Arielle Geplaatst: 11 november 2025 Auteur Geplaatst: 11 november 2025 (aangepast) 4 uren geleden, Kolino zei: Normaal pauzeer je antibiotica niet, wat er ook gebeurt. Inderdaad vanwege residentie. Ik ga er een beetje van uit dat je nu duplo geeft, maar dat is een aanname. Invullen waarom een dierenarts een keuze maakt, dat vind ik lastig. Ik denk dat het een afweging is geweest, tussen twee kwaden. Je zou trouwens ook kunnen kijken voor andere kruiden, tijm, oregano, zijn voor de darmen fijn, als tegenhanger van de antibiotica. Zover ik weet kan het geen kwaad en heeft het geen wisselwerking. Selderij is ook nog eetlust opwekkend. Ik gebruik zelf vaak weegbree, werkt eigenlijk het beste. Paardenbloemblad doet het meestal ook wel goed. Aardbeienblad lusten de meeste konijnen ook wel. Venkel is ook een bekende bij maagproblemen. Het geeft je wat meer mogelijkheden, die allemaal niet zwaar op de maag liggen. Ik zal even kijken welke ik moet geven! Maar ik ben dus wel 1 dag te laat opgestart weer met de antibiotica. Tot nu toe gaat het gelukkig wel goed. Drinken doet ze alleen bijna niet, eten gaat steeds beter. Zou een dag te laat zijn uitmaken? Het was wel op advies van de dierenarts dus ik ging er even van uit dat het ook kon. Ik denk wel dat, gezien haar medische voorgeschiedenis met een darm dat knel zat tussen een hechting en al blauw aan het worden was, ze inderdaad die afweging heeft gemaakt. 11 november 2025 aangepast door Arielle Quote
bunnyempress Geplaatst: 11 november 2025 Geplaatst: 11 november 2025 (aangepast) Het te vroeg stoppen van antibiotica is eigenlijk niet super een probleem voor degene die ziek is, maar voor de wereld an sich. Als mensen stoppen als ze klachtenvrij zijn, dan hebben ze vaak nog een kleine bacterie rest over, die het immuunsysteem makkelijk aan kan. Die zijn wel resistenter tegen dat antibioticum, want dat zijn de “overlevers”. Als die dan overspringen naar andere mensen, blijven alleen de meest resistente bacteriën over en dan werkt het antibioticum op een gegeven moment dus niet meer. Als je bijv. een allergische reactie krijgt op je antibiotica, zo van: hallo bultjes over je hele lichaam, dan heb je ook weleens dat er een dag tussen zit voordat je een nieuwe slikt. Als je die kuur dan gewoon af maakt is er geen probleem. Ik snap de DA dus wel. De bacteriële last bij Muffel gaat omhoog als je het antibioticum een dag overslaat, maar als een konijn niet eet, dan krijg je veel ergere problemen. Met weinig drinken kan je als je wil een spuitje water geven of het groenvoer extra nat maken. 11 november 2025 aangepast door bunnyempress 1 Quote
Arielle Geplaatst: 11 november 2025 Auteur Geplaatst: 11 november 2025 15 uren geleden, Kolino zei: Normaal pauzeer je antibiotica niet, wat er ook gebeurt. Inderdaad vanwege residentie. Ik ga er een beetje van uit dat je nu duplo geeft, maar dat is een aanname. Invullen waarom een dierenarts een keuze maakt, dat vind ik lastig. Ik denk dat het een afweging is geweest, tussen twee kwaden. Je zou trouwens ook kunnen kijken voor andere kruiden, tijm, oregano, zijn voor de darmen fijn, als tegenhanger van de antibiotica. Zover ik weet kan het geen kwaad en heeft het geen wisselwerking. Selderij is ook nog eetlust opwekkend. Ik gebruik zelf vaak weegbree, werkt eigenlijk het beste. Paardenbloemblad doet het meestal ook wel goed. Aardbeienblad lusten de meeste konijnen ook wel. Venkel is ook een bekende bij maagproblemen. Het geeft je wat meer mogelijkheden, die allemaal niet zwaar op de maag liggen. Het is inderdaad Duplo! Quote
Arielle Geplaatst: 13 november 2025 Auteur Geplaatst: 13 november 2025 Nou mevrouw Muffel eet en drinkt weer grotendeels als van ouds! Heel erg bedankt allemaal😊 Eer gisteren gaf ik alleen een injectie en daar schrok ze enorm van. Er ging amper antibiotica in. Tweede keer proberen schrok ze weer en daarna was ze een uur doodsbang voor mij, ondanks dat ze lekker aan wat lekkers aan het knabbelen was tijdens het injecteren. Gelukkig zat de tweede keer wel grotendeels de antibiotica er in. Hoe kan ik dit vandaag voorkomen? Misschien spoot ik te hard en gaf dat te veel een stekende pijn? 1 Quote
bunnyempress Geplaatst: 13 november 2025 Geplaatst: 13 november 2025 Wat fijn dat het eten verbeterd en het drinken ook. Ik zou haar denk ik fixeren, hoe rot dat ook is met een groot konijn en dan zo snel mogelijk erin. Ik heb alleen ervaring met mensen injecteren en wat vaak gebeurd is dat je twijfelt of langszaam doet omdat het zo eng en onwennig voelt en daardoor vertraag je alles wat het moeilijker maakt. Ik zie artsen altijd zo tjakka, erin, tjakka, eruit. Voordat ze kunnen schrikken is het voorbij. 1 Quote
Arielle Geplaatst: 17 november 2025 Auteur Geplaatst: 17 november 2025 (aangepast) Ik denk dat ik een keer verkeerd heb geprikt want nu is er niks meer aan de hand, mits ik haar afleiding geef met wat lekkers. Maar twijfel voelt ze wel ja...! Dus ik doe een adem oefening, pak de spuit, geef lekkers en hop erin. Nou dat gaat prima tot nu toe! 🥳 Mensen prikken is toch wel anders hihi. Dankjewel voor jullie hulp! Tot nu toe is het snot niet terug gekomen, maar ze snurkt wel in haar slaap nog. Maar niezen doet ze totaal niet meer sinds ze antibiotica krijgt. Ze is ook de afgelopen dagen echt enorm vrolijk! Ik hoop zo dat het wegblijft met deze kuur. Dat gun ik haar zo ontzettend. 17 november 2025 aangepast door Arielle 3 Quote
bunnyempress Geplaatst: 17 november 2025 Geplaatst: 17 november 2025 Wat super fijn dat er zoveel verbetering is. Ik hoop dat het laatste beetje ook weg gaat. Zo niet, kan het ook zijn dat er iets vast zit in de neus. Dat zag ik bij snot op de website van Wilhelminapark. ik had laatst iemand die voor het eerst bloed moest prikken bij mij. Ik heb een makkelijke bol staande ader en ondanks alles niet echt littekenweefsel. Dus ik zei: gaat super makkelijk hier hoor. Kom maar op. Zij helemaal gerustgesteld. Tja, prikkers moeten het ook leren. 1 Quote
Arielle Geplaatst: 26 januari Auteur Geplaatst: 26 januari Nou helaas. De snot is weer terug al een aantal dagen. Zucht. Wat te doen? Quote
Cheeta26 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari (aangepast) Volgens @Eefje haar ervaringen.. als je steeds blijft behandelen dan wordt het steeds erger. Wij hebben met Kushi afgelopen juli/augustus 5 injecties Draxxin gehaald ook tegen snot. Haar traanoog wat ze al jarenlang had is daardoor nagenoeg verdwenen. Maar het niezen is niet gestopt. Maar het wordt ook niet erger totnutoe. wij hebben met onszelf en de dierenarts afgesproken dat we 1 keer deden behandelen voor snot..daarna niet meer.. we hebben wel een röntgenfoto laten maken in mei toen ze toch al voor gebitsbehandeling moest. Haar gebit was prima, daar lag het gelukkig niet aan 26 januari aangepast door Cheeta26 Quote
Arielle Geplaatst: 28 januari Auteur Geplaatst: 28 januari Op 26-1-2026 om 22:06, Cheeta26 zei: Volgens @Eefje haar ervaringen.. als je steeds blijft behandelen dan wordt het steeds erger. Wij hebben met Kushi afgelopen juli/augustus 5 injecties Draxxin gehaald ook tegen snot. Haar traanoog wat ze al jarenlang had is daardoor nagenoeg verdwenen. Maar het niezen is niet gestopt. Maar het wordt ook niet erger totnutoe. wij hebben met onszelf en de dierenarts afgesproken dat we 1 keer deden behandelen voor snot..daarna niet meer.. we hebben wel een röntgenfoto laten maken in mei toen ze toch al voor gebitsbehandeling moest. Haar gebit was prima, daar lag het gelukkig niet aan Ja het was nu wel erger met de snot. Ze had echt een hele nare ademhaling met een roggel erin. Toch even naar de dierenarts geweest en ze krijgt nu nog 1 keer een andere antibiotica. Daarna gaan we inderdaad ook maar stoppen met behandelen, maar ik vond het nu wel heel erg worden weer. 2 Quote
JokeC Geplaatst: 28 januari Geplaatst: 28 januari Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar ik vroeg me af of er al een neusswap is genomen. Daarmee kunnen ze toch dieper in het neusje een monster nemen om vast te stellen (hopelijk) welke bacterie de snot veroorzaakt? Bij een van mijn konijnen heeft spoelen met infuusvloeistof met fluimicil (zo heet het, geloof ik) goed geholpen samen met draxxin injecties. Akelige aandoening is het, sterkte met je dametje. Quote
Arielle Geplaatst: 29 januari Auteur Geplaatst: 29 januari Op 28-1-2026 om 19:17, JokeC zei: Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar ik vroeg me af of er al een neusswap is genomen. Daarmee kunnen ze toch dieper in het neusje een monster nemen om vast te stellen (hopelijk) welke bacterie de snot veroorzaakt? Bij een van mijn konijnen heeft spoelen met infuusvloeistof met fluimicil (zo heet het, geloof ik) goed geholpen samen met draxxin injecties. Akelige aandoening is het, sterkte met je dametje. Ja dit hebben ze overwogen, maar ze laat niks toe. Dus dan zou dat onder narcose moeten gebeuren, wat weer risico's met zich mee brengt. Ik kreeg de vraag of ik dat wilde overwegen inderdaad. Nu is mijn andere konijntje Ollie ook al wat geluid aan met maken... ik moet toch drastisch iets aan het huis gaan doen denk ik? Quote
Lappie2 Geplaatst: 2 februari Geplaatst: 2 februari Op 29-1-2026 om 21:09, Arielle zei: Ja dit hebben ze overwogen, maar ze laat niks toe. Dus dan zou dat onder narcose moeten gebeuren, wat weer risico's met zich mee brengt. Ik kreeg de vraag of ik dat wilde overwegen inderdaad. Nu is mijn andere konijntje Ollie ook al wat geluid aan met maken... ik moet toch drastisch iets aan het huis gaan doen denk ik? Is Ollie makkelijker? Kan hij een swap aan? Want als hij de zelfde symptomen heeft zal het 90% het zelfde zijn als wat Muffel heeft. Misschien is het nu iets totaal anders als hiervoor.. Onze Kleine laat ook niks toe maar met 4 man ....nou ja vrouw hihi, lukte de swap paar jaar geleden. Quote
JokeC Geplaatst: 2 februari Geplaatst: 2 februari Ik dacht dat een neusswap altijd onder narcose/roesje moest, omdat zo’n wattenstaafje diep in het neusje echt naar en vooral veel te pijnlijk is voor het beestje. Quote
Arielle Geplaatst: 4 februari Auteur Geplaatst: 4 februari Nou de dierenarts verwacht inderdaad dat ze elkaar hebben aangestoken met een infectie omdat het past bij het ziekte verloop. Nu ben ik toevallig ook kort daarvoor ziek geweest met corona. Ik lees dat ook konijnen dit kunnen krijgen. Misschien toch geen toeval? Inmiddels zijn ze beide aan de betere hand! Muffel heeft uiteindelijk geen antibiotica gekregen want die knapte op met metacam. Ollie zit wel aan de antibiotica want zijn longen klonken toch wel enorm benauwd en scherp. 1 Quote
JokeC Geplaatst: 4 februari Geplaatst: 4 februari Voorzichtig optimistisch duimen dat het herstel doorzet maar. 🤞🏾 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.