Ga naar inhoud

-update: Eufrasie blind


zwarte panter

Aanbevolen berichten

Eufrasie en Hypoliet hebben beiden opnieuw coccidiose. Dit is gisteren vastgesteld door de dierenarts.

Met Hypoliet gaat het redelijk, hij eet wat minder, maar is verder nog alert. Hij wordt behandeld tegen coccidiose.

Met Eufrasie gaat het niet goed. Ze reageert bijna niet meer, blijft stil zitten en eet en drinkt nu niets meer zelf. ik geef haar dwangvoer en water en ze wordt behandeld tegen coccidiose.

Ik moest haar ook primperan geven. Gisterenavond begon ze te piepen. Ik heb opnieuw contact opgenomen met de DA en deze zegt dat ik de primperan absoluut niet meer mag geven. Dit zou een bijwerking daarop kunnen zijn. Gewoon afwachten en hopen dat de behandeling tegen coc. aanslaat, durf ik niet als ik zie hoe Eufrasie momenteel is.

Op aanraden van Caroline heb ik opnieuw contact opgenomen met de DA en ciseral mag ik wel geven. Maar het probleem is dat dit in België niet te krijgen is.

Is er iemand die hier voor mij zou kunnen aangeraken? (Liefst niet te ver van de Nederlandse grens, ik heb nog geen vervoer gevonden en kom anders met het OV.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 259
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Waar woon je in Belgie en hoe snel heb je het nodig? Ik woon in Tilburg maar mijn ouders wonen in Baarle-Nassau (grens NL en BE) en die komen vanavond bij mij Sinterklaas vieren. Ik weet niet of mijn DA Ciseral heeft maar ik kan het voor je vragen indien je naar Baarle-Nassau kan geraken dit weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net met mijn DA gebeld maar ik krijg het helaas niet zo maar mee. Ze moeten eerst overleggen met de directie of dit middel voorgeschreven mag worden zonder het konijn eerst te zien. Ik hoor pas maandagmiddag of ik het op kan halen of niet. Ik wou dat ik beter nieuws had. Een andere oplossing is dat je met Eufrasie naar mijn DA gaat en Ciseral meekrijgt maar de reis zal mogelijk te veel zijn voor haar. Mijn DA is ook op zaterdag van 8-12 uur geopend. We kunnen ook open kaart spelen bij de DA en uileggen dat het om een BE konijntje gaat waar al coc geconstateerd is maar ik weet niet hoe ze daar op reageren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga sowieso maandagmiddag bellen met de DA. Indien je de Ciseral dan nog kan gebruiken, moet je me het even laten weten anders haal ik het voor mijn eigen EHBO-doos (indien ik het mee krijg).

Sorry, ik zou willen dat ik je beter kon helpen. Succes met de nijnen en de jacht op Ciseral.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eff

Ik snap niet dat dit konijn primeran krijgt en laats staan ipv dan van siseral moet hebben.?hij schijt zich al leeg en dan moet het er nog sneller uit?

Het is niet bevoordelijk voor de darmen en de medicijnen van coc. De werking daar van.

Pijnstilling zou nog een aanvaardbaar iets zijn....ter aanvulling van.

Ik snap er echt niks van mechien eff uitleg?

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil mij nergens mee bemoeien, maar meerdere malen het topic gelezen en zie echt geen reden waarom je primperan noch ciseral zou geven bij cocidiose, als het goed is hebben ze diaree, dus waarom zou je de darmwerking willen verbeteren. ik zou eerder een pijnstiller geven na aanleiding van het piepen. Mag ik vragen welke medicijnen je geeft tegen cocidiose?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eufrasie heeft geen diaree...dat is net het gekke... we twijfelen ook een beetje aan de diagnose, Loes probeert nu haar DA te bereiken om meer info te krijgen. Haar normale DA is met bevallingsverlof...

Esther zei ook al om niets te geven , zij denkt eerder aan stasis, maar de situatie is niet zo best... ik hoop dat Loes gewoon keutels mag binnenbrengen vanavond om nog eens te bekijken...

De primperan was aangeraden door de vervanger gisteren ,de DA die vandaag zei dat niet meer te gebruiken is een andere in dezelfde praktijk.

Ik weet zelf ook niet of primperan of cisaral logisch zijn bij Cocc... primperan is oorspronkelijk een geneesmiddel tegen misselijkheid, dus dat lijkt mij niet onlogisch om te geven ter ondersteuning. Van Cisaral weet ik het niet precies, mogelijk werkt dat idd op de darmbeweging. Het is in België niet meer op de markt, maar de DA vond het bij de castratie van Clicquot een beter middel dan primperan om de darmen te stimuleren... natuurlijk was dat een compleet andere situatie en geldt hier dus het tegenovergestelde...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Primperan is normaal voor de voorste darmen en siseral voor de achterste.

Zeker beiden voor dam stimulans.

Maar hier bij dit verhaal klopen dingen simpel weg niet.

Heel verwarend met verschillende da´s.

Maar als de da de keutels op coc heeft getest en daar komt coc uit dan simpel weg tegen coc behandelen.

en de siseral zeker niet gebruiken zoals eerder aangeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is dat die cocc al veel sneller had moeten opduiken... dat zeggen zowel de DA als esther onafhankelijk van elkaar. Eufrasie is een aantal weken geleden gecastreerd en daarna waren er complicaties met de wonde waar ze gebeten had. Haar weerstand was toen dus enorm laag en het had dan terug de kop op moeten steken eigenlijk,niet nu, nu ze weer beter is.

Een nieuwe infektie is onwaarschijnlijk omdat ze ondertussen ouder zijn en vermits ze al een cocc hadden, ze daar dan een weerstand tegen zouden opgebouwd hebben.

Zoals ik het begrepen heb, wordt cocc vaak niet gezien omdat die bacteriën héél erg lijken op lichaamseigenbact bij konijnen, mogelijk is hier het omgekeerde gebeurt, tenminste dat vragen we ons nu af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal even proberen om wat duidelijkheid te scheppen.

Eufrasie was gisteren heel rustig en at te weinig.

Ik heb toen mijn DA gebeld en heb een afspraak gemaakt om langs te komen. Ik kon er ’s avonds nog terecht. Toen ik daar kwam mocht ik binnen bij een andere DA. Deze heeft de keutels onderzocht en stelde de diagnose coccidiose en gaf als medicatie Trimazin-poeder en primperan mee. Eufrasie is ’s avonds erg verslechterd. Gisteren avond laat at ze niks meer en reageerde ze bijna niet meer. Ook begon ze te piepen. Ik ben de hele nacht opgebleven en heb haar elk 1.5u wat eten aangeboden. Ze heeft nog een paar sprietjes hooi gegeten en een beetje gedroogde kruiden.

Omdat ik het niet vertrouwde en dacht dat er meer aan de hand was, heb ik vanmorgen onmiddellijk terug naar mijn DA gebeld. Ik kreeg te horen dat ze normaal vandaag moest bevallen. Dus heb ik een collega DA aan de telefoon gekregen. Deze dacht dat het piepen kon komen als reactie op de primperan en raadde dus af deze nog te geven. Deze DA was van mening dat Baycox beter is om te geven tegen coc. (Ik had gisteren ook al naar Baycox gevraagd.)

Eufrasie was er nog steeds even slecht aan toe. Ik heb haar dwangvoer gegeven en water met een spuitje. Ook heb ik ze metacam gegeven.

Ik heb contact gehad met Caroline en Esther en zoals Caroline al verteld heeft, is het heel onwaarschijnlijk dat ze terug coc. hebben.

Ik heb deze avond opnieuw contact opgenomen met de DA (met wie ik vandaag al 2x telefonisch contact heb gehad). Ik kon hem niet onmiddellijk bereiken en het was een lang telefoongesprek . De DA heeft de tijd genomen om al mijn vragen te beantwoorden.

Hij zegt dat de kans dat ze coccidiose heeft dus echt klein is. Maar dat de kans wel bestaat (hoe klein hij ook is). Het zou kunnen zijn dat de besmetting nu een punt heeft bereikt waarop hij zwaar genoeg is om last te geven.

Hij is van mening dat Eufrasie er momenteel echt slecht aan toe is en denkt net als Esther eerder aan stasis of een ontsteking van/in de darm dan aan coc.

Ik mag haar verder Metacam geven. Voor de zekerheid wel blijven behandelen voor coc. omdat de DA van gisterenavond dit zou hebben vastgesteld. Hoewel hij liever met Baycox behandelt, vindt hij het niet nodig dat ik dat nu nog kom halen omdat hij twijfelt of er wel coc. is. En toch opnieuw primperan geven omdat hij na mijn uitleg toch het gevoel heeft dat dat piepen kwam door pijn i.p.v. een reactie op de primperan.

Met Eufrasie opnieuw naar de dierenarts gaan, is momenteel geen optie. Hoe ze nu is, is het ook volgens de DA geen goed idee haar te vervoeren.

Eufrasie is er momenteel nog steeds slecht aan toe. Ze heeft daarstraks na de pijnstilling een paar sprietjes hooi gegeten, maar dat is dan ook alles wat ze vandaag zelfstandig heeft gegeten. Ze krijgt dus nog steeds dwangvoer en het blijft spannend.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .