Ga naar inhoud

Het algemene inentingen topic


_Danielle

Aanbevolen berichten

  • Reacties 974
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Guus is een binnen konijn maar wij hebben ontzettend last van muggen... die kunnen toch ook het een en ander over brengen of heb ik dat mis?

Dat heb je helemaal juist!

De fabrikant van de entingen garandeert sowieso maar 1 maand bescherming na enting...

Dat wil niet zeggen dat het daarna niet meer beschermt maar wel dat ze het niet meer garanderen.

In de regel is een konijn 2 tot 4 maanden beschermt na een enting.

Ga je zo kijken zou je dus sowieso drie keer moeten enten...

Máár een konijn bouwt ook antistoffen op door de regelmatige entingen..

Twee keer MOET sowieso... die die derde keer is een afweging en keuze die je maakt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook nog een vraagje,

Heb nu 1 konijntje, hij is 2 dagen geleden gecastreerd en voor zover ik weet nog nooit geënt. Over een paar weekjes komt er een 2e konijntje bij. Is het slim om te wachten tot het andere konijntje er is en ze samen te enten of is het beter dat Pimmetje al geënt is voordat ie een vriendinnetje krijgt?

En heeft er iemand ervaring met dierenartsen in de buurt van Rotterdam?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was bij mij in totaal 29,05, voor twee konijnen dus.

Vandaag kreeg ik nog een nota van de dierenkliniek. Het bleek dat er iets niet goed gegaan was bij het afrekenen. Inenten van een konijn kost 29,05, voor het tweede konijn is het tien euro. Dus of ik nog maar even een tientje over wilde maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben opzich wel blij want elke keer als ik moet inenten krijg ik een kaart van de dierenarts, als ik dan bel dan zeggen ze wanneer de inentingsdagen zijn

per konijn kostte het 11,50 ,

lyomyxomvax kost hier 8,00

cunical kost 3,50

vind ik wel een mooie prijs, maar goed dat ik hier zit want mijn moeder vind dit al duur :P,

tja als je voor 3 konijnen moet is het al veel duurder , wat ik nu zie ik had ook stronghold meegekregen voor flappie dat koste 10 euro alleen hebben ze het onder de naam van lucky gezet XD, achja het is al wel van een tijdje terug van 28 maart maar toch vraag ik me af is 4 keer inenten echt nodig? of ligt dat ook aan waar je woont...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Lyomyxovax tegen myxomatose werkt maar twee maanden. Om het hele jaar door beschermd te zijn zou je dus heel vaak moeten vaccineren. Aangezien de meeste mensen dit wel ver vinden gaan wordt het geadviseerd om tweemaal per jaar te vaccineren (voor de grootste risicomaanden, dus enten in april en augustus)

Ik hoorde mijn docent van bijzondere dieren laatst wel vertellen dat er een ander vaccin is tegen myxomatose dat wél 6 maanden bescherming biedt. Dit is Dervaxymyxo. Dit middel is nu alleen nog maar geregistreerd voor slachtdieren, maar blijkbaar raden ze het op de afdeling wel zoveel mogelijk aan om dat middel te gaan gebruiken (de registratie schijnt vooral een kwestie van geld te zijn)

Maar ik zou dus in ieder geval in augustus ook nog een keer gaan en niet pas over een jaar.

Andere vaccinatie weet ik zo even niet hoe lang die officieel werkzaam is, ik geloof wel langer.

aangepast door Senni
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lyomyxovax tegen myxomatose werkt maar twee maanden. Om het hele jaar door beschermd te zijn zou je dus heel vaak moeten vaccineren. Aangezien de meeste mensen dit wel ver vinden gaan wordt het geadviseerd om tweemaal per jaar te vaccineren (voor de grootste risicomaanden, dus enten in april en augustus)

Ik hoorde mijn docent van bijzondere dieren laatst wel vertellen dat er een ander vaccin is tegen myxomatose dat wél 6 maanden bescherming biedt. Dit is Dervaxymyxo. Dit middel is nu alleen nog maar geregistreerd voor slachtdieren, maar blijkbaar raden ze het op de afdeling wel zoveel mogelijk aan om dat middel te gaan gebruiken (de registratie schijnt vooral een kwestie van geld te zijn)

Maar ik zou dus in ieder geval in augustus ook nog een keer gaan en niet pas over een jaar.

Andere vaccinatie weet ik zo even niet hoe lang die officieel werkzaam is, ik geloof wel langer.

Brrrr......dervaximyxo... Nooit laat ik daar nog een konijn mee inenten.

Is namelijk ook een middel dat gekend is voor zijn mogelijke (zware) entreacties

Het grootste verschil is dat lyomyxovac een ander virus bevat dan het myx virus. Een virus dat er op lijkt en het immuunsysteem zo voor de gek houd.

Dervaximyxo bevat wel het myx virus zelf en geeft ook kans op een dodelijke entreactie...

__________________

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dervamyxo word wel al gebruikt hoor... Maar word vaak uit veiligheidsoverwegingen niet of liever niet gebruikt.

Lyomyxovac is een fibromavirus en kan geen myx veroorzaken. Dervamyxo bestaat uit levende myx cellen en zou dus bij enting veel gevaarlijker zijn.

Ik heb er even een oud stulje over opgezocht:

"Lyomyxovax is een veilig vaccin!

Het vaccin (lyomyxovax) dat wij gebruiken is veilig. Het is een fibromavirus en kan geen myxomatose veroorzaken. Het geeft echter geen 100% bescherming, maar zorgt ervoor dat de ziekte minder ernstigere vormen aanneemt bij een geinfecteerd konijn. De bescherming zal 2 tot 4 maanden aanhouden, daarom is ons advies om in april/mei te laten vaccineren en de vaccinatie in augustus/september te laten herhalen. Dervaximyxo SG33 en Dercunimyx zijn geen veilge vaccins!

Er zijn ook nog sterkere vaccins te koop Dervaximyxo SG33, deze stam SG33 zit ook in Dercunimyx, echter deze vaccins zijn gevaarlijk omdat een percentage van de gevaccineerde dieren ziek kan worden en zelfs kan overlijden! Dit is dus een vaccin dat je niet voor je huiskonijn mag laten gebruiken. Het is ontwikkeld voor de commerciele konijnenhouderij"

In het eerste vaccin zit dus geen myx, in dervaximyxo wél en dat zou de reden zijn ,waarom het eerste beter is. Daarin zit slecht een fageleide of een deel van het virus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, Nijn mag eindelijk geënt worden. Het is inmiddels een week of 10 sinds zijn laatste AB kuur en dan kan Kel ook gelijk mooi mee, is ook nog niet geënt en kan ze ook gelijk ff gecontroleerd worden door de DA. Vrijdag dus even gezellig naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...
  • 4 weken later...

Ik heb voor enten VHD en Myx en APK keuring (checken tandjes, nageltjes, en luisteren met stetoscoop etc). 8 euro per konijn betaald.

Welenswaar op een door de opvang geregelde ent-dag maar toch. Volgend jaar heb ik denk ik weer 6 konijnen en ga ik kijken of ik de DA niet hierheen kan laten komen en dan eventueel nog minimaal 4 konijnen uit de buurt erbij laten enten. Hoef ik niet met een hele auto vol konijnen op pad. Bespaar hun die stress leiver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .