Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds kort hebben wij twee logeerkonijnen (beide

ongecastreerde voedsters) geadopteerd. Ze waren al een half jaar bij ons door omstandigheden van de oude baasjes.

Gisteren ben ik met de twee konijnen naar de dierenarts geweest voor een check en vaccinatie. 
De dierenarts vroeg zich af of één konijn van 4 jaar wel wat hoorde. Ik wist het eigenlijk niet. Het is een rustig konijn. Haar oren beweegt ze inderdaad niet veel en ook niet alle kanten op. De dierenarts vond de gehoorgang nogal klein, alsof het in aanleg al niet goed was. Ook haalde ze er wat oorsmeer uit. Omdat Charlie ook wat overgewicht heeft, is het aannemelijk dat ze dit zelf niet goed weg kan krijgen.

We kregen het advies om olijfolie in de gehoorgang te druppelen om te kijken of eventueel oorsmeer er op die manier nog uit kon komen.

Nu is mijn vraag of er ook onderzoeken zijn voor konijnen (zoals er ook voor kinderen een paar dagen na de geboorte een gehoortest is). 
En…waar moet ik rekening mee houden als mijn konijn doof of slechthorend is. Heeft iemand tips of ervaring met een doof of slechthorend konijn?

Geplaatst:

Of er echt tests zijn weet ik niet, maar je kunt het aan het gedrag wel merken denk ik. Nu het vermoeden er is, zullen je misschien dingen gaan opvallen die het bevestigen of ontkrachten, zoals hoe snel ze op dingen reageren. Horen ze de deur opengaan of reageren ze pas als ze het zien of hun maatje zien reageren? Zelfde bij wat er gebeurt als je met een bakje snoepjes/brokjes rammelt?

Qua tips denk ik vooral aan zorgen dat hij niet van je schrikt door je aanwezigheid op een andere manier merkbaar te maken. Dat hij jou/jouw handen aan kan zien komen, etc.

En nu ik dit zo typ, ga ik zelf over mijn ram ook nadenken. Mijn voedster kijkt meteen op als ik de deur van het slot doe of opendoe, de ram niet. Hij is ook een hangoor, dus die zijn natuurlijk ook gevoeliger voor gehoorproblemen. En hij is ook veel rustiger, lijkt niet zo alert op de omgeving. Maar aan de andere kant heb ik hem nog niet zo lang, dus misschien is dit wel gewoon zijn karakter en herkent hij het geluid van de deur nog niet als een geluid dat eten kan betekenen.. Ik ga het in de gaten houden.

Geplaatst:

Dat kan, ook konijnen kunnen doof zijn. Soms worden ze doof geboren, soms worden ze het na bijv. ontstekingen in de oren.  Er is geen test met piepjes of wat dan ook om er achter te komen, dus meer een vermoeden door dingen die je opmerkt als eigenaar.  Is het een hangoor?

Er zijn wel een aantal onderzoeken gedaan naar oorproblemen, waaronder doofheid, bij met name hangoor konijnen.

Zo snel kom ik bijv. deze tegen: 

https://www.rvc.ac.uk/research/facilities-and-resources/animal-welfare-science-and-ethics/news/study-reveals-the-welfare-impact-of-ear-conditions-in-pet-rabbits

Geplaatst:

Ik heb een doof konijn gehad. Ze reageerde helemaal nergens op. Ze had eigenlijk een heerlijk rustig leventje, want ze had nooit last van vuurwerk, stofzuigers of andere harde geluiden. Ik zorgde altijd dat ik haar van voren of van de zijkant benaderde, nooit ineens van achteren want dan schrok ze vaak. Ik had het idee dat ze soms wel trillingen voelde. Ze liep altijd los, maar als ik thuiskwam, kwam ze altijd vrij snel naar me toe. Mijn theorie is dat ze merkte dat de voordeur open en dicht ging. Of ze rook het misschien, maar ik weet niet of konijnen hun reuk op die manier gebruiken. Niks om je zorgen om te maken dus, wel een klein beetje rekening mee houden.

Geplaatst:

Als je buiten zijn zicht een blaffende hond laat horen, en hij reageert er totaal niet op, dan kun je wel veilig concluderen dat hij doof is.

De meeste stress hebben mijn konijnen door vreemde geluiden, dus misschien is een doof konijn helemaal niet zo ongelukkig😉

• Mee eens! 1
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .