waar we aan toe zijn. Het kan nog 2 kanten opgaan.

Gelukkig is ze erg gemakkelijk met de medicijnen enzo..

duimen duimen duimen.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk snap ik persoonlijk niet zo goed dat je gewoon een afwachtende houding aanneemt...

Ik heb mijn konijn door myx gekregen, maar wel met een zéér intensieve verzorging.

(Ik weet niet of je het topic al gelezen hebt).

Ondanks dat hij ook bijna altijd is blijven eten, heeft hij wel een zeer kritiek punt gekend... En punt waarop iedereen dacht dat het zou misgaan, een punt waarop euthanasie is besproken,...

Zeker als je weet dat je DA niet konijnkundig is (39.7 is trouwens een normale temp voor een konijn). Snap ik niet dat je geen contact opneemt met een konijnkundige DA en alles doet wat in je macht ligt om te proberen je konijn hier door te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik begrijp het eigenlijk ook niet zo goed. stel je hebt astma en je komt bij een arts en die zegt " ja ik ben eigenlijk cardioloog en geen longarts, maar ik wil wel proberen u te behandelen voor uw ademhalingsproblemen", dan ga je toch ook op zoek naar een echte longarts? en myx is echt een ernstige ziekte hoor. ik zou toch niet afwachten Chantal. Ik weet dat je het beste voor hebt met je nijn, dus ik zou echt even op zoek naar een konijnkundige DA. Nijmegen Dukenburg is een goede schijnt en ook in Mill zit een goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alsof ik op mn stoeltje de hele dag naar dat beestje zit te staren.

Ik geef haar de voorgeschreven medicijnen en check steeds of het goed gaat of niet met het konijn. Meer kan ik toch niet doen? Ik zet zelfs de wekker snachts zodat ik kan kijken of alles nog goed gaat. De ogen maak ik steeds schoon en ik vul het eten en drinken bij als dit nodig is.

Ga dan niet zeggen dat ik luchtig doe over mn konijn of dat ik er niets om geef. Dat is ECHT rot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat jullie mij tips geven oke, maar zeg niet dat ik niet goed voor mn konijn zorg, daar kan ik me wel boos om maken.

Ik houd dat beest dag en nacht in de gaten en doe heus wel wat ik kan.

Alsof het mij niets kan schelen...

Volgens mij hoor je mij nergens zeggen dat jij slecht voor je konijn zorgt.

Maar myxomatose is iets wat je echt niet mag onderschatten...

Je snapt toch zelf wel dat je met zo'n erge ziekte best een DA opzoekt of contacteert die ervaring heeft met konijnen... daar zeg ik toch niets vreemd mee.

ik snap wel dat chantal-1989 zich aangevallen voelt. het klinkt heel verwijtend. en julie zeggen zelf dat je verder weinig kunt doen dan goed in de gaten houden en verzorgen naast die ab.

Wat jij zegt klopt niet...

Ik heb al meerdere keren gezegd dat je er met enkel AB niet komt bij myx...

Ik heb er zelf spijtitg genoeg ervaring mee en heb er met heel veel DA'en over gesproken. De kans dat een konijn met myx het haalt, is héél erg klein. Wil je deze kans ten volle benutten dan zal je je konijn zéér intensief moeten verzorgen.

Je wilt niet weten hoe mijn dagen er die weken uit zagen, maar bijna alles stond in het teken van het konijn in kwestie.. en dat was ook nodig.

Vooral in Engeland hebben ze een eigen visie over konijnen die myx krijgen (ze staan daar verder op het vlak van geneeskunde bij konijnen).

Je hebt 2 vormen...

- Konijnen die ingeënt zijn en toch myx krijgen: die kan je een intensieve verzorging geven en proberen er door te krijgen.

- Konijnen die niet ingeënt zijn en myx krijgen: vele zijn dan zelfs van mening dat inslapen beter is... Deze vorm is veel agressiever dan de andere. Dus als je een niet ingeënt konijn met myx erdoor wilt krijgen, zal je je konijn een zéér zéér intensieve verzorging moeten geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg niet dat je niets om je konijn geeft, ik snap dat het rot is als dat wel zo overkomt. Maar Zwarte panter had het (eerder al, ze postte bovenstaand bericht toen ik dit aan het typen was) over een intensieve verzorging: binnenhouden, oogjes regelmatig schoonmaken, oogzalf smeren, antibiotica en pijnstiller toedienen, echinacea geven voor de weerstand en kruiden voor de luchtwegen. En het is ook belangrijk dat er een dierenarts naar kijkt die veel verstand van konijnen heeft! Misschien is het geen myxomatose, en dan maak je je druk om niets. En als het wel myx is kan er beter wel een deskundiger iemand naar kijken, je wilt toch alle mogelijkheden die het diertje kunnen redden aangrijpen als het echt zo ernstig zou zijn?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chantal, dat jij met die verwijten komt, vind ik dan weer jammer. Niemand heeft gezegd dat je niet goed voor je konijn zorgt of luchtig over je konijn doet.

Ik bedoelde dat je nogal luchtig over kwam over het feit dat je konijn een dodelijke ziekte heeft en dat er heel duidelijk is gezegd dat je naar een konijnkundige DA moest gaan.

Daarnaast heeft je konijn nu veel meer verzorging nodig dan in de gaten gehouden worden en antibiotica krijgen.

Wij zijn hier om jou te helpen en ik geloof ook dat niemand anders gedaan heeft dan jou adviezen geven, dus is het ook wel fijn als daar iets mee gedaan wordt. Verder bedoelen wij het allemaal goed, is ook wel fijn als je dat in je achterhoofd houdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het spijt mij ook als mijn post verwijtend overkam, dat was zeker niet mijn bedoeling. ik wil alleen wel duidelijk maken dat het een beetje onbegrijpelijk overkomt op mij dat je niet naar een konijnkundige DA gaat, juist omdat je dus wel zoveel om je konijn geeft. Want ik geloof zeker dat jij het beste voor hebt met je nijn, maar dan denk ik dat je juist beter naar een konijnkundige DA kunt gaan, want dan krijg je het beste advies en is de kans dat je nijntje dit overleefd een stuk groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

luister aub naar iedereen hier als ik niet naar een konijnkundige DA geweest was was mijn jong konijntje Aude er niet meer geweest je ziet in de opleiding tot DA zo goed als niets over konijnen (6 uur over alle knaagdieren + konijnen en dan moet je alles maar kunnen ook chirurgie, soorten, ziektes enzo worden dan gegeven) alleen konijnkundige DA's hebben bijkomende opleidingen gevolgd en kennen er dus genoeg van

ik heb 'n kei van 'n DA voor katten en honden maar helaas voor konijnen is ze veel minder zo had ze veel fouten gemaakt bij Aude gelukkig heb ik geluisterd naar de mensen hier en is Aude nu helemaal opgeknapt en levendig

natuurlijk is er bij jou helemaal geen garantie dat het goed komt maar toch doe wat het beste is en wat je konijntje het meeste kans geeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben ik weer.

Ehm, ik heb gebeld met een konijnkundige arts en ben ook langs geweest.

Nou Bijoux blijkt dus wel myx te hebben zoals we al dachten.

Ik heb een koorts en onstekingsremmer gehad om het haar dus zo fijn mogelijk te maken. Ik houd haar nu steeds in de kamer en laat haar lekker haar dingetjes doen.

Het gaat verder nog wel goed met haar, niet echt veel verandering. Behalve dat ze dikke ogen heeft zie je eigenlijk niet dat ze ziek is. Ze is net zo levendig als altijd.

Maar de arts zei dus dat ik de kuren af moet maken en dat ik verder niets kan doen.

Ze zal dit toch zelf moeten aanvechten zei ze.:frown:

Dus ik doe mijn best en hoop echt dat Bijoux het gaat redden.

Ik had trouwens ook niet zo moeten reageren, maak me gewoon superveel zorgen en weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Maar we doen ons best.

Gr. Chantal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .