Ga naar inhoud

Het algemene inentingen topic


_Danielle

Aanbevolen berichten

Lijkt me niet dat de verwarring daar van komt hoor Fluf en Tinus, Loes (Zwarte Panter) geeft duidelijk aan dat er maar een werking van een half jaar gegarandeert is (zoals je in de Franse bijsluiter leest) en dat geldt wel net zo goed voor huiskonijnen. Als dat klopt, moeten jouw konijnen net zo goed twee keer per jaar geënt worden om voldoende beschermt te zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 974
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zou de Franse bijsluiter niet voor de Franse situatie gemaakt zijn, dus meer wilde dieren (dus meer calicivirus), hogere temperaturen tot later in het jaar, meer muggen en een totaal andere manier van dieren, met name konijnen, houden?

De Nederlandse bijsluiter heeft het zelfs over tweejaarlijks enten! Anyway, ik houd me aan het advies van dr. Oerlemans: hij weet heel goed waar hij het over heeft en we hebben het vrij uitgebreid besproken. Anders moet Stad en Land misschien maar van de lijst met KKDA af als hun mening toch in twijfel getrokken wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat veranderd niks aan de werkzaamheid van zo'n vaccin.. Alle Nederlandse bijsluiters die ik lees hebben het over één keer per jaar enten trouwens, niet één keer per twee jaar.

Ik weet het trouwens ook niet hoor, maar Loes zegt zoiets niet zo maar. Maar ze zou contact opnemen met de fabrikant en die zullen het in elk geval wél zeker weten, dus dan horen we het vanzelf wel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja sorry, dat tweejaarlijks stond in de site van Dierenkliniek Wilhelminapark. Word gewoon een beetje moe van het feit dat op BB nu zelfs de kunde van een KKDA betwijfeld wordt.

Uiteraard heb ik doorgevraagd over het vaccineren. Ik heb zelf bij een kattenopvang op de ziekenboeg gewerkt en ben nou niet bepaald een groentje op het gebied van dierverzorging. De ervaring heeft mij geleerd dat dierenartsen hun adviezen niet zomaar geven (zeker niet als ze er nog geld aan kunnen verdienen ook).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Word gewoon een beetje moe van het feit dat op BB nu zelfs de kunde van een KKDA betwijfeld wordt.

Tsja, maar het zou toch zonde zijn als je konijn aan VHD overlijdt terwijl jij keurig twee maal per jaar laat enten.. (Voor myx dan bedoel ik..)

Daarnaast wordt voor myx ook niet 'goed' geënt, ook door KK-DAen niet. Dat is ook geen doen, elke maand enten, maar toch.

Komt ook nog bij dat een dierenarts evengoed een mens is. En die weten nu eenmaal niet ALLES.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft juist heel duidelijk onze leefomstandigheden meegenomen in de overweging. Op de 15e etage zie je gewoon nooit muggen en zelden vliegen, want het is te koud en winderig voor ze. Afgelopen zomer hebben we tot 's avonds 11 uur buiten kunnen zitten met lampjes aan zonder dat we last hadden van stekend ongedierte. Dat is natuurlijk anders wanneer je bij stilstaand water op de begane grond woont... Maar goed, wat mij betreft laten we het hierbij. Er staat een konijn op z'n achterpootjes bij de balkondeur om even binnen te mogen huppen... Of hij heeft door dat er witlof op het aanrecht ligt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Engelse sites vind ik veel vaker dat je twee maal moet enten met Cunical.

In the UK two vaccines are marketed, Cunical by Merial which should be used every six months or Cylap HVD by Willows Francis, which is recommended to be used every 12 months.

(Bron: http://www.mercerandhughes.co.uk/index.php?option=com_content&view=article&id=30%3Aowning-a-rabbit&catid=6%3Aexotic-pets&Itemid=8&limitstart=6)

There are two vaccines available in the UK: Cunical (Rhone Merieux) lasts 6 months and Cylap (Websters Animal Health) lasts 12 months.

(Bron: http://members.iinet.net.au/~rabbit/vhdlkd.htm)

Ik heb alleen geen tijd om verder te zoeken, ik moet weg. :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft juist heel duidelijk onze leefomstandigheden meegenomen in de overweging. Op de 15e etage zie je gewoon nooit muggen en zelden vliegen, want het is te koud en winderig voor ze.

Maar dat zou er dus niks aan veranderen dat je normaal gesproken wél twee maal per jaar voor VHD zou moeten enten. Ik begreep namelijk eerder al dat hij ook aanraadde maar éénmaal voor myx te enten. Dat is jouw situatie en advies afgestemt op die situatie is sowieso niet algemeen 'bruikbaar'..

Ik woon namelijk wél op de begane grond vlak bij stilstaand water. (Ruilen? Ik word nu al gek van de muggen namelijk.)

edit; Waar mee ik natuurlijk niet bedoel dat je DA slecht advies heeft gegeven, daar kan ik helemaal niet over oordelen, maar wel dat het niet voor iedereen geldt. :yes:

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een berichtje voor "Fluf en Tinus"

Je hebt het over 2 verschillende ziektes door elkaar.. je hebt VHD dat niet door muggen wordt verspreid maar via diverse dingen zoals hooi, je schoenzolen etc. Dat kon je trouwens ook lezen in de link die je op de vorige pagina hebt gezet ;)

Myx wordt wel via muggen verspreid, en dat is nou net de ziekte die jij niet van belang vind. De ziekte waar je arts het over heeft gehad en niet van belang vond, is VHD. Dat is iets totaal verschillends! Lees anders nog even goed het linkje door van de vorige pagina, dan kan je op basis daarvan nog eens overdenken of je het inderdaad onnodig vind of niet.

Verder zeg je iets over "Nu wordt de kundigheid van een KKDA op DA in twijfel genomen". Ik wil even uitwijden over het feit "KKDA". Er is namelijk geen officiële ijst met KKDA's. Als je in de lijst op BB een KKDA vind, wil dat zeggen dat er andere leden hem kundig vonden met konijnen, maar daarin staan geen situaties beschreven. Het kan zomaar zijn dat die bv een succesvolle castratie heeft uitgevoerd, of een keer goed geadviseerd heeft met gas, maar het wil niet zeggen dat ie alle situaties perfect beheerd. Wij gaan daar min of meer van uit dan. Het is iets dat je zelf nog altijd even moet checken of het wel echt klopt, maar bij noodsituaties kan je iig goed terecht.

Persoonlijk schrik ik er wel van als een arts die KKDA is, deze twee belangrijkste dodelijke konijnenziektes door elkaar haalt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluf&Tinus, kunje eens op de website kijken welke DA jou geholpen heeft en jou dit verteld heeft?

Want ik heb nl. een DA van stad&land op de lijst van KK DA-en gezet..

Ik ben dus ook bij Stad&Land geweest, alleen bij een andere vestiging. Zij ent mijn konijnen dus wel 2x per jaar, voor zowel myx als vhs.

Juist aan het eind vd zomer is het risico op myx volgens mij het grootst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de info bij konijnen iig wel goed.. :

Waarom en wanneer moet ik mijn konijn laten vaccineren? Bij het konijn komen onder andere twee besmettelijke dodelijke virusziekten in Nederland voor. Ze kunnen door middel van contact met zieke wilde konijnen, maar ook via besmet hooi of groenvoer en stekende insecten overgebracht worden. Myxomatose kunt u onder andere herkennen aan weke bobbels in de huid van de kop en oog- en neusuitvloeiing. VHS (Viraal Hemorrhagisch Syndroom) gaat gepaard met hoge koorts, benauwdheid, bloedingen en zenuwstoornissen. Beide ziekten verlopen meestal dodelijk. Tegen deze ziekten (Myxomatose en VHS of VHD) kunt u uw konijn laten beschermen.

Vanaf 8 weken leeftijd kunnen konijnen gevaccineerd worden. Dwergkonijnen zijn gevoeliger voor het myxomatose vaccin en kunnen een vaccinatiereactie krijgen (dikte ter plaatse van de vaccinatie), daarom raden wij aan dwergkonijnen pas v.a. 12 weken te vaccineren. De meest geschikte tijd om te vaccineren is in het voorjaar, omdat konijnen in het voorjaar en in de zomer het grootste risico lopen geïnfecteerd te worden met Myxomatose. Het risico op VHS is het hele jaar aanwezig. De vaccinatie tegen VHS geeft 12 maanden bescherming; de vaccinatie tegen myxomatose ongeveer 6 maanden. Als uw konijn een verhoogd risico loopt op myxomatose, kan het verstandig zijn 2 x per jaar tegen myxomatose te vaccineren. Bespreek deze mogelijkheid met de dierenarts.

Link: http://www.konijnen.nl/

pijlup.gif

Hoe vaak moet ik mijn konijn ontwormen? Nee, standaard ontwormen is niet nodig, want een wormenbesmetting komt niet zo vaak bij konijnen voor. Als uw konijn diarree heeft en de dierenarts vermoedt een wormenbesmetting, dan onderzoeken we de ontlasting. Als daar inderdaad wormeieren zichtbaar zijn, dan schrijft de dierenarts een ontwormingsmiddel voor.

pijlup.gif

Wanneer kan ik mijn konijn laten castreren of ‘steriliseren’? Rammen kunnen gemiddeld vanaf 3 maanden al vruchtbaar zijn en kunnen net als katers sproeigedrag vertonen. Het is aan te raden jonge konijnen vanaf 12 weken gescheiden te houden. Om een ongewenst nestje en het territoriumgedrag te voorkomen, kunnen rammen vanaf 4 tot 5 maanden gecastreerd worden. Let erop dat ze 2 tot 4 weken na de castratie nog met succes een voedster kunnen dekken. Houdt rammen en voedsters gedurende deze tijd dus nog steeds apart!

Voedsters kunnen ook vanaf de leeftijd van 3 tot 4 maanden al vruchtbaar zijn. En een voedster is ook direct na de bevalling weer vruchtbaar! Het is verstandig om voedsters jong (liefst vóór de leeftijd van 1 jaar) te castreren. Een voedster heeft naarmate ze ouder wordt namelijk een grotere kans op baarmoederproblemen. Door uw voedster te laten castreren, kunt u ook territoriumgedrag en schijnzwangerschap voorkomen.

pijlup.gif

Wat geef ik mijn konijn te eten ? Het is in de eerste plaats belangrijk dat uw konijn altijd eet. Als hij of zij een dag niet eet, is dat meestal een teken van ziekte en is het verstandig contact op te nemen met onze kliniek en een afspraak te maken.

Het beste kunt u uw konijn een basis van onbeperkt vers hooi (of gras) geven. Daarin zitten de vezels, die het maagdarmkanaal van uw konijn zo hard nodig heeft. Verder geeft u een goed pelletvoer (alleen biks), ongeveer 20 tot 30 gram per kilogram lichaamsgewicht van uw konijn. Verder mag u uw konijn een gevarieerd maar beperkt aanbod van groenvoer en verse kruiden geven. Wees voorzichtig met sappige groenten, koolsoorten en spinazie. Een konijn kunt u beter geen peulvruchten, aardappelen, uien of prei geven. Fruit en brood mag u wel geven, maar beperkt. Knaagstenen geeft u niet, omdat deze blaasgruis en blaasstenen tot gevolg kunnen hebben.

pijlup.gif

Is het erg als mijn konijn 1 dag niet eet? Ja, konijnen moeten de hele dag door vezelrijke voeding hebben om het maagdarmkanaal te stimuleren. Een stilliggend maagdarmkanaal is ook weer een reden om niet te eten; het konijn komt in een vicieuze cirkel terecht. Bovendien kunnen ze ook snel een daling van het glucose gehalte in het bloed krijgen als ze niet eten. Daarom mag een konijn ook niet vasten voor een narcose. Dus als uw konijn een dag niet eet en/of geen keutels produceert, is het verstandig te bellen met de dierenarts voor een afspraak.

Mag ik mijn konijn meenemen naar het buitenland? Ja, maar er zijn wel regels waaraan u zich moet houden. Er zijn nog geen afspraken binnen de EU gemaakt zoals bij honden, katten en fretten. In veel gevallen is het voldoende in bezit te zijn van een Europees dierenpaspoort met hierin een door de dierenarts ondertekende gezondheidsverklaring. Voor specifieke informatie kunt u het beste informeren bij de ambassade van het land van bestemming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sascha: bedankt dat je ook even de tijd hebt genomen om de info van Stad en Land door te spitten. Vooral de laatste zin in dit stukje is van belang.

De meest geschikte tijd om te vaccineren is in het voorjaar, omdat konijnen in het voorjaar en in de zomer het grootste risico lopen geïnfecteerd te worden met Myxomatose. Het risico op VHS is het hele jaar aanwezig. De vaccinatie tegen VHS geeft 12 maanden bescherming; de vaccinatie tegen myxomatose ongeveer 6 maanden. Als uw konijn een verhoogd risico loopt op myxomatose, kan het verstandig zijn 2 x per jaar tegen myxomatose te vaccineren. Bespreek deze mogelijkheid met de dierenarts.

Link: http://www.konijnen.nl/

@dollie: ik kom uit Groningen en wil voor geen goud terug, dus helaas, ruilen zit er niet in :-) Maar als je een keer in A'dam bent dan mag je best komen genieten van ons muggenvrije balkon. Overigens: schoenen uit bij de deur en handen wassen voordat je de konijnen aait, dat doen wij ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ik heb hem inderdaad op de konijnkundige DA-en lijst gezet.

Hij heeft 2 konijntjes van mij met verstoppingen behandeld deze zomer, en hij deed precies alls wat hij moest doen. De juiste (hoeveelheid) medicijnen, infuus (wat veel DA-en ook wel vergeten of niet doen) enz.

Ik vind het vaag dat hij dat gezegd heeft... Het is toch wel algemeen bekend dat er 2x geënt moet worden.. Dat vond een andere DA van Stad&Land ook (zij kent hem ook goed trouwens), maar zij gaat nu weg, en voortaan ga ik dus ook naar hem toe.

Overigens zie ik in een stuk tekst hierboven dat enting voor myx 6 maanden en enting voor vhs een jaar werkt.. Da's dus niet waar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al vastgesteld is: het advies is vooral genomen met het oog op onze woonomstandigheden. Mijn indruk is dat dr. Oerlemans heel goed weet waar hij het over heeft en blijf ook in de toekomst met m'n beestjes naar Stad & Land gaan. Fijne praktijk waar ze de tijd voor je nemen en met redelijke prijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dollie: beetje off topic, maar vooruit: toen ik nog in Groningen woonde heb ik ook altijd gezegd dat in nooit naar Amsterdam zou gaan... En nu wil ik niet meer terug :-)

Kom maar eens kijken hoe wij hier wonen (15 hoog, rand van een park, uitzicht over de hele stad en gratis parkeren in eigen parkeergarage) en je begrijpt het vast:he:

De nijnen krijgen er geen genoeg van om door het gaas naar het park beneden te kijken, zo grappig om die twee kontjes te zien zitten :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wacht wacht.. Dit is niet van stad&land hahaha. Maar van eentje uit Krommenie. Ik vond de info wel erg goed. Maar volgens mij is van stad&land alleen Leon KK maar dat weet ik verder niet.. Ik zoek eigenlijk toch iets wat dichterbij is voor noodgevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .