Roos-Anne Geplaatst: 6 augustus Geplaatst: 6 augustus (aangepast) Hallo, We zijn zondagavond naar het dierenziekenhuis geweest voor onze voedster. Ze is sinds april 2024 blind door staar. We vermoeden door EC. Hier is ze samen met de ram voor behandeld. Zondag ontdekte ik aan het einde van de middag dat haar ogen vergroot waren. In de ochtend heb ik dit niet gezien bij de controle. Eenmaal bij in het dierenziekenhuis puilden de ogen ook uit. De dierenarts gaf aan dat het drie dingen kunnen zijn: een tumor, abces of infectie achter het oog. Aangezien ze blind is dacht ik zelf later nog aan glaucoom. We hebben het advies gekregen haar de komende dagen metacam te geven en de hele dag in de gaten te houden. We hebben hier ook contact over met de dierenarts. Als de situatie niet verbeterd, is het advies haar in te laten slapen. Ze drink en eet overigens nog goed. Ze is ook alert en huppelt rond. Wel is ze sinds ze blind is een stuk minder actief en bij vlagen niet meer zindelijk. De ogen zijn inmiddels flink geslonken. Vandaar ook mijn vraag: Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? En kan een abces of tumor slinken door pijnmedicatie? Of is dit toch geen goed teken? Groet, Roos-Anne 6 augustus aangepast door Roos-Anne
Roos-Anne Geplaatst: 6 augustus Auteur Geplaatst: 6 augustus "De hele dag" moet "komende dagen" zijn. We waren maandagavond in de veronderstelling dat we de voedster al in moesten laten slapen. Door het slinken van het oog was het advies van de dierenarts even tijd te geven.
Evee Geplaatst: 6 augustus Geplaatst: 6 augustus Wat een narigheid. Voor zo ver ik weet verdwijnt een abces niet met pijnmedicatie bij een konijn, bij konijnen zijn abcessen best ellendig. Ik verwacht niet dat je hiermee het probleem oplost, het is wel een ontstekingsremmer, maar ook weer niet zo sterk. Is er ook naar het gebit gekeken? Zijn er al foto's gemaakt? Zo ja, wat was daar op te zien? Het zou wel fijn zijn dat je een oorzaak hebt zodat je beter weet wat de opties zijn. Ik zou zelf om foto's vragen als die nog niet gemaakt zijn, in de hoop dat je daarmee mogelijk een oorzaak kan vinden of op zijn minst oorzaken uitsluit.
Roos-Anne Geplaatst: 6 augustus Auteur Geplaatst: 6 augustus Er is door de dierenarts naar het gebit gekeken, maar er zijn nog geen foto's gemaakt. Ik ga overleggen of dat een optie is i.v.m. de stress.
Roos-Anne Geplaatst: 15 september Auteur Geplaatst: 15 september Het uitpuilen van de ogen wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een thymoom (tumor in de borstholte). Heeft iemand ervaring met een operatie hiervan? Ik weet dat het een zware operatie is met risico, maar onze voedster is nog wel heel levenslustig (steelt nog eten bij haar vriend, etc.)
To van de Veluwe Geplaatst: 15 september Geplaatst: 15 september Ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Maar je schrijft: waarschijnlijk veroorzaakt door... dus 100% zeker is het niet. En een zware operatie met risico ook nog. Je zult de overweging zelf moeten maken. Hoe oud is je voedster bijv. Persoonlijk trek ik hier al een grens. Maar dat is voor ieder verschillend. Ik heb ervaring met dure behandelingen gehad en zonder resultaat en dan ga je er wat anders instaan. Wij mensen moeten soms lijden maar dat wil ik de konijnen besparen, hoe lief ik ze ook vind en hoeveel plezier ik ook aan ze beleef. Sterkte met je beslissing.
Roos-Anne Geplaatst: 16 september Auteur Geplaatst: 16 september 8 uren geleden, To van de Veluwe zei: Ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Maar je schrijft: waarschijnlijk veroorzaakt door... dus 100% zeker is het niet. En een zware operatie met risico ook nog. Je zult de overweging zelf moeten maken. Hoe oud is je voedster bijv. Persoonlijk trek ik hier al een grens. Maar dat is voor ieder verschillend. Ik heb ervaring met dure behandelingen gehad en zonder resultaat en dan ga je er wat anders instaan. Wij mensen moeten soms lijden maar dat wil ik de konijnen besparen, hoe lief ik ze ook vind en hoeveel plezier ik ook aan ze beleef. Sterkte met je beslissing. Bedankt voor je reactie! Er moet een rontgenfoto gemaakt worden om het te bevestigen, maar de informatie die Wilhelminapark heeft doorgestuurd komt helemaal overeen. Onze voedster is ongeveer 7,5 jaar. Ze maakt nog binkies en eet nog graag etc, dus ik vind het een lastige afweging.
To van de Veluwe Geplaatst: 16 september Geplaatst: 16 september 1 uur geleden, Roos-Anne zei: dus ik vind het een lastige afweging. Ook kan ik niet in je portemonnee kijken. Dat kan voor sommigen ook een belangrijkpunt zijn en is niet onbelangrijk. En... dat is geen schande. Persoonlijk heb ik voor mezelf een limiet gesteld. Mooi dat een röntgenfoto uitslag kan geven. Dan kun je beslissen aan de hand van de foto en advies van de DA.
Roos-Anne Geplaatst: 22 september Auteur Geplaatst: 22 september We hebben helaas afscheid moeten nemen van onze voedster. De thymoom verdrong al andere organen op de rontgenfoto. Een verdere lijdensweg wilden we haar besparen. 2
To van de Veluwe Geplaatst: 22 september Geplaatst: 22 september 4 uren geleden, Roos-Anne zei: We hebben helaas afscheid moeten nemen van onze voedster. Dank voor je update. Sterkte maar je kon niet anders.
Aanbevolen berichten