Ga naar inhoud

Knaagstenen...


Dollie

Aanbevolen berichten

heb vandaag een konijntje gered van een knaagsteen =D k was in de dierenwinkel vandaag om voer te halen, staat er bij t rek met die knaagstenen zo n meisje nadenkend te kijken met zo n ding in haar hand. Ging ik er zo ff subtiel naast staan en n gesprekje mee begonnen :P dan vroeg zij of die dingen nu nodig zijn die knaagstenen en heb haar dan ff de volledige uitleg gegeven =D ze heeft t ding snel teruggehangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn oom en tante hebben een tuincentrum met dierenafdeling en ik heb al zo vaak gezegd tegen me oom en tante dat die knaagstenen slecht zijn. Ik heb het ook proberen uit te leggen. Maarja sommige zijn gewoon zo eigenwijs. Ze denken dat ik gewoon maar een beetje onzin aan het vertellen ben.:grrrrrr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gevolgen van een knaagsteen;

Mijn nicht heeft een konijn en vroeg afgelopen vrijdag aan mijn oom (vader van mijn nicht) hoe het met het konijntje was.. dood.. laten inslapen..

Hij had bloed bij zijn plas zitten, foto laten maken en bleek hij een niersteen te hebben die nog groter was dan zijn blaas.. opereren was nietn aan te raden en dus hebben ze hem laten inslapen.. ik vroeg meteen of ie een knaagsteen zijn hok had.. en helaas jah.. de dierenarts zei al dat dit de oorzaak van zijn niersteen was...:'(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach kom, als het konijn er toch niet veel meer me doet dan een beetje heen en weer schuiven kan het ook weinig kwaad als Knuffeltje niet nu meteen direct met spoed die steen uit het hok gaat halen ;)

Nee, maar aangezien ze dit topic gisteren ook al gelezen had had ze dat ding vandaag toch wel even kunnen weggooien. Ik zou het risico niet willen lopen dat mijn konijn er toch af en toe een likje van zou nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over de knaagstenen en het calciummetabolisme. De meeste zoogdieren, waaronder de mens bijvoorbeeld, nemen calcium op uit hun voeding als ze het nodig hebben. Het teveel aan calcium wordt niet opgenomen en via de darmen uitgescheiden (uitgescheten dus :P). Cavia's en konijnen hebben een afwijkend mechanisme, zij nemen alle aangeboden calcium op en het teveel wordt via de nieren met de urine uitgescheiden. Daardoor krijg je dus de problemen zoals die door Lianne al prachtig uitgelegd zijn.

In hoeverre bovenstaande ook voor andere knaagdieren geldt weet ik niet precies. Bij hamsters vermoed ik dat ze ook zo met calcium omgaan omdat je bij hamsters dezelfde vervelende kalkplekken in de plashoek krijgt als bij konijnen. Van ratten en muizen vermoed ik dat ze een 'gewoon' calciummetabolisme hebben, een knaagsteen zal bij hun waarschijnlijk weinig kwaad kunnen maar echt nuttig is het denk ik ook niet. Ik ken geen enkele muis die er iets mee doet iig.

Chinchilla's hebben AB-SO-LUUT een knaagsteen nodig!!! En dan liefst zo'n hele harde en niet zo'n zacht gipsblokje. Chinchilla's hebben namelijk een normaal calciummetabolisme en calcium leidt bij hen dus niet tot nier- en blaasproblemen. Een tekort aan calcium leidt wél tot gebitsproblemen. Bij Chinnie vermoedt ik ook dat zijn gebitsproblemen worden veroorzaakt door een calciumdeficiëntie waarvoor ik hem nu een calciumsupplement geef. Daarnaast is het knagen aan een knaagsteen goed voor de tanden, leuk tijdverdrijf en het is goed voor de levensduur van het hok ook :P Ik zou alleen wel iedere chinchilla-eigenaar afraden om een knaagsteen in de dierenwinkel te kopen. Voor de prijs van zo'n piepklein blokje van 5x5 cm heb je in de bouwmarkt een hele Ytong blok (cellenbeton, gasbeton) en dat is precies waar de hardere knaagstenen van gemaakt zijn. Afzetterij dus.

mijn collega en in hadden het er toevallig laatst over waarokm het voor konijnen zoslecht is en voor mensen en andere dieren niet. open ik 's avonds deze toppic staat dit bericht er in :) dit bericht was dus mooi gepland ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was vandaag in de dierenwinkel op zoek naar iets van hout waar de konijnen aan kunnen knagen/mee kunnen spelen. Verkoopster komt meteen naar me toe en vroeg of ze mij kon helpen. Wat ik wilde hebben had ze niet, maar ik kon wel een knaagsteen proberen of een liksteen dat is hardstikke goed! Of knabbelstengels (die volgensmij bomvol met suiker zitten) en zo ging ze nog even door met ongezonde snoep dingen aansmeren... Bedankt voor de duidelijke uitleg hier waarom die knaagstenen zo slecht zijn, dan kan ik haar de volgende keer duidelijk vertellen waarom ik zo'n ding dus NOOIT meeneem :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar aangezien ze dit topic gisteren ook al gelezen had had ze dat ding vandaag toch wel even kunnen weggooien. Ik zou het risico niet willen lopen dat mijn konijn er toch af en toe een likje van zou nemen.

En daarbij is ze hier al een hele tijd lid en zijn er in die tijd ook topics langsgekomen over knaagstenen... Knuffeltje weet al een hele tijd dat knaagstenen niet goed zijn, dus twijfel of ze hem er uberhaupt wel uit gaat halen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stengels als in snoepjes? Worden je konijnen dik van...

Hou het maar lekker bij water, hooi en groente/kruiden! :)

En biks natuurlijk! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok:) dan doe ik dat.. volgens mij is Sukkel een beetje aan de zware kant maar ik weet niet hoe je dat kan zien..

Ze af en toe wat van een knaagstengel laten afknabbelen is niet zo slecht hoor, maar je mag ze niet in het hok laten hangen ofzo, er zit heel veel suiker aan.

Ga eens naar de dierenarts?

Of zeg hoe groot hij is en hoeveel hij weegt en vraag het hier ^^

Gelijk voor een dwergje is 1kg een goed gewicht en voor een klein konijn 1,5kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn al zwaar is, is dat wel slecht. Ik snap niet waarom mensen toch altijd redenen zoeken om die troep wél te geven... (niet op jou persoonlijk bedoelt Mufassa) Geef ze lekker wat witlof of andijvie, vinden ze net zo lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn al zwaar is, is dat wel slecht. Ik snap niet waarom mensen toch altijd redenen zoeken om die troep wél te geven... (niet op jou persoonlijk bedoelt Mufassa) Geef ze lekker wat witlof of andijvie, vinden ze net zo lekker!

Ik bedoelde dan ook àls hij niet te zwaar was en àls ze wilt blijven geven :)

maar het beste is idd gezondere 'snoepjes' geven..

Probeer misschien eens wat gedroogd fruit?

Ik heb hier zo'n zakje van vitakraft, ze vinden het heel lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik dat maar ga proberen:P sukkel eet toch alles wel.. helaas, want ik moet telkens op haar blijven letten als ze buiten loopt er staat namelijk een goude regen en een blauwe regen in de tuin en daar wil ze wel eens van eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .