Ga naar inhoud

Verschil tussen hooi en gras


Nerwen

Aanbevolen berichten

hooi is in principe niet beter dan gras, maar sommige dieren zijn gevoelig voor grote hoeveelheden vers groen voer.

Daarnaast moet je hooi vers geven aangezien in de tussenstadia tussen gras en hooi het gevaarlijk voor je konijn is.

Dus pluk je wat vers voor je konijn dan moet die het eigenlijk gelijk opeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is goed omdat het gedroogd is, een konijn moet er dus langer op knabbelen wat zorgt voor een goede afslijting van de tanden. Ook zorgt het voor een goede darmwerking.

Vers gras zorgt er ook wel voor dat de tanden afslijten, maar onze huiskonijntjes worden meestal opgevoed op brokjes en kunnen het vochtige groenvoer niet zo goed in hun darmpjes verwerken. Dit moeten ze echt aanleren.

Daarbij is het zowel bij hooi als gras belangrijk dat je toch een afwisselend dieet geeft aan je konijn :) Op alleen gras kan een konijn niet leven, op alleen hooi ook niet.

Gemaaid gras mag je nooit aan je konijn geven! Dit gaat broeien in hun maag!

Geplukt gras mag wel, maar dan wel vers geven zoals chanty aangeeft, en niet even laten liggen want dan komt het in het tussenstadium tussen gras en hooi, en tijdens dat proces is het ook niet goed voor je konijn! Om van zelf geplukt gras hooi te maken moet je het (dacht ik) 6 tot 8 weken laten drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom gaat gemaaid gras meer broeien dan geplukt gras dan? Ik neem aan dat het met gisten te maken heeft? Maar dan snap ik nog niet waar het verschil vandaan komt..

Volgens mij komt er bij het maaien met een elektrische maaier een soort stofje vrij dat in het gras komt. Dat is niet goed voor het konijn lijkt mij. (dit is wat mijn moeder mij altijd vertelde, dat je geen gemaaid gras aan je konijn moet geven met een elektrische maaier dan heh)

Ik weet niet hoe het met een gewone handmaaier is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij komt er bij het maaien met een elektrische maaier een soort stofje vrij dat in het gras komt. Dat is niet goed voor het konijn lijkt mij. (dit is wat mijn moeder mij altijd vertelde, dat je geen gemaaid gras aan je konijn moet geven met een elektrische maaier dan heh)

Ik weet niet hoe het met een gewone handmaaier is...

Volgens mij heeft Gina gelijk.. Het heeft niets te maken met de manier waarop het gesneden wordt.. want geknipt gras is niet gevaarlijk.. mits het uiteraard direct gegeten wordt..

Wat het ook kan zijn is dat gemaaid gras op een bepaalde manier op elkaar komt te liggen waardoor het meer gaat broeien en dus anders en sneller gist dan geknipt/geplukt gras..

Gemaaid gras ruikt duidelijk anders dan geplukt/geknipt gras.. dus anders is het in ieder geval zeker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het ook niet zeker, maar volgens mij komt het dat het gras bij het maaien gekneusd raakt en daardoor sneller gaat gisten. Als je gewoon wat plukt dan raakt het op minder plekken beschadigd.

Ow en met kneusen heeft het niets van doen.. gras kneust al wanneer er op gelopen wordt.. je konijn er op hupst.. of erop gaat liggen... dus dat kan het niet zijn..

aangepast door Plumeau
spelfout.. had beloofd erop te zullen letten..
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch vind ik het niet heel gek klinken, dat het te maken heeft met het kneuzen van het gras en dat dat effect heeft op het gistproces.

Ow en met kneusen heeft het niets van doen.. gras kneust al wanneer er op gelopen wordt.. je konijn er op hupst.. of erop gaat liggen... dus dat kan het niet zijn..

Als je erop loopt dan leeft het nog, misschien dat het een verschil maakt als het dood is, gemaaid dus, en dan gekneusd raakt.

Volgens mij komt er bij het maaien met een elektrische maaier een soort stofje vrij dat in het gras komt. Dat is niet goed voor het konijn lijkt mij.

Ik heb gelezen dat je het ook neit moet geven als het met een handmaaier is gemaaid, maarja dat hoeft niet per se te kloppen natuurlijk.

Blijft toch een interessante vraag, iedereen weet dat je het niet mag geven, maar niemand weet precies waarom...

aangepast door Danja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het niet eerder een combinatie van de 2 zijn?

-de olie waarmee je de messen van je grasmaaier poetst is alvast niet goed voor je konijnen.

-gras wat je maait komt of in kleine stukje in je grasmaaier of in hoopjes op je gazon terrecht en volgens mij begint het gistingsproces van gemaaid gras daardoor net erg snel, sneller dan als je het gewoon plukt in kleine hoeveelheden, wnat dat gras ligt altijd op hoopjes, warmer dus en gaat snel gisten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het inderdaad zo zit. Die olie was ik nu helemaal vergeten, eerder dacht ik dat dat misschien de verklaring was. En die hoopjes zou het ook goed kunnen zijn. Je ziet boeren het soms ook wel steeds omscheppen die hoopjes gras/hooi in wording..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemaaid gras mag je nooit aan je konijn geven! Dit gaat broeien in hun maag!

Geplukt gras mag wel, maar dan wel vers geven zoals chanty aangeeft, en niet even laten liggen want dan komt het in het tussenstadium tussen gras en hooi, en tijdens dat proces is het ook niet goed voor je konijn! Om van zelf geplukt gras hooi te maken moet je het (dacht ik) 6 tot 8 weken laten drogen.

Ik weet dat cindy en ik een combi zijn, maar volgens mij ben ik nog steeds geen chanty:baby:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Dan heb ik even nog een vraagje..

Een vriend van heeft een boerderij en gaan komende week weer hooi binnenhalen, en ik kan me daar gewoon wat vuiniszakken vol doen daarvan..

Is dit hooi wel goed voor de konijnen... het is dus gemaaid, laten drogen.. en wordt daarna in van die grote hooibalen/rollen gedaan..

Mag ik dit hooi wel geven? (wat dit ligt geen 6 weken te drogen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zag dat het een oud topic was.. jij had het in een ander topic gezet :).. handig!! hoefde ik geen nieuwe te maken haha!

ben benieuwd of iemand het weet, want dit kost me niks en ik hoop dat ze dit ook lekker hooi vinden (mijn konijnen zijn niet zo'n hooi fanaten.. ze krijgen nu SS.. en ze knabbelen wat aan het hooi en ik geef ze iniedergeval daarom ook 2x per week beide ene hooistaaf van de C1000 en iedere dag kruiden.. maar goed, ze hebben het nooi zo goed gegeten.. kruidenhooi of niet.. maakt voor hen tot nu toe geen verschil ..

Ik ben daardoor ook aan het bedenken of de SS mature een mooi alternatief is.. maar 1 konijn is pas 2 en de andere 4 jaar.. dus ik weet niet of dat kan want in mature zaten meer vezels..maar ook andere samenstellingen dan de gewone SS

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's voordroog. En da's denk ik niet goed voor konijnen, of veel andere dieren, trouwens. Voordroog is alleen goed voor paarden.

Omdat er in voordroog heel veel eiwitten zitten, krijgen veel diersoorten er diarree van. Zou het risico niet lopen.

Zeker als je konijnen al weinig hooi eten, kom je met een pak van de dierenwinkel lang toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hangt van het type hooi af,

zit het in pakken waar alleen 2 touwen rond zijn gebonden? Dat is standaard hooi, dat is voldoende gekeerd en gedroogd (hoeft geen 6 weken te zijn, met professionele keermachines (zorgen voor lucht) en droog weer is 3 weken vaak voldoende) en is veel goedkoper dan die kunstmatige supermarktzakjes (waar ze begod enkele euro's voor vragen, voor hooi nota bene). Een 'pak' hooi, +/- 20-30kg (hangt er van af hoe hard ze persen bij het samenbinden) kost maar 2 tot 2,5€ ofzo. En met een pak kan je een konijn lang voederen. Nuja, voor velen is dat niet haalbaar (stadsmensen:p ). Maar wij hebben ook koeien dus wij hebben sowieso hooi en stro vers van het land :) (stro is nog goedkoper, 1,5€ voor een pak van 15-25kg (weegt standaard minder, kan minder hard geperst worden). Dus laat je in elk geval niet oplichten door 5€ voor een supermarktzak te betalen ofzo, hoewel die boer je dan heel graag zal zien komen :P (maar voor dat geld mag hij mij gouden hooi verkopen :P) (let wel, je hebt ook pakken van 50kg of 100kg, hangt van de gebruikte machine af, die zijn dus evenredig duurder, maar die kan je niet tillen zonder heftruck)

Als het voordroog is, dus 1 dag gemaaid en dan in plastic gewikkeld, dan mag je het niet geven. Dat is veeleer gistend gras dan hooi en zit vol eiwitten. Ongeschikt voor zowat alle dieren behalve koeien en het bewaart niet langer dan 2 dagen eenmaal de pak geopend is, dan verzuurt het. Dus ik denk niet dat jij op 2 dagen 30kg voordroog kan opgebruiken of dat jij elke 2 dagen om een zakje wil gaan... (naast het feit dat je konijn dat niet kan verteren)

aangepast door heusnoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's voordroog. En da's denk ik niet goed voor konijnen, of veel andere dieren, trouwens. Voordroog is alleen goed voor paarden.

Omdat er in voordroog heel veel eiwitten zitten, krijgen veel diersoorten er diarree van. Zou het risico niet lopen.

Zeker als je konijnen al weinig hooi eten, kom je met een pak van de dierenwinkel lang toe.

Maar het is juist belangrijk dat ze wel veel hooi gaan eten natuurlijk. Mijn konijnen hebben liever hooi van de boer dan hooi uit de dierenwinkels, zelfs kruidenhooi vinden ze niks op een enkel merk na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan had ik toch wel een beetje gelijk, niet, heusnoorn, dat het voordroog kon zijn?

Hooi van de boer zal vast wel smakelijker zijn, maar het moet dan wel het juiste soort zijn.

Hen voordroog geven omdat ze het graag eten, waarna je met ze naar de dierenarts mag, is ook geen oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan had ik toch wel een beetje gelijk, niet, heusnoorn, dat het voordroog kon zijn?

Hooi van de boer zal vast wel smakelijker zijn, maar het moet dan wel het juiste soort zijn.

Hen voordroog geven omdat ze het graag eten, waarna je met ze naar de dierenarts mag, is ook geen oplossing.

Ja, dát zeg ik toch ook niet? Anke ook niet trouwens. Ik reageerde puur en alleen op jouw uitspraak over het dierenwinkelhooi. Want het mag dan inderdaad niet zo duur zijn als ze er weinig van eten, maar dat is dus niet de bedoeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe ik het anders had moeten neerschrijven, dat is het probleem met geschreven tekst, dat je de intonatie mist die ervoor zorgt dat je niet verkeerd begrepen word.

Ik snap dat konijnen veel hooi moeten eten, en dat als je konijnen niet graag hooi eten, je elke soort hooi probeert. En dat is goed. Maar je moet wel voorzichtig blijven dat je goed hooi geeft. En voordroog, zoals ík het bedoelde, is niet goed. Vandaar dat ik zei: het is goed dat je alternatieven zoekt en andere soorten hooi probeert en het kan best zijn dat ze voordroog heel graag eten, maar het is niet geschikt voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het kan voordroog zijn, maar het hoeft niet. Zijn beschrijving is nogal vaag. Het belangrijkste is de verpakking, als het in vacuüm plastic rollen zit is het een big nono, als het in rollen zit die bij elkaar worden gehouden door een touw dan is het gewoon standaard hooi. En heel wat minder artificieel dan 'pakjeshooi', dus in principe zouden ze het zelfs liever moeten eten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik het goed begrijp..

Voordroog.. is niet goed.. wordt in grote rollen van plastic gewikkeld

En hooi dat met touwtjes bij elkaar zit is wel goed (vroeger had je nog die kleine pakken.. nu zijn het meestal die grotere pakketten..)

Ik zal het iniedergeval eens gaan navragen, want zelf weet ik ook niet wat zij hebben.. ik zag dat ze gras hadden gemaaid en had gevraagd of ik wat ervan mocht kopen als het binnengehaald werd... ik krijg nu dus voor niks.. net als 2 zakken wilgentakken, ze gaan de boom speciaal voor mij wat snoeien:) lief he goede vrienden hebben die een boerderij hebben haha!...

maar het hooi moet wel goed zijn want anders vind ik het zonde om zomaar weg te gooien..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .