tam86 Geplaatst: 8 december Geplaatst: 8 december (aangepast) Ik zit met een probleem. Mijn konijn (8,5) heeft ADD en mist zijn rechter onder kiezen waardoor eten lastig gaat. Hij heeft hier af en toe een gasbuik door doordat hij lucht naar binnen hapt. Hij zit nu met z’n vrouw buiten, maar ik vraag mij af of het niet te koud voor hem is. Ik vind hem ineens achteruit gaan en hij komt stijf over. Springen gaat lastig. Mijn probleem is dat hij verzwakt is door de ADD en wellicht niet lekker in z’n wintervacht zit. Ik kan ze misschien allebei naar binnen houden, maar ik weet niet of dit iets gaat oplossen en hoe lang hij het gaat volhouden. Het kan ook gewoon zijn dat z’n lichaam op is en dan heb ik straks een voedster binnen zitten tot volgend jaar lente. Mijn voedster is zeer gezond en zit een stuk beter in haar vacht. Wat is wijsheid? 8 december aangepast door tam86 Quote
bunnyempress Geplaatst: 9 december Geplaatst: 9 december (aangepast) Hoe rot het ook is qua verbouwing e.d. vind ik toch dat je als baasje met oudere buiten konijnen er rekening mee moet houden dat ze mogelijk in de winter binnen moeten overwinteren of zelfs blijvend binnen moeten. Ik zou hem dus wel naar binnen verplaatsen, want tot nu toe is de winter vrij mild (14 graden in december!), dus als je nu al tekenen ziet dat hij het moeilijk heeft dan zou ik hem zeker binnen halen. Veel oudere buiten konijnen doen het nog jaren goed binnen. Vachtproblemen die bij ouderdom of ziekte komen, zijn namelijk minder erg met de stabiele binnen temperatuur. Als het ergste gebeurd, dan is de voedster bij ons in de buurt dan wel ook makkelijker te herkoppelen, want er zitten veel meer binnenkonijnen in de opvang. Mijn buiten konijnen zijn nog jong en hebben flink wat ruimte, dus het zal een uitdaging zijn als ze naar binnen moeten, maar ik hou er nu wel al rekening mee, omdat Lodewijk niet zo gezond is vanwege zijn aangeboren heupdysplasie. 9 december aangepast door bunnyempress 1 Quote
tam86 Geplaatst: 9 december Auteur Geplaatst: 9 december 12 uren geleden, bunnyempress zei: Hoe rot het ook is qua verbouwing e.d. vind ik toch dat je als baasje met oudere buiten konijnen er rekening mee moet houden dat ze mogelijk in de winter binnen moeten overwinteren of zelfs blijvend binnen moeten. Ik zou hem dus wel naar binnen verplaatsen, want tot nu toe is de winter vrij mild (14 graden in december!), dus als je nu al tekenen ziet dat hij het moeilijk heeft dan zou ik hem zeker binnen halen. Veel oudere buiten konijnen doen het nog jaren goed binnen. Vachtproblemen die bij ouderdom of ziekte komen, zijn namelijk minder erg met de stabiele binnen temperatuur. Als het ergste gebeurd, dan is de voedster bij ons in de buurt dan wel ook makkelijker te herkoppelen, want er zitten veel meer binnenkonijnen in de opvang. Mijn buiten konijnen zijn nog jong en hebben flink wat ruimte, dus het zal een uitdaging zijn als ze naar binnen moeten, maar ik hou er nu wel al rekening mee, omdat Lodewijk niet zo gezond is vanwege zijn aangeboren heupdysplasie. Ik heb ze naar binnen gehaald. Ze staan op een verdieping zonder verwarming. Toen ik hem een uurtje daar had vond ik hem nog steeds wanker maar hij beweegt steeds beter en hij is flink actief! Goede keuze dus om ze naar binnen te halen. Ze komen van 8m2 en zitten nu in 4 of 5m2. Vind het jammer dat ik ze niet meer kan geven, maar heb daar helaas geen ruimte voor 1 Quote
bunnyempress Geplaatst: 9 december Geplaatst: 9 december Wat fijn dat hij zo snel al verbetering laat zien. ❤️. Liever minder ruimte en blij, dan meer ruimte en ongelukkig. Misschien kan je in de hoogte wat doen? De mijne liggen graag op opstapjes enzo. 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 9 december Geplaatst: 9 december Ik heb ook buitenkonijnen en aan de onderkant plexiglas en ook wat panelen boven die afgesloten zijn maar het waaide soms toch wel in de ren en heb ik er plastic voor gedaan. En de kliko's tegen de zijkant gezet. Als ik nu in de ren kom, vind ik het er wel aangenaam vertoeven. Dus ik hoop als die van ons oud worden, ze buiten kunnen blijven. Binnen hebben wij er geen plaats voor. Maar fijn dat het voor de konijnen van @tam86 wel kan! En dat het konijn dan gelijk al wat gelukkiger lijkt te zijn. Top. 1 Quote
Evee Geplaatst: 10 december Geplaatst: 10 december Herkenbaar, ik heb dit een jaren terug ook gehad, een oude voedster met gezondheidsproblemen met een jongere partner die nog goed was. Ik heb toen wel het koppel naar binnen gehaald. Als ik het goed herinner overleed de voedster toen op koningsdag en heb ik een week of twee later de ram met nieuwe partner samen terug naar buiten gedaan, dat was gelijk weer soort van neutraal terrein omdat ze er een aantal maanden niet gewoond hadden. Ik was wel blij met mijn keuze, al is het maar voor je eigen schuldgevoel dat je een zwak konijntje in de kou hebt zitten in de winter. Op dit moment zijn mijn buiten rennen wel meer beschut dan toen, en zou ik de keuze misschien wel later maken. Zo zijn ze nu ook gewoon goed overdekt en komt er niet veel regen in. 1 Quote
tam86 Geplaatst: 10 december Auteur Geplaatst: 10 december 14 uren geleden, Evee zei: Herkenbaar, ik heb dit een jaren terug ook gehad, een oude voedster met gezondheidsproblemen met een jongere partner die nog goed was. Ik heb toen wel het koppel naar binnen gehaald. Als ik het goed herinner overleed de voedster toen op koningsdag en heb ik een week of twee later de ram met nieuwe partner samen terug naar buiten gedaan, dat was gelijk weer soort van neutraal terrein omdat ze er een aantal maanden niet gewoond hadden. Ik was wel blij met mijn keuze, al is het maar voor je eigen schuldgevoel dat je een zwak konijntje in de kou hebt zitten in de winter. Op dit moment zijn mijn buiten rennen wel meer beschut dan toen, en zou ik de keuze misschien wel later maken. Zo zijn ze nu ook gewoon goed overdekt en komt er niet veel regen in. Dat is wel een goede tip over dat het buitenverblijf over een aantal maanden neutraal terrein is! Quote
tam86 Geplaatst: 10 december Auteur Geplaatst: 10 december Op 9-12-2025 om 21:29, bunnyempress zei: Wat fijn dat hij zo snel al verbetering laat zien. ❤️. Liever minder ruimte en blij, dan meer ruimte en ongelukkig. Misschien kan je in de hoogte wat doen? De mijne liggen graag op opstapjes enzo. Dat durf ik voor nu even nog niet aan. Mijn konijnen zijn altijd zo fanatiek als ik het hok in kom. Ze bespringen me gewoon 😅 de vreetzakken. Normaal vind ik het heel leuk, maar nu maak ik mij wel een beetje zorgen over m’n ram want hij maakt nu best snel een misstap en valt dan om. Uiteraard goed dat hij zo levendig is, maar hij moet accepteren dat hij geen 2 jaar meer is. Als ik met verhogingen ga werken ben ik bang dat hij daar ook lomp op ga doen. Ik ga denk ik wat konijnenspeelgoed kopen wat op de grond blijft. 1 Quote
tam86 Geplaatst: 10 december Auteur Geplaatst: 10 december 21 uren geleden, To van de Veluwe zei: Ik heb ook buitenkonijnen en aan de onderkant plexiglas en ook wat panelen boven die afgesloten zijn maar het waaide soms toch wel in de ren en heb ik er plastic voor gedaan. En de kliko's tegen de zijkant gezet. Als ik nu in de ren kom, vind ik het er wel aangenaam vertoeven. Dus ik hoop als die van ons oud worden, ze buiten kunnen blijven. Binnen hebben wij er geen plaats voor. Maar fijn dat het voor de konijnen van @tam86 wel kan! En dat het konijn dan gelijk al wat gelukkiger lijkt te zijn. Top. Wat fijn dat jij een manier hebt gevonden dat het alsnog comfortabel voor je konijnen is. Ik heb tegen de regen een wit waterdicht bouwzeil gekocht. Je hebt ze ook gewapend. Die houden ook wind tegen en kun je vastmaken met haken. Wellicht heb je daar iets aan😄 Quote
bunnyempress Geplaatst: 11 december Geplaatst: 11 december 10 uren geleden, tam86 zei: Dat durf ik voor nu even nog niet aan. Mijn konijnen zijn altijd zo fanatiek als ik het hok in kom. Ze bespringen me gewoon 😅 de vreetzakken. Dat ken ik ja. Gisteren werd ik ook uitgebreid aangetikt om te spelen en/of extra eten te geven ipv de dame te borstelen en te knuffelen. Mijn kluns heer vond dat het trainingstijd was. 10 uren geleden, tam86 zei: Normaal vind ik het heel leuk, maar nu maak ik mij wel een beetje zorgen over m’n ram want hij maakt nu best snel een misstap en valt dan om. Uiteraard goed dat hij zo levendig is, maar hij moet accepteren dat hij geen 2 jaar meer is. Als ik met verhogingen ga werken ben ik bang dat hij daar ook lomp op ga doen. Ik ga denk ik wat konijnenspeelgoed kopen wat op de grond blijft. Heer is vermoedelijk 3,5 maar echt een kluns. Ik heb video van dat hij op de boomstronk zittend slaapt en zo poef er vanaf glijdt. Elke keer ben ik weer bang als hij onhandig doet, maar hij vindt het zo leuk ❤️. Dame is een gelegenheid springer die de 2 meter haalt met haar 4,5kg. Dus die springt alleen als er eten te halen valt of als ze me even wat duidelijk moet maken. Zoals dat ik mijn kind beter moet opvoeden en dat dreumes drama bij de kinderstoel te veel herrie maakt. *bats* keihard tegen het glas. Kind stil. Heer geschrokken, dame tevreden dat het was opgelost 😂😂 Qua speelgoed zijn die stapel bekers ook erg leuk hier. Die kan je makkelijk met wat lekkers vullen, ff erin en eruit. Heer houdt ook van neus-ballen en over obstakels springen. 3 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 12 december Geplaatst: 12 december Op 10-12-2025 om 21:51, tam86 zei: Je hebt ze ook gewapend. Die houden ook wind tegen en kun je vastmaken met haken. Wellicht heb je daar iets aan Kun je me daar een link van sturen? Hoe ziet dat er uit? Het mag misschien niet hier op het forum: ik weet nooit goed wat mag en niet mag maar kun je het even gewoon sturen naar me. Quote
tam86 Geplaatst: 12 december Auteur Geplaatst: 12 december 13 uren geleden, To van de Veluwe zei: Kun je me daar een link van sturen? Hoe ziet dat er uit? Het mag misschien niet hier op het forum: ik weet nooit goed wat mag en niet mag maar kun je het even gewoon sturen naar me. Ik zal de zoekterm sturen, die kun je dan kopieën en plakken 😄 Afdekzeil transparant gewapend (200gr/m²) Je hebt meerdere soorten en ook verschillende maten. Wat belangrijk is dat ze zo zwaar mogelijk zijn want dan zijn ze beter tegen de wind beschermd. Wat ik een voordeel vind is dat ze transparant zijn en dat de ren daardoor niet donker is. 1 Quote
Evee Geplaatst: 12 december Geplaatst: 12 december Je mag gewoon winkels en websites noemen hoor, alleen geen links plaatsen 😉 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 12 december Geplaatst: 12 december 2 uren geleden, tam86 zei: dat ze transparant zijn en dat de ren daardoor niet donker is. Daar zoek ik juist naar. Hartelijk dank. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 12 december Geplaatst: 12 december 5 uren geleden, Lappie2 zei: Kan toch gewoon de link prive sturen. Ze had het zo duidelijk beschreven dat ik gelijk op de juiste site kwam! 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.