Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Mijn Clivia (ook wel Sint Jozefsplant genoemd) had wat bloemen verloren en mijn konijntje heeft net wat bloemblaadjes naar binnen gewerkt toen ik het opmerkte en ik de rest weggriste. Ik kan geen informatie vinden over of deze plant giftig is en het waren gelukkig maar een paar bloemblaadjes die hij heeft opgegeten, dus wat kan ik nu het beste doen?

Geplaatst:

Op wikipedia staat:

Some species of Clivia, including Clivia miniata, produce small amounts of the alkaloid lycorine. Lycorine is toxic in sufficient quantities, particularly in pets and small children.[15]

Dus hij kan toxisch zijn. Konijnen kunnen niet overgeven, dus eenmaal opgegeten,  moet het door het systeem heen. Let dus heel goed op de komende dagen. Kijk naar het eetgedrag (blijft er gegeten worden, met smaak, en alle dingen), het drinken en de keutels. Als je iets ziet dat niet klopt, dan gelijk naar de dierenarts. 

Mijn nozem Lodewijk is ooit op de eetkamertafel gesprongen om aan de daar drogende pepers te gaan knagen. En natuurlijk het groene gedeelte. Ik zat echt in de rats, want die zijn ook giftig voor ze. Lodewijk is een buitenkonijn, maar ik heb inbrekers, dus als er dan 2 konijnen langs je heen glippen, ga je er eentje pakken. Toen was hij dus gauw wat anders gaan doen. Uiteindelijk is het met een sisser afgelopen.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Bedankt voor de informatie! Ik heb hem gelijk veel brokjes en wat dwangvoer gegeven (hij likt het enthousiast op, dus er komt gelukkig geen dwang bij kijken), zodat het hopelijk snel het systeem uitgaat met alle andere keutels. En ik zal hem de komende week goed in de gaten blijven houden. 

Geplaatst:

Zorg ook voor voldoende vocht, brokjes zijn niet de eerste keuze die ik voor snellere darmpassage zou kiezen, maar juist groenvoer. Of je konijn moet geen groenvoer eten, dan kan dat niet natuurlijk. 

Clivia is echt giftig, giftig. Dus in het vervolg ook op afvallende blaadjes letten! Ik neig naar je aanraden om deze plant niet meer in een kamer te zetten waar je konijn komt. 

Verder sluit ik me aan bij bunnyempress. Je kunt niet zoveel doen. Soms kun je nog iets doen zodat er minder gifstoffen opgenomen (kunnen) worden, dus eigenlijk is het belangrijk om direct de dierenarts te bellen. Ik weet niet zeker wat je in dit geval had kunnen inzetten. Ik reageer nu zo laat, dan moet je het wel uitzitten. Met die paar blaadjes is alles al wel opgenomen.  

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .