Ga naar inhoud

Algemeen Clickertraining topic


Cynthia

Aanbevolen berichten

  • Reacties 871
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Arm beestje :(

Kwestie van konijnsgebonden doelen. Ben al blij dat Maaike rond m'n voeten durft te dansen als er voedsel aankomt, eerst rende ze hard weg voor mensen. Ze was zelfs na 2 dagen gewend aan die ellendige krukken en mijn gehup.

Milo reageert verder heel sterk op sleutels, vandaag liep hij keurig met me mee omdat de sleutels aan m'n vingers bleven rammelen. Maf beest! Sleutels rammelen is naar buiten, maar nu waren we al buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben sinds een week ook bezig met clickertraining met Wollie. Na een paar dagen click-brokje te doen snapte ze het. Ik ben daarna dan begonnen met de target erbij te doen, en dat gaat echt heel goed. Misschien dat ze nu gewoon nog heel nieuwsgierig is naar die target, en dat het daarom zo goed gaat :P.

Het enig probleempje is dat het soms moeilijk is om te kunnen oefenen. Ik heb een onoverdekte ren aan mijn hok, dus daar oefen ik dan in. Maar vaak komt Snuffel dan ook eens zich ermee bemoeien. Als ik dan het deurtje dicht doe heeft ze totaal geen interesse meer in de target maar zit ze aan het deurtje te trekken... En oppakken en ergens anders naartoe doen doe ik ook niet zo graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sas, ik heb een vraag.

Ik kom een hand tekort :lol: Ik wil Mats leren om 'high five' te geven, of tewel zijn pootjes op mijn hand te zetten. Maar ik heb altijd het gevoel dat ik handen tekort kom om te klicken, te belonen en mijn hand te houden tegelijk :P Daarbij weet ik niet zo goed hoe ik hem moet duidelijk maken dat zijn poot op mijn hand moet, en niet zijn hoofd :lol: Tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst inderdaad leren om zn poten gewoon op je hand te zetten. Dan komt later High Five wel.

Dat kun je heel simpel doen als volgt.

Je houd je rechterhand heel laag voor hem.

In je linkerhand heb je een brokje en evt een clicker. Met dat brokje lok je hem naar voren, als ie 1 pootje op je hand zet geef je het brokje of die pakt ie dat wss zelf al uit je hand. Daarna vraag je hem iets verder zodat ie met 2 poten op je hand staat. Hierbij is belangrijk dat je je rechterhand stil houd. Gaat dit goed na een paar keer herhalen dat kun je wat van hoogte wisselen en als dit ook goed gaat kun je het brokje weglaten en gewoon je hand voor hem houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst inderdaad leren om zn poten gewoon op je hand te zetten. Dan komt later High Five wel.

Dat kun je heel simpel doen als volgt.

Je houd je rechterhand heel laag voor hem.

In je linkerhand heb je een brokje en evt een clicker. Met dat brokje lok je hem naar voren, als ie 1 pootje op je hand zet geef je het brokje of die pakt ie dat wss zelf al uit je hand. Daarna vraag je hem iets verder zodat ie met 2 poten op je hand staat. Hierbij is belangrijk dat je je rechterhand stil houd. Gaat dit goed na een paar keer herhalen dat kun je wat van hoogte wisselen en als dit ook goed gaat kun je het brokje weglaten en gewoon je hand voor hem houden.

Hmm, maar het is zo lastig om te klicken en te belonen met dezelfde hand :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha is toch alleen maar goed. :lol: Ik doe niet veel met m'n stem het meeste is bij mij lichaamstaal, dus met pootjes op m'n hand doe ik gewoon m'n hand voor hem houden en met High Five houd ik een platte hand boven het hoofd. Dus zo kun je toch de 2 trucjes behouden.

Als ie erop blijft staan wacht je gewoon tot ie eraf gaat, en anders vraag je hand aanraken op een beetje afstand zodat ie daarheen gaat of je trekt je hand weg maar dat moet je niet doen bij overgevoelige nijntjes haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Saskiaa: Ik zat net 1 van je filmpjes te bekijken, waarin je fire liet blijven zitten, en later hem halverwege zijn weg naar jou liet stil houden.

Nu vroeg ik me af hoe je hem dat aanleert? Want ik train nu sinds 2 maanden ongeveer met mijn Harley, en hij leert echt heel snel. En hem iets laten doen is daarom ook geen probleem, maar hem even 'niets' laten doen lijkt nu echt onmogelijk. Hij kan geen 2 tellen stil zitten als we eenmaal begonnen zijn, en als het te lang duurt naar zijn idee gaat hij zelf over de hindernissen springen, rondjes draaien of op zijn achterpoten staan etc. (natuurlijk om te kijken wat ik wil van hem om een biksje te krijgen...)

Sorrie misschien een beetje een onduidelijk verhaal, maar vroeg het me gewoon af, ben namelijk erg onder de indruk van je filmpjes :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het handigste is als je begint hem te leren op een krukje te springen. Want dan kun je daar beginnen met de 'blijf' plek. Dat is namelijk duidelijker dan ergens op de grond. Leer eerst om op commando op het krukje te gaan. Als hij dat kan vraag je hem dat te doen maar wacht je iets langer met clicken+belonen. Als hij eraf gaat, weer opnieuw op het krukje vragen. En dan niet de tijd verkorten als hij steeds van het krukje gaat, consequent volhouden dat ie bijvoorbeeld 2 seconde daarop blijft zitten. Al draait ie rondjes, gaat ie op z'n achterpoten staan, maakt niet uit als ie er maar op blijft. Probeer wel te clicken op het moment dat ie met 4 poten stil zit anders kan het zijn dat je per ongeluk aanleert om op de achterpoten te staan. Zo ga je de tijd steeds verlengen. Daarna kun je er een commando aan koppelen, ik heb 'stay' waarbij ik zachtjes met m'n hand tegen z'n voorhoofd duw. Dus dan vraag je hem op het krukje, geef je je jouw commando, wacht en beloond. Begin hier eerst maar mee, succes! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan een konijn leren door te immiteren? Stamper kent namelijk een commando terwijl ik hem nooit wat heb geleerd...

Zusje komt op commando. Als signaal gebruik ik haar naam en een handgebaar. Ze rent dan op mij af en tikt mijn hand aan. Nou was ik van plan Stamper dat ook aan te leren, maar ik heb het tot vandaag toe nooit gedaan. Vandaag riep ik namelijk zijn naam en deed het handgebaar, omdat ik nieuwsgierig was wat hij ging doen. En dat wat ik niet had verwacht, deed hij. Stamper keek op en liep naar mijn hand, die hij aantikte. Ik was stomverbaasd en heb in 1 seconde een beloningswoord bedacht en zei dat. Vervolgens brak al helemaal mijn klomp, want hij liep na dat woord naar mijn andere hand om zijn beloning te halen (een trekje die Zusje ook had in het begin). En dat terwijl ik zeker weet dat hij nooit getraind is. Dus, hoe kan hij dit weten?

Saskiaa, ik ben trouwens ook erg benieuwd hoe jij apporteren hebt aangeleerd. Jij zei eerder in dit topic dat het een lastig commando was, maar Zusje leert inmiddels sneller dan ik commando's kan verzinnen dus ik verwacht/hoop dat wij daar aan toe zijn (ik train nu driekwart jaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk verhaal Susan-WhiteMagic! Ik heb eigenlijk geen idee of ze het kunnen maar ik denk het dan wel wat je zo schrijft :D

Zou ik mogen weten wat je konijn allemaal al kan? Apporteren is moeilijk omdat het iets on natuurlijks is voor konijnen. Voor honden is het natuurlijk wat die lopen wel met hun prooi, konijnen lopen niet met grasprietjes. En helemaal om iets naar de baas te brengen is gewoon on natuurlijk. Het is wel belangrijk dat je konijn het leuk vind om iets met z'n mond te doen als ie aan niks wil bijten of vast wilt pakken wordt het wel heel moeilijk. Je kunt beginnen met het op pakken door eerste te clicken als ie het aanraakt met de neus en dan wachten tot ie het in de mond neemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Zusje allemaal al kan? Even denken hoor.. Zusje komt als ik haar naam roep, doet de hige five, likt, gaat op haar achterpoten staan, volgt twee verschillende soorten targets (hand en stok), springt over hindernissen/benen/tunnels/stokken, rent door tunnels, gaat over een wip, slalomt om benen/hindernisbalkjes, klimt op je schoot en springt in/uit het mandje. Het kan best zijn dat ik wat vergeten ben, maar dan heb je een beetje een idee. Ze houdt ook van dingen in haar mond nemen, geregeld vliegen hier hooiballen, snackballen, wc-rolletjes of soortgelijke dingen door de lucht (vandaag lag er een balletje aan de andere kant van de ren...).

Verder komt Zusje inmiddels altijd netjes terug als ik haar ergens naar toe stuur. Als ik haar door een tunnel van 2,5 meter stuur en zelf blijf staan, rent ze de hele tunnel door en keert daarna onmiddelijk terug naar de target. Over een tijdje wil ik haar afstandtargets leren, daar ben ik mezelf nu in aan het lezen op engelstalige websites.

Het enige commando waar ze nog moeite mee heeft, is blijf. Daar ben ik gisteren mee begonnen dus daar heb ik alle respect voor.

Stamper heeft verder geïmmiteerd en kan nu al vlekkeloos twee commando's: sta en hier. Ik vind het echt ongelovelijk wat hij zichzelf heeft aangeleerd en ben daarom begonnen aan zijn training.

En TakkieUtopiaKerst, als hij echt bang is voor de clicker kan je drie dingen doen:

1. Blijven proberen, ooit zal hij er toch aan wennen.

2. Een pen gebruiken, een groot aantal pennen maakt een zacht klikgeluidje als je hem open of dichtdoet. Dat is minder eng en werkt uitstekend, behalve als er te veel achtergrondlawaai is.

3. Je stem gebruiken als beloning. In plaats van een klik kan je ook een woordje zeggen, dat je niet te vaak gebruikt, bijv boe of lu.

aangepast door Susan-WhiteMagic
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was laatst ook met Maaike begonnen, maar na 2 keer verdween ze. Het was nog allemaal wat te veel: Elvje die voor je neus op de grond ligt, die je ook nog een heerlijk stukje witlof probeert te voeren en nog een clickgeluidje, dat op zich niet eng was.

Pfoe! Dat was me toch eng!

Stapje terug dus, nieuwe aanpak. Gelukkig heb ik met dit soort dingen zeeën van geduld (voorlopig toch ;) )

Het gaat alleen allemaal niet zo makkelijk met m'n pootje, had anders al veel meer kunnen doen :(

aangepast door Elvje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, ik heb respect voor Maaike :) Als ik zie hoe ze hier de eerste weken is, ben ik absoluut niet wanhopig. We gaan vooruit, maar ze heeft gewoon kleinere stappen nodig.

Zelf filmen: camera op een standaard of ergens op een tafeltje of kistje of op de grond of verzin maar iets creatiefs.

Dan is het kwestie van uploaden somewhere on the internet, bijvoorbeeld youtube ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maakte uit je bericht op dat ze niet vooruit ging, maar ze gaat dus wel vooruit! Dat is alleen maar fijn en daar is niks jammer aan. Dat het langzaam gaat is heel normaal, zeker in het begin. Het is voor een konijn een omschakeling om getraind te worden en daar moet het konijn aan wennen.

En bedankt voor de uitleg, ik ga ergens deze week een poging wagen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .