Ga naar inhoud

-update: Eufrasie blind


zwarte panter

Aanbevolen berichten

De keutels zijn donderdag bekeken onder de microscoop. Toen kwam de diagnose coccidiose. Ik heb gevraagd of ze wormen zou kunnen hebben. Antwoord was nee, maar ze heeft voor de zekerheid toch panacur gegeven.

De keutels zijn momenteel helemaal hetzelfde als normaal. In het begin van de week had ze wel last van wat plattere keutels, zoals Caroline al heeft laten weten, heb ik toen Protexin gegeven en gemasseerd. Woensdag heb ik de protexin gegeven en donderdag waren de keutels terug oke. Volgens mijn tante stonken ze toen wel een beetje (kan ik zelf niet over oordelen, ik ruik namelijk niet).

Ze plast nog,wel minder dan anders, maar ze krijgt natuurlijk ook minder vocht binnen. Ik geef haar wel water maar ik denk dat die hoeveelheid minder zal zijn dan wat ze normaal uit haar grote portie groenvoer haalt. Aan haar plas is qua kleur of textuur niets afwijkends op te merken.

Haar buik voelt volledig soepel aan. Ik blijf haar wel masseren.

Ze woont binnen.

In hun Wc zitten inderdaad kattenbakkorrels. Maar van zodra ze afwijkende keutels hebben leg ik hier een laag keukenpapier over om te zorgen dat ik niks over het hoofd zie. Voor de rest hebben ze in hun kooi een blote bodem en een nep schapenvel achtig matje. Slijm is er deze keer absoluut niet geweest.

Het litteken zelf is mooi genezen. Maar je voelt nog wel steeds de verteerbare hechtdraad zitten. Ik heb dit ook bij de DA aangekaart. Dit is elke keer nagekeken en het zou tijd nodig hebben om te verteren, dat kon wat langer duren.

Ik heb gisteren haar temperatuur meerdere keren genomen en deze varieerde van 38.8-39.3.

Ik denk dat ik ongeveer alle vragen beantwoord heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 259
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vannacht was er nog steeds geen verbetering merkbaar.

Momenteel lijkt ze toch wat allerter, toch zeker met momenten. Na een nieuwe dosis Metacam heeft ze een paar sprietjes hooi gegeten, maar dat is voorlopig ook alles wat ze zelf eet. Ze heeft ook even rondgelopen uit eigen initiatief, niet ver of lang, maar ze is in ieder geval van haar plaats geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eet ze nu wel groen?

Ik zit toch te denken aan een probleem met het hechting draad in de buik dat het lichaam die wil afstoten....

Het komt voor namelijk.

Door de pijnstilling zou ze nu toch wel weer zin moeten hebben om te eten.

We hebben tot vanacht alle opties nog door gesproken.

Maar wat voor antibiotica krijgt ze nu welk merk soort.

Normaal is 2 keer metacam voldoende per dag om de 12 uur maar ja mag dit nog verhogen naar 3 keer in 24 uur.

DAn merk je vaak binnen 20 minuten dat ze opleven en actiever worden.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet zelf nog geen groen. Na haar pijnstilling eet ze wat hooi, maar niks meer.

Ze krijgt Trimazin, dat is een trimethoprim-sulfa.

Ik heb de vorige keren bij de DA ook aangekaart of ze zou kunnen reageren op de hechtdraad (ik heb zelf een zware reactie gehad op hechtdraad, dus dit heb ik bij de DA omnidddellijk nagevraagd). Maar dat zou volgens hen niet zo zijn.

Het liteken zelf voelt niet warm en is ook niet rood of iets dergelijks, maar dat zegt nog niet veel.

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de temp kun je denk ik een grote infectie of ontsteking wel uitsluiten, zelfs met metacam zou je dan nog een verhoging van de temp moeten zien. Lichte en/of plaatselijke ontstekingen hoeven geen verhoging te geven. Een grote reactie op hechtdraad zal denk ik wel een temperatuursverhoging geven. Buikvliesontsteking kun je uitsluiten op basis van de soepele buik. Dat ze normaal keutelt zonder slijm lijkt me niet overeen te komen met een grote coc infectie.

Kiesproblemen hoeven natuurlijk niet gepaard te gaan met oogproblemen. Dat zie je volgens mij alleen als het probleem zich in de kaak bevindt, zoals een abces of naar binnen groeiende wortel. Bij haken krijg je juist beschadiging in de mond. Alleen zoals Konijnenvrouwtje al opmerkte is Hypoliet ook niet lekker, dus dat maakt een kiesprobleem al iets minder voor de hand liggend. Maar aan de andere kant, als je er vanuit gaat dat ze beide hetzelfde hebben zit je met een infectie wat dan weer vreemd is gezien de temperatuur. En ook bij problemen als gevolg van de castratie zou Hypoliet geen last moeten hebben.

Kan het niet zijn dat ze even niet zo lekker waren, minder aten, en dat dat bij Eufrasie net de druppel was om een kiesprobleem (haken) te ontwikkelen? Zou er alleen met Eufrasie iets aan de hand kunnen zijn waardoor Hypoliet ook minder lekker oogt?

Nog even over de wormen: die zie je meestal niet in de keutels, tenzij er sprake is van een ernstige besmetting. Dus dat er geen wormen in de keutels te zien zijn zegt daar niets over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is Eufrasie slechter geworden na het beginnen met ab? Sulfa preparaten zijn iig bij mensen vrij berucht omdat ze vaak niet goed verdragen worden.

Volgens mij is ze idd in de nacht nog fel achteruit gegaan... misschien is wat jij nu vermeld nog zo gek niet...

Mogelijk zijn ze beginnen verharen een paar dagen geleden, dan beginnen de eerste haren te lossen door het likken en hetb jet het zelf nog niet in de gaten (tenminste dat was mijn ervaring) ,maar door elkaar te likken,krijgen ze toch meer haar binnen dan anders... Zou dus een beginnende verstopping kunnen geweest zijn en een verergering door de antibiotica?....

Loes kan je dit met de DA vandaag nog eens navragen? Vind dit nl niet zo'n slechte theorie na alle meningen gelezen te hebben EN als we er idd van uit mogen gaan dat een ernstigere ontsteking met koorst gepaard gaat die metacam niet kan onderdrukken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat wormen niet altijd in de keutels te zien zijn. Ze heeft voor de zekerheid wel panacur gekregen.

Eufrasie is donderdagavond snel achteruitgegaan. Ze was al verslechtert tegen dat we bij de DA waren en ze is 's avonds blijven achteruitgaan. Ze heeft volgens mij de eerste keer haar AB gekregen rond 21.30u. Hierna is ze dus nog achteruit gegaan.

Een paar maanden geleden heeft ze deze AB al eens gehad, maar heeft hier toen niet vreemd op gereageerd.

Ik kan de DA niet meer bereiken. Neem ik best telefonisch contact op met een wachtDA om dit voor te leggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfffff.... wat eeen vreselijke DA'en bestaan er.

Ik had gewoon gebeld met de AB-vraag. Eerst vroeg hij of ik hem daar op een zaterdag voor moest storen. Dus ik zei vriendelijk dat ik er niet helemaal gerust in ben. Vraagt hij 'Wat heeft dat beest dan als het AB krijgt?'. Toen beweerde hij dat konijnen geen enkele AB verdragen en je aan konijnen geen AB moet geven.

Via de centrale van wachtdiensten had ik 2 nummers gekregen. Dus ik met een bang hart nummer 2 opgebeld. Volgens mij was dit de DA waar ik met Hypoliet een paar keer ben geweest in het weekend (Ik weet niet of ze wist wie ik was). Dus niet konijnkundig, maar wel vriendelijk. Ze zei dat konijnen Trimethoprim-sulfa meestal zeer goed verdragen. Ze heeft er nog wat boeken op nageslagen en zei dat konijnen dit normaal goed zouden moeten verdragen. En als ze er slecht op zou reageren had dat volgens haar veel later moeten plaatsvinden,ze had het over minimum 12u na inname. Ze zei ook dat de concentratie zo laag was, dat het onwaarschijnlijk was dat het daar door kan komen.

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de temp kun je denk ik een grote infectie of ontsteking wel uitsluiten, zelfs met metacam zou je dan nog een verhoging van de temp moeten zien. Lichte en/of plaatselijke ontstekingen hoeven geen verhoging te geven.

Hoeft niet kan wel, dus je kan niets uitsluiten.

Kiesproblemen hoeven natuurlijk niet gepaard te gaan met oogproblemen. Dat zie je volgens mij alleen als het probleem zich in de kaak bevindt, zoals een abces of naar binnen groeiende wortel. Bij haken krijg je juist beschadiging in de mond

Ik heb gezegd dat het vaak gepaard gaat met oogproblemen dus niet altijd. En nee oogproblemen komen niet alleen als het in de kaak is, het kan ook zijn met alleen haken op de kiezen die in de wang groeien.

Kan het niet zijn dat ze even niet zo lekker waren, minder aten, en dat dat bij Eufrasie net de druppel was om een kiesprobleem (haken) te ontwikkelen?

Het is wel heel toevallig dat ze na de sterrelisatie slecht is gaan eten en nu in zo'n korte tijd zo veel last heeft van haken dat ze niet meer eet.

Nog even over de wormen: die zie je meestal niet in de keutels, tenzij er sprake is van een ernstige besmetting. Dus dat er geen wormen in de keutels te zien zijn zegt daar niets over.

Als je konijn wormen heeft en je ontwormt ze kan je ze zien in de ontlasting. Vraag maar na bij cindy en mireille

Is Eufrasie slechter geworden na het beginnen met ab? Sulfa preparaten zijn iig bij mensen vrij berucht omdat ze vaak niet goed verdragen worden.

Sinds een paar maanden geef ik ook Trimethoprim-sulfa tegen cocidiose, het fijne is dat ik dit gewoon kan spuiten. Ik behandel nu alle konijnen nu ook preventief met dit medicijn, zoals jullie weten krijg ik de zwakste konijnen hier binnen en heb sinds dat ik het hier gebruik geen enekel probleem gehad met mijn konijnen dus het lijkt mij sterk dat dit de oorzaak is. Wel heb ik meegekregen van mijn da dat dit medicijn niet alles dekt m.b.t. de cocidiose. Als er echt cocidiose word geconstateerd kan je beter baycox gebruiken of toltrazuril, dat is meer gericht tegen cox.

Ik denk nog steeds dat het niet aan de ab ligt, kan het misschien zijn dat de ab over de datum is, kan je dat misschien nakijken.

Zwarte panter misschien kan je mij even bellen, zodat ik even nog wat meer dingen kan vragen. Ik ben er al 24 uur mee bezig vannacht ook nog met cin en carolien, ik hoop dat je me belt.

06-20634734

Link naar reactie
Delen op andere sites

De computer blijft vreemd doen....

Ze is volgens mij een beetje alerter, maar echt veel verbetering zit er niet in.

Geen verandering in buik, temperatuur en keutels.

Elke keer na de metacam eet ze een beetje hooi en ze heeft per ongeluk een hapje van een blaadje ruccola gegeten.

@ Konijnenvrouwtje: bedankt voor het aanbod

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update van de laatste uren... Loes zit weer zonder internet ,dus ik doe even de uitleg...

Loes heeft met Miriam gebeld en Miriam blijft er bij dat het plaatje niet klopt en denkt aan het gebruik van verkeerde hechtingsdraad en zegt Baytril te geven om die eventuele ontsteking te bekampen.

Ik heb contact op genomen met Esther en die is her met Miriam eens ,alleen denkt zij eerder aan een allergische reactie op de hechting.

Qua behandeling zeggen ze alletwee hetzelfde, nl Baytril om de ontsteking te bekampen,waardoor de pijn wordt weggehaald en ze weer gaat eten.

Loes had nog Baytril staan van een na de castratie, Eufrasie heeft dat toen ook 10 dagen gekregen ivm haar wond en toen ging het beter. We nemen dus allemaal samen een berekend risico en wordt er weer met de baytril begonnen...

Ik blijf alvast duimen... het goed nieuws is dat ze net 2 blaadjes rucola opheeft!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Computerproblemen komen altijd ongelegen, maar het internet schijnt een probleem in de hele straat te zijn.

Momenteel werkt het internet weer en ik hoop dat dat nu zo blijft.

Vannacht heeft ze ook nog een half blaadje witloof op en wat sprietjes hooi.

Daarna heeft ze zelf niet echt meer gegeten.

Vanmorgen heeft ze na haar metacam enkel een paar sprietjes hooi gegeten.

Vannacht was ze wat alerter, maar nu lijkt het toch weer iets minder.

Konijnenvrouwtje en Caroline: Héél hard bedankt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Petra, wat weet jij van die hechtingsdraden bij cavia's?

Niet veel eigenlijk. Toen ik Quick en Flupke in de opvang reserveerde waren ze net gecastreerd en allebei hadden ze een ontsteking. Van de eigenaresse van de opvang hoorde ik dat ze dat al vaker had meegemaakt, en dat het afhing van welk hechtdraad gebruikt werd. Later ben ik het ook nog eens tegengekomen op internet, ik weet alleen niet meer waar. Ik zal eens zoeken.

Maar sowieso kan ieder individu anders reageren op hechtdraad. Bij mensen zie je het ook, er is geen enkel soort draad dat bij 0% van de mensen een reactie geeft. Dus ook als er hechtdraad is gebruikt waarvan normaal geen enkel konijn problemen krijgt is dat geen reden om aan te nemen dat het onmogelijk is.

aangepast door Petradhd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Petra,kan jij misschien zekerheid bekomen mbt oplosbaarheid? Maakt nl veel uit... we denken dat er momenteel eigenlijk alleen nog oplosbare draad gebruikt wordt, maar klopt dit? Dus zelfs als die verwijderd wordt nadien...weet jij daar mee van? Misschien Kaatje en Kaatje-Kim?

Die stuur ik even een pb ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat weinig praktijken nog niet-oplosbare hechtingen gebruiken, in onze praktijk gebruiken wij vicryl of catgut, catgut is, meen ik, gemaakt van darmen van runderen of schapen, vicryl is een synthetisch hechtdraad.

Vicryl is ontzettend sterk en een zeer goed hechtdraad, het heeft echter als nadeel dat het wel oplost, maar vrij lang duurt, dit wil nog wel eens voor irritatie zorgen.Wij halen ze er, ook al is deze dus oplosbaar, er toch na max.10 dagen uit.

Gevoeligheid voor hechtmateriaal is heel individueel, sommige dieren hebben nergens last van, bij anderen wordt het rood of kan het zelfs gaan ontsteken, heel vervelend. Dit komt echter niet zo heel vaak voor hoor, de meeste ontstekingen komen helaas wel omdat het dier er veel aan zit of de ondergrond vies en nat is, deze moet natuurlijk even extra schoon en droog gemaakt worden, nadat het diertje is geopereerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

De castratie is geleden van 28 oktober.

De ondergrond zou normaal geen problemen mogen geven, hun hok wordt elke 2 dagen gepoetst en met de castratie kreeg ze elke keer een andere handdoek en werd het hok elke dag gepoetst.

Ik bedenk mij ineens iets...stom, stom, stom dat ik daar nu pas aan denk.

De hechtdraad was paars! (Misschien sluit dat het een en ander uit.)

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .