Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Waar ik de panelen kocht was 1m de hoogste afmeting.

1,40m zou ik ideaal vinden.

Ik denk niet dat een dwergkonijn over een hek van 1,4m springt, misschien alleen bij een paniek aanval.

Mijn konijnen halen het wel denk ik, maar ik vermoed dat ze snappen dat ze dan aan de andere kant weer 1,4m naar beneden vallen. Ik had ooit een konijnenhok van iets meer dan een meter hoog, en daar sprongen ze regelmatig op het dak. Maar over een hek van 1m heb ik ze nog niet zien springen. 

Voordat ze een sprong op het dak maakten gaan ze op hun achterpootjes staan en staan ze duidelijk hun kansen in te schatten door naar het dak te kijken en hun kopje wat heen en weer te bewegen (voor diepte schatting denk ik). Ik zie mijn voedster dat inschatten nu ook wel eens doen bij die panelen maar dan ziet ze dat het niet slim is denk ik en probeert het niet. Maar dat baart me wel zorgen. Misschien dat ze op een dag besluit het toch te wagen.

Je kan ook de hoeken van de ren blokkeren door er een paneel op te bevestigen zodat je daar in de ren iets kunt zetten waar ze op kunnen gaan zitten zonder dat ze het als opstapje gebruiken. Dan moet dat wel zwaar genoeg zijn zodat ze het niet verplaatsen.

Ik heb de ren in de woonkamer nu ook hoger gemaakt door er simpele traliepaneeltjes op te bevestigen. 

Het probleem is, als ze eenmaal een keer ontsnappen als je niet thuis bent, kan dat heel vervelend aflopen. De woonkamer is niet rabbit-proof.

aangepast door Marcovka2
Geplaatst:
1 uur terug, Marcovka2 zei:

Ik denk niet dat een dwergkonijn over een hek van 1,4m springt, misschien alleen bij een paniek aanval.

Mijn konijnen halen het wel denk ik, maar ik vermoed dat ze snappen dat ze dan aan de andere kant weer 1,4m naar beneden vallen. Ik had ooit een konijnenhok van iets meer dan een meter hoog, en daar sprongen ze regelmatig op het dak. Maar over een hek van 1m heb ik ze nog niet zien springen. 

Voordat ze een sprong op het dak maakten gaan ze op hun achterpootjes staan en staan ze duidelijk hun kansen in te schatten door naar het dak te kijken en hun kopje wat heen en weer te bewegen (voor diepte schatting denk ik). Ik zie mijn voedster dat inschatten nu ook wel eens doen bij die panelen maar dan ziet ze dat het niet slim is denk ik en probeert het niet. Maar dat baart me wel zorgen. Misschien dat ze op een dag besluit het toch te wagen.

Je kan ook de hoeken van de ren blokkeren door er een paneel op te bevestigen zodat je daar in de ren iets kunt zetten waar ze op kunnen gaan zitten zonder dat ze het als opstapje gebruiken. Dan moet dat wel zwaar genoeg zijn zodat ze het niet verplaatsen.

Ik heb de ren in de woonkamer nu ook hoger gemaakt door er simpele traliepaneeltjes op te bevestigen. 

Het probleem is, als ze eenmaal een keer ontsnappen als je niet thuis bent, kan dat heel vervelend aflopen. De woonkamer is niet rabbit-proof.

Ooohjaaaaa dat gebeurde bij ons met Lappie.

Hij was nog een MiniMini en ik had een hek gemaakt voor als we even weg waren..van even denken🤔 70cm...maar horizontaal ipv verticaal. Hij was nog zo klein... En had echt niet het idee dat hij daar overheen kon of zou springen. 

We kwamen thuis en daar rende een happy happy Lap naar de deur 😍🥰 Gewoon over zijn hekje gesprongen ... Net een jonge hond...ooow wat schattig hoe hij ons welkom heette..

Totdat:

"Huh TV doet het niet...en ook geen internet...ow de printer is stuk.....Hoe dan????" Overal kabeltjes doormidden 🤦🏼‍♀️ Zo leuk was dat dus niet meer hihi. Gelijk hoger hek gemaakt en verticaal en toen sprong hij er niet meer overheen. Probeerde het wel steeds hoor en bleef maar knagen aan het hout. Dochter, ook nog een MiniMini, viel een week of wat later over het hek met veel kabaal🙄

Hek kapot en Lap vond het totaal niet meer interessant om naar de woonkamer te komen 😂😂😂

Wel alle kabels goed verstopt en ingepakt, maar hij vond de slaapkamer goed genoeg en kwam alleen als we hem riepen of als hij wat hoorde in de keuken of even gezellig op de bank. Maar niet zomaar zelf alleen op knabbel excursie 😇

Nieuwe huis was weer een ander verhaal daar viel hij gewoon van de trap af om bij ons te zijn 🤦🏼‍♀️ dus daar een muur met deur gemaakt ipv hekwerk😅😂 Hij stampte dan boven en dan tilde ik hem op om naar beneden te gaan. En als hij weer naar boven wilde kon hij de trap wel op. Maar 9 van de 10 keer werd hij halverwege naar boven getild.

Geplaatst:
Op 6-7-2025 om 14:42, Lappie2 zei:

Ooohjaaaaa dat gebeurde bij ons met Lappie.

Hij was nog een MiniMini en ik had een hek gemaakt voor als we even weg waren..van even denken🤔 70cm...maar horizontaal ipv verticaal. Hij was nog zo klein... En had echt niet het idee dat hij daar overheen kon of zou springen. 

We kwamen thuis en daar rende een happy happy Lap naar de deur 😍🥰 Gewoon over zijn hekje gesprongen ... Net een jonge hond...ooow wat schattig hoe hij ons welkom heette..

Totdat:

"Huh TV doet het niet...en ook geen internet...ow de printer is stuk.....Hoe dan????" Overal kabeltjes doormidden 🤦🏼‍♀️ Zo leuk was dat dus niet meer hihi. Gelijk hoger hek gemaakt en verticaal en toen sprong hij er niet meer overheen. Probeerde het wel steeds hoor en bleef maar knagen aan het hout. Dochter, ook nog een MiniMini, viel een week of wat later over het hek met veel kabaal🙄

Hek kapot en Lap vond het totaal niet meer interessant om naar de woonkamer te komen 😂😂😂

Wel alle kabels goed verstopt en ingepakt, maar hij vond de slaapkamer goed genoeg en kwam alleen als we hem riepen of als hij wat hoorde in de keuken of even gezellig op de bank. Maar niet zomaar zelf alleen op knabbel excursie 😇

Nieuwe huis was weer een ander verhaal daar viel hij gewoon van de trap af om bij ons te zijn 🤦🏼‍♀️ dus daar een muur met deur gemaakt ipv hekwerk😅😂 Hij stampte dan boven en dan tilde ik hem op om naar beneden te gaan. En als hij weer naar boven wilde kon hij de trap wel op. Maar 9 van de 10 keer werd hij halverwege naar boven getild.

Daarom dus 😁

Schade is 1 ding, maar het kan ook gevaarlijk zijn voor het konijn, die snapt niet dat er 220V op die kabel staat.

Of dan kan het konijn misschien wegkruipen in een hoekje of kiertje en ergens terecht komen en klem komen te zitten, er kan van alles gebeuren.

Mijn eerste koppel konijnen lieten we ook 's avonds altijd los in een stuk woonkamer, maar die hebben behoorlijk wat kabeltjes beschadigd, zelfs terwijl we erbij waren en niet gezien, stiekemerds 🤭

Ik ken ook iemand die het wel leuk vond om haar konijn los te laten lopen, tot die de coax kabel ontdekt had, en ze geen TV, internet en telefoon meer hadden 😄 Toen toch maar een hekje

Geplaatst:
Op 6-7-2025 om 13:11, Marcovka2 zei:

Als je die ooit vindt, dan hoor ik het graag. Wij hebben 1.20m hekken buiten, maar daar is Scarlett dus overheen gesprongen. 

Tja, Mw. wilde zelf haar groenvoer regelen en ik was echt lui dat ik niet op kwam dagen, want ik was net een paar dagen bevallen en ik zorgde voor een baby. 

HOPPA - zo de border in - lekker snaaien én de water druppelsysteem-slang kapot knagen, want dan had ze ook water. 

Nu zitten er balken op. Ze tuurt nog wel, maar heeft het niet meer gedaan.

Wij hebben buitenkonijnen, maar onze hele woonkamer en keuken is rabbit-proof. Stelletje inbrekers hebben we hier.

De draden zijn in kokers of in die slangbeschermers van de IKEA. Dan kunnen ze wel knagen, maar niet lang genoeg om er echt doorheen te komen.

Ik wil graag een set 1.40m hekken voor een binnen ren als ik ziekenboeg zou moeten houden. 

Maar ik kan ze nergens vinden.

Geplaatst:
Op 8-7-2025 om 15:18, bunnyempress zei:

Als je die ooit vindt, dan hoor ik het graag. Wij hebben 1.20m hekken buiten, maar daar is Scarlett dus overheen gesprongen. 

Tja, Mw. wilde zelf haar groenvoer regelen en ik was echt lui dat ik niet op kwam dagen, want ik was net een paar dagen bevallen en ik zorgde voor een baby. 

HOPPA - zo de border in - lekker snaaien én de water druppelsysteem-slang kapot knagen, want dan had ze ook water. 

Nu zitten er balken op. Ze tuurt nog wel, maar heeft het niet meer gedaan.

Wij hebben buitenkonijnen, maar onze hele woonkamer en keuken is rabbit-proof. Stelletje inbrekers hebben we hier.

De draden zijn in kokers of in die slangbeschermers van de IKEA. Dan kunnen ze wel knagen, maar niet lang genoeg om er echt doorheen te komen.

Ik wil graag een set 1.40m hekken voor een binnen ren als ik ziekenboeg zou moeten houden. 

Maar ik kan ze nergens vinden.

Ik zou ze ook gelijk kopen denk ik.

Dan hoef ik me helemaal geen zorgen meer te maken over dat ze over het hek springen.

Als mijn buitenkonijnen uit hun verblijf zouden ontsnappen ben ik ze hoogstwaarschijnlijk kwijt. Er zijn teveel openingen waar ze doorheen kunnen uit de tuin.

Mijn buitenkonijnen hebben een tralie-ren met ook aan de bovenkant tralies, die kunnen daar niet uit, maar vooral ook tegen roofdieren.

Ze hebben buiten ook een panelenren van 1m hoog, maar dat is voor als ik aan verzorgen ben, ik laat ze alleen in die ren als ik erbij ben.

Die twee heb ik nog geen poging zien doen er overheen te springen. Ze kijken af en toe wel naar de bovenkant vd panelen.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Hi! Bedankt voor het meedenken. Binnenkort ga ik aan de slag met het aanpassen van de konijnenkamer. Ik zal hier een foto delen van het eindresultaat 🙂

Als er iemand interesse heeft in het huidige hok (zie mijn allereerste post voor een foto), dan hoor ik het graag! Ik heb 'm te koop staan. Omgeving Friesland is wel goed om even te benoemen 😉

Geplaatst:

Wauw! Wat een verschil en wat een ruimte nu. Ik ben er súperblij mee en Jopie & Isa ook 🔥

Voor wie benieuwd is: de ren (2 stuks à 8 panelen) gekocht bij Agrishop, van het merk Voss.pet.

20250803-080829.jpg

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:

Ziet er echt super mooi uit. 
hoe hoog zijn die panelen? Kunnen jou konijnen daar niet overheen springen?

ik heb een poos terug onze konijnen apart gezet omdat de ram nog gecastreerd moet worden. Echter heb ik er nu een hek tussen van 1.60 en dit houd ze eindelijk tegen om eroverheen te springen. 

Geplaatst:
9 uren geleden, Juudje zei:

Ziet er echt super mooi uit. 
hoe hoog zijn die panelen? Kunnen jou konijnen daar niet overheen springen?

ik heb een poos terug onze konijnen apart gezet omdat de ram nog gecastreerd moet worden. Echter heb ik er nu een hek tussen van 1.60 en dit houd ze eindelijk tegen om eroverheen te springen. 

@Juudje dank je wel 😊 De panelen zijn 80 cm hoog. En nee. Jopie sprong vroeger wel graaaag hoor, ben 'm regelmatig los in de woonkamer tegen gekomen, haha. Ik denk dat het met de leeftijd te maken heeft, want ergens overheen sprigen doet hij niet meer. Isa deed dit sowieso al niet. Hier niks aan de hand dus!

Geplaatst:
21 uren geleden, alidajxhanna zei:

Wauw! Wat een verschil en wat een ruimte nu. Ik ben er súperblij mee en Jopie & Isa ook 🔥

Voor wie benieuwd is: de ren (2 stuks à 8 panelen) gekocht bij Agrishop, van het merk Voss.pet.

20250803-080829.jpg

Wauw wat leuk!! Zijn ze bij jou ook zo fan van het IKEA bedje? Bij mij liggen ze er samen op, als een echt stelletje (al zijn het broers maar dat terzijde 😁)

Ik ben toevallig vandaag ook aan de slag gegaan met m’n konijnenkamer en heb juist de tralies/ren helemaal weggedaan maar als ik dit zie dan twijfel ik weer! 

Geplaatst:

Let er wel op dat je geen dingen dicht tegen de panelen aan moet zetten want dan is 80 cm niet hoog en kunnen ze er makkelijker overheen. 80 cm is voor mijn konijnen geen probleem. Ik heb een ton die hoger is en daar heeft er al eens een op gezeten.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Sinds 2 weken heeft mijn ren in de woonkamer eindelijk bewoners🐇 Het is waarschijnlijk niet voor iedereen omdat het 1/3 van de woonkamer in beslag neemt en ziet er iets minder huiselijk uit dan de foto's hierboven.

De ren is ongeveer 7 m2. De basale ondergrond is bouwzeil om de vloer te beschermen. De naden afgeschermd met tegels (zodat ze er niet aan gaan knagen) en goed voor de nageltjes. Verder nog een probeersel: ik vond in de bouwmarkt van die houten platen met profiel aan een zijde. Die heb ik naar boven gelegd zodat ze goed grip hebben. Werkt goed, alleen het maakt wel kabaal als ze erop rennen, en is lastig schoon te vegen (vooral haar blijft eraan plakken). 

Met een border-rol heb ik randen gemaakt bij de ren-panelen om te voorkomen dat er van alles vanuit de ren de woonkamer in wordt geslingerd.

1000004574.jpg

Ik heb een hoekje gemaakt met de panelen en dat afgedekt met een plank, zodat ze er niet overheen kunnen springen en gelijk heb ik een handig tafeltje om konijnenspullen op te zetten (bodembedekking, hooi, kruiden, schoonmaak spullen).

1000004537.jpg

Het moet in de praktijk nog een beetje blijken wat goed werkt. Ze hebben nu verschillende ondergronden (zeil, hout, tegels en de bak met bodembedekking). Ik heb niet het idee dat ze een voorkeur hebben. Alhoewel ze al wel een favoriete knuffelhoekje hebben🥰:

1000004514.jpg

• Vind ik leuk 5
Geplaatst:

Leuk gevonden maar het lijkt me lastig schoon te houden. Ik moet regelmatig schoonmaakazijn gebruiken. En keutels gaan overal tussen zitten. Echt lekker vegen kun je niet. En alles wat van hout is, vreet Flo aan. Geen hout is veilig voor hem. Te hopen dat jullie konijnen heel braaf zijn!

Geplaatst:

Ziet er goed uit! Ik zelf zet nooit meer een kartonnen doos in het verblijf - Beer heeft een keer gelijk bij de dierenarts gezeten omdat hij de halve doos had vernield en teveel had binnen gekregen. Z'n darmen waren gelijk helemaal verstopt. 😔

Geplaatst:
15 uren geleden, Boris en Beer zei:

Ik zelf zet nooit meer een kartonnen doos in het verblijf -

Hier krijgen ze ook geen karton. Gaat hier ook niet. Ze knagen zelfs aan het rubber van een stoffer en blik. En dan is het vooral Flo die dat doet. Ik heb om de poten van het hok ijzerdraad gewikkeld anders zakte het hok een keer door zijn poten heen.

• Haha 1
Geplaatst:
Op 18-8-2025 om 01:35, To van de Veluwe zei:

Leuk gevonden maar het lijkt me lastig schoon te houden. Ik moet regelmatig schoonmaakazijn gebruiken. En keutels gaan overal tussen zitten. Echt lekker vegen kun je niet. En alles wat van hout is, vreet Flo aan. Geen hout is veilig voor hem. Te hopen dat jullie konijnen heel braaf zijn!

Valt mee hoor. De meeste keutels liggen gelukkig in die grote bak. Ik heb nog geen losse plasjes gevonden. En de rest kun je met handveger en blik redelijk snel verwijderen. 

De eerste twee dagen lagen er veel meer keutels in de hele ren, maar nu ligt 90% in die bak, en nog wat op die tegels bij de bak. Misschien ook omdat daar het hooi ligt. Ze zitten daar hooi te eten en dan kunnen ze gelijk keutelen. Een paar keutels in de rest vd ren. Maar je hebt wel gelijk, keutels kom je soms tegen op vreemde plekken.

De houten platen hebben ze tot nu toe nog niet aan geknaagd. Die borderrollen zijn van hardhout, daar knagen ze niet op. 

21 uren geleden, Boris en Beer zei:

Ziet er goed uit! Ik zelf zet nooit meer een kartonnen doos in het verblijf - Beer heeft een keer gelijk bij de dierenarts gezeten omdat hij de halve doos had vernield en teveel had binnen gekregen. Z'n darmen waren gelijk helemaal verstopt. 😔

Ik ga die ook vervangen. Maar voorlopig nog niet. Milky is een vrij bang konijntje, en zit graag in holletjes of huisjes te schuilen. Hij zit vaak onder die doos. De eerste paar dagen na het verplaatsen zat hij daar bijna de hele dag🙈

1000004495.jpg

Maar ze knagen er ook aan. Ik geef mijn konijnen vaak van die wortelhuisjes, ze eten dan soms best veel karton en ik heb nooit problemen gezien.

Maar die zijn voor konijnen, die verhuisdoos niet.

Vreemd, mijn andere koppel heeft ook zo'n doos, maar die knagen er helemaal niet aan.

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .