Croissantbun Geplaatst: 6 juli Geplaatst: 6 juli Hoi allemaal, Ik heb gisteren het konijn van een familielid overgenomen. Ze gaan op vakantie en hebben er toch geen zin meer in, dus ik mag hem hebben. Het is een ram van ong 3 jaar oud. Ik ben minstens de 3e eigenaar, geen idee wat voor zorg hij heeft gehad van vorige eigenaren. Familielid heeft hem nog nooit naar een dierenarts genomen, dus sowieso niet gevaccineerd, onbekend of hij gecastreerd is. Qua voer kreeg hij van dat gemengd voer, en al "een tijdje" geen hooi. Hij liep los in een tegeltuin, dus ook geen gras. Hij is samen met zijn oude hok naar mij toe verhuisd, maar dat hok is zo oud dat het vrijwel uit elkaar valt. Mijn tuin is een 100% natuurlijke tuin met gras en planten en geen tegels, dus hij is onmiddellijk van geen hooi/gras naar onbeperkt gras gegaan. Niet ideaal dat weet ik, maar lijkt me alsnog beter dan zijn oude dieet. Hij genoot meteen enorm van al dat gras (en bramenblad, en paardenbloemen, en rozenblaadjes, en vast nog wel meer wat hij gevonden heeft terwijl hij los liep). Ik heb een ren voor hem gebouwd, en natuurlijk ook hooi gehaald. Zeil gespand over zijn kapotte hok zodat hij droog zit, ga snel een nieuwe regelen. Morgen mag hij mee naar de dierenarts voor vaccinaties en controle, en zien of hij nog ballen heeft. Ik heb online wat benodigheden besteld: Versele-Laga Cuni Adult Complete voer, hooiruif, toilet, stro, bodembedekking, wat speeltjes. Heb al contact gezocht met de lokale konijnenopvang, hij mag op date komen als hij gevaccineerd en gecastreerd is. Doe ik het goed zo? Ik heb als kind wel konijnen gehad maar nog nooit als volwassene. Ben heel veel aan het inlezen, maar kan altijd tips gebruiken. 2
happy211 Geplaatst: 6 juli Geplaatst: 6 juli Fijn dat hij nu bij jou is! Welkom op het forum en goed dat je je al zo voor hem hebt ingezet. Dat gras daar zou ik wel echt mee oppassen hoor, als hij dat nog niet gewend is dan kan dat echt voor ernstige darmklachten zorgen, van diarree tot een gasbuik.
TedenFluf Geplaatst: 6 juli Geplaatst: 6 juli Wat mooi dat je de ram over hebt genomen en zo je best doet om hem een goed leven te geven! Heeft hij al een naam? Volgens mij doe je al heel veel goed! ❤️Enkele vragen die in mij op komen als ik je verhaal lees: -Op welke ondergrond staat het hok/de ren en hoe groot is de oppervlakte daarvan? -Zouden er planten in je tuin kunnen staan die giftig kunnen zijn voor konijnen? -Hoe zien zijn keutels eruit? Als zijn voedingspatroon ineens zo verandert kan dat wel invloed hebben op zijn darmen. Succes morgen bij de dierenarts!
Marjoleink Geplaatst: 6 juli Geplaatst: 6 juli Je doet het fantastisch! Hier vind je informatie over giftige planten, voor als je wilt controleren wat er in je tuin staat. : https://www.bunnybunch.nl/giftige-planten-voor-konijnen/ Ik zou denk ik niet meteen overstappen op nieuw voer, dat zijn wel heel veel veranderingen tegelijk. Ik zou steeds een beetje vervangen door nieuw voer, zodat hij met een dag of 4 volledig over is. Maar er zijn ook mensen die zeggen alles is beter dan gemengd voer geven, daar zit ook wat in. Misschien staat hier nog nuttige informatie voor je in: https://www.bunnybunch.nl/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/ Wees inderdaad alert op buikpijn, met zoveel veranderingen. Niet eten of in elkaar gedoken in een hoekje zitten is reden tot ongerustheid (en dezelfde dag nog naar de dierenarts).
To van de Veluwe Geplaatst: 7 juli Geplaatst: 7 juli 23 uren geleden, Croissantbun zei: hij is onmiddellijk van geen hooi/gras naar onbeperkt gras gegaan. Als je dit in het voorjaar gedaan had, had je nu geen rammetje meer gehad... Dan zit er veel eiwit in het gras en moet je het langzaam opbouwen. Als hij nooit gevaccineerd is, zal hij ook niet gecastreerd zijn 😢 Haha, misschien is het morgen een voedster..... Leuk voor hem en straks een lieve vriendin.
Aanbevolen berichten