Ga naar inhoud

-update: Eufrasie blind


zwarte panter

Aanbevolen berichten

  • Reacties 259
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Pfff wat een ellende allemaal! Ik hoop dat er nou echt eens duidelijkheid komt voor jullie. En dat Eufrasie snel opknapt.

Ik ben deze keer terug naar 'mijn' DA geweest. Inge Thas ging hem een verslag doorsturen. Van zodra zij de resultaten binnen heeft worden zowel ik als de DA onmiddellijk op de hoogte gebracht.

Wel fijn dat "jou" dierenartsen zo goed samenwerken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, diabetes komt eigenlijk zo goed als niet voor bij konijnen,dat kan je eigenlijk bijna sowieso uitsluiten... Maar in elk geval ,daar kloppen de symptomen ook niet voor.

Een andere onwaarschijnlijke oorzaak is een voedingsstoffentekort, maar met de gevarieerde voeding die ze geeft is dat bijna onmogelijk...

Met deze symptomen komen we eigenlijk altijd weer bij EC, maar het gevaar nu is natuurlijk dat we enkel de symptomen gaan zien die bij EC passen...moet je voorzichtig mee zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal jullie op de hoogte houden van de veranderingen.

Gisterenavond is Eufrasie de gang in gelopen (dat is binnen de enige plek waar ze normaal niet komen). Nu weet ik niet goed of ze misschien toch zag dat de deur open stond, het voelde aan het temperatuurverschil, toevallig die richting uit sprong of ...

Vanmorgen is ze er ook in geslaagd om op haar hok te springen. Eerst lukte het niet, maar ze gaf deze keer niet op tot ze er bovenop zat.

Gisteren en eergisteren probeerde ze ook af en toe op haar hok te springen, maar toen nog elke keer zonder succes.

Ze botst nog wel tegen dingen en soms zelfs tegen Hypoliet, maar ze laat zich in ieder geval niet tegenhouden om rond te lopen.

Vanmiddag heeft ze ook haar 2e spuit gehad. Dus het is afwachten op duidelijk resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh juist...had ik naast me neergelegd omdat die dieren snel sterven.

Het klinisch verloop na ziekteverschijnselen, verloopt meestal dodelijk na 6-9 dagen. De eetlust is verminderd, er treedt diarrhea op, verlammingen treden op. Wilde konijnen en hazen kunnen dan gemakkelijk gevangen worden. Spasmen kunnen optreden van de kauwspieren, evenals opisthotonus, paresen en paralysen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk kunnen blinde konijnen oud worden ..

Swiffer was ook blind én doof, maar redde zich prima..

Wel even belangrijk dat je het springen in de gaten houdt..

We hebben ooit een keer Kobus gehad (niet blind hoor) die 'mis' sprong en toch een paar minuten op de grond bleef liggen stuiptrekken voor ze weer normaal ging reageren..Je schrikt je echt helemaal verloren.

Dan besef je ineens dat een konijn ook best makkelijk verkeerd terecht kan komen en dit behoorlijke gevolgen kan hebben...En zoveel stelde dat 'misspringen' niet voor hoor.

Hou Eufrasie dus goed in de gaten als er gesprongen wordt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere onwaarschijnlijke oorzaak is een voedingsstoffentekort, maar met de gevarieerde voeding die ze geeft is dat bijna onmogelijk...

Misschien dat ze dan een of andere afwijking/ziekte heeft waardoor ze de voedingstoffen niet (goed) kan opnemen?

Maar goed die kans zal wel niet zo groot zijn, maar eens eerst kijken of ze EC heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

stel nou dat hij al eerder toxoplasmose heeft gehad, maar er geen last van had, en nu antistoffen heeft? net zo als eerder met de myxomathose, dat het veel langzamer verloopt dan normaal?

Niet te ver willen gaan Merel...toxplasmose is net als EC een parasiet, paart echter enkel in de darmen van katten... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk kunnen blinde konijnen oud worden ..

Swiffer was ook blind én doof, maar redde zich prima..

Wel even belangrijk dat je het springen in de gaten houdt..

We hebben ooit een keer Kobus gehad (niet blind hoor) die 'mis' sprong en toch een paar minuten op de grond bleef liggen stuiptrekken voor ze weer normaal ging reageren..Je schrikt je echt helemaal verloren.

Dan besef je ineens dat een konijn ook best makkelijk verkeerd terecht kan komen en dit behoorlijke gevolgen kan hebben...En zoveel stelde dat 'misspringen' niet voor hoor.

Hou Eufrasie dus goed in de gaten als er gesprongen wordt....

Ik weet dat ik heel hard moet oppassen als ze springt. Soms houd ik mijn hart vast als ik ze bezig zie…

Het liefst van al zou ik er natuurlijk voor zorgen dat er totaal geen kans is dat ze zich pijn kan doen of dat ze mis kan springen...

Maar ze loopt binnen los en ik kan moeilijk het hele huis ombouwen, want niet wegneemt dat ik het desondanks zo veilig mogelijk voor haar probeer te maken. Langs de andere kant wil ik haar omgeving niet te veel veranderen zodat ze haar weg toch nog een beetje vind…

Tja, het is ook nogal moeilijk om tegen een konijn te zeggen om voorzichtig te zijn…

Vanavond was ze weer heel aanhakelijk. Ze herken ik ze weer een beetje meer. Ze zat op mijn schoot en gaf me een uitgebreide wasbeurt. Hoewel ze deze keer ook mijn oog en haren 'waste' (hoewel ze anders overal wast, behalve mijn haren...). Na een tijdje was ze klaar en ging ze op mijn schoot slapen.

Ze valt ook bijna niet maar aan (op een enkele keer na) en dat vind ik toch al mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een boel ellende heb je al met haar gehad zeg, het houd maar niet op! Ik hoop dat de medicijnen die ze nu krijgt echt aan gaan slaan! Fijn dat ze gisterenavond weer even een beetje de oude Eufrasie was! Veel sterkte nog, echt knap hoe je dit allemaal doet!

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .