Arielle Geplaatst: 17 juli Auteur Geplaatst: 17 juli Nou ik ben inmiddels bij een dierenarts geweest. Advies is metacam (helaas ik moet weer het gevecht aan met haar) en ze toch even soort van uit elkaar zetten voor twee/drie dagen, zodat het wondje kan genezen. Het zag er wel echt uit als een likwond. Hopelijk gaat Ollie dit niet blijven doen... Nu wil ik samen met de dierenarts niet dat de rangorde weer wordt verstoord. We zaten te denken om ze apart te zetten als ik niet thuis ben, maar ze elkaar nog wel kunnen zien. En als ik er wel ben ze strikt in de gaten hou zodat hij niet gaat likken. Geen idee hoe ik dit ga doen, maar ik zal het moeten proberen. Verder is het gek dat Muffel toch echt snel ademt, ondanks dat de longen schoon klinken en ze wat waterige oogjes heeft. Hartje en tanden zien er verder goed uit. Ik hoop dat de metacam haar gaat helpen! En dat de rangorde niet in een chaos gaat.... 1
Arielle Geplaatst: 17 juli Auteur Geplaatst: 17 juli Wat is jullie mening over het apart zetten als ik er niet ben van Ollie, zodat het wondje dan kan genezen? Zoals bijvoorbeeld in de nacht. Ik ben erg bang dat de rangorde dan weer in de war gaat raken 🫣
Arielle Geplaatst: 17 juli Auteur Geplaatst: 17 juli Geprobeerd het medicijn erin te doen door haar tussen de benen te doen. Heel wat gestoei verder. Nu ligt er bloed en is haar nagel krom en eet ze helemaal niet meer 😓 ik zei nog tegen de dierenarts dat medicatie geven aan haar echt een ramp is. Het is echt niet te doen. Pff ik hoop dat ze weer gaat eten zo. 1
Evee Geplaatst: 17 juli Geplaatst: 17 juli Ik zou voor de medicijnen als ik dit hoor de bunny burrito inzetten, dus in een handdoek. Op youtube kun je wel uitleg vinden hoe. Wat betreft het apart zetten, je kan het proberen. Het is geen standaard situatie en je wil toch van die wond af. Alternatief is split cage of helemaal uit elkaar. Als dit als tussenoplossing werkt en geen frustratie geeft, waarom niet? Gewoon proberen en kijken wat werkt. Wel heel rot dat je hier mee zit.
Lappie2 Geplaatst: 17 juli Geplaatst: 17 juli 2 uren geleden, Arielle zei: Geprobeerd het medicijn erin te doen door haar tussen de benen te doen. Heel wat gestoei verder. Nu ligt er bloed en is haar nagel krom en eet ze helemaal niet meer 😓 ik zei nog tegen de dierenarts dat medicatie geven aan haar echt een ramp is. Het is echt niet te doen. Pff ik hoop dat ze weer gaat eten zo. Wat vervelend 🥴 Ze is ook geen kleintje.. Wij doen het eigenlijk altijd met zijn 2en. Maar soms moest ik het alleen doen. Leeuw is fel maar een stuk kleiner natuurlijk. Ik zette hem dan met zijn achterwerk klem tussen mijn borst/buik en arm en met dezelfde hand pakte ik zijn koppie stevig vast en spoot het met mijn vrije hand beetje bij beetje in. Even rustpauze, waar hij me iedere keer flink beet om zijn frustraties te laten merken🙄 en weer door. Maar probeer die burrito eerst maar. Bij Leeuw lukte dat niet. Het blijft stressvol voor jou en konijn maar jullie hebben helaas geen keus😓 Sterkte💪🏼🤗
To van de Veluwe Geplaatst: 17 juli Geplaatst: 17 juli Je zou haast dat konijn met die wond een rompertje aandoen of zoiets dat de ander er niet bij kan. 1
Lappie2 Geplaatst: 18 juli Geplaatst: 18 juli 8 uren geleden, To van de Veluwe zei: Je zou haast dat konijn met die wond een rompertje aandoen of zoiets dat de ander er niet bij kan. Met capuchon 🤪 @Arielle Mijn dochter dacht nog aan conopy,teatree of kummel olie op haar koppie. Dat ruikt en smaakt vies en is goed voor de huid. Wie weet 1 lik en 🤢
Arielle Geplaatst: 18 juli Auteur Geplaatst: 18 juli Op 17-7-2025 om 20:50, Lappie2 zei: Wat vervelend 🥴 Ze is ook geen kleintje.. Wij doen het eigenlijk altijd met zijn 2en. Maar soms moest ik het alleen doen. Leeuw is fel maar een stuk kleiner natuurlijk. Ik zette hem dan met zijn achterwerk klem tussen mijn borst/buik en arm en met dezelfde hand pakte ik zijn koppie stevig vast en spoot het met mijn vrije hand beetje bij beetje in. Even rustpauze, waar hij me iedere keer flink beet om zijn frustraties te laten merken🙄 en weer door. Maar probeer die burrito eerst maar. Bij Leeuw lukte dat niet. Het blijft stressvol voor jou en konijn maar jullie hebben helaas geen keus😓 Sterkte💪🏼🤗 Ja het is echt een ramp ☹️ en vind het zo ontzettend zielig nu dat haar nagel is afgebroken. Ik laat haar even herstellen eerst.
Arielle Geplaatst: 18 juli Auteur Geplaatst: 18 juli 14 uren geleden, Lappie2 zei: Met capuchon 🤪 @Arielle Mijn dochter dacht nog aan conopy,teatree of kummel olie op haar koppie. Dat ruikt en smaakt vies en is goed voor de huid. Wie weet 1 lik en 🤢 Oeh dat is te proberen, dankjewel! 😊. Zolang het maar niet iets is waar Ollie ziek van kan worden, want het is natuurlijk maar een klein dwergje haha.
To van de Veluwe Geplaatst: 19 juli Geplaatst: 19 juli 3 uren geleden, Arielle zei: Oeh dat is te proberen, dankjewel! Bij operaties wordt wel eens gebruik gemaakt van rompertjes. Google maar eens op' rompertje en geopereerd konijn'. Dan zie je rompertjes voor konijnen. Dus mijn opmerking was niet zo gek!
Lappie2 Geplaatst: 19 juli Geplaatst: 19 juli 5 uren geleden, To van de Veluwe zei: Bij operaties wordt wel eens gebruik gemaakt van rompertjes. Google maar eens op' rompertje en geopereerd konijn'. Dan zie je rompertjes voor konijnen. Dus mijn opmerking was niet zo gek! Maar de wond zit op het hoofd.....
bunnyempress Geplaatst: 19 juli Geplaatst: 19 juli (aangepast) @Arielle Grote konijnen en met dwang wat doen is echt pittig volgens mij. De onze zijn half-groot en wij vonden het ook best lastig. Vooral Lodewijk, want ik ben altijd bang dat hij toeren uithaalt en dat hij zichzelf bezeert. Hoe rot het ook klinkt, goed vastzetten is gewoon het belangrijkst. Als ze niet goed vast zitten, dan moet je achter ze aan rennen. Of dan gaan ze dus heel erg in paniek slaan met hun achter of voorpoten of wurmen/draaien of bijten. Dat is de reden dat de meeste mensen een bunritto aanraden, met een handdoek, maar handdoeken zijn in de opvang gebruikt, dus als ik met een handdoek naar buiten kom, dan heb ik 2 vluchtende konijnen. Wat ik van de dierenarts heb geleerd en wat wel heel erg werkt, is hand over de ogen van het konijn. Daar worden ze vaak rustig van, want ze zien niets en als je blijft aaien dan is het veilig, alsof ze in hun eigen holletje zitten. Dus wat ik deed was Scarlett voor mij, terwijl ik op mijn hurken zit in een hoek, dan aaien zodat Scarlett smelt (werkt niet bij Lodewijk), dan hand over de ogen zodat ze rustig blijft, dan been over haar heen zwaaien. Dan zit ze dus tussen mijn benen, rustig, geaaid, als ze dan gaat worstelen kan ze alleen naar achteren, en dat is vrij veilig. Mijn man geeft dan het spuitje aan, maar je kan het natuurlijk ook naast je neerleggen en dan doe ik haar koppie een klein stukje omhoog (en als ze toch onrustig wordt, voorpootjes mee omhoog), zodat ik goed kan zien wat ik doe en dan spuiten. Hopelijk is dit duidelijk met beschrijving. Bij Lodewijk werkt dat dus niet, want die gaat niet smelten bij aaien. Dus die zetten we gewoon vast tussen de benen en dan optillen aan alleen de voorpoten. Dan kan hij niet of nauwelijks slaan met de achterpoten, omdat hij minder balans heeft. Zoals een konijn dus zelf op zijn achterpoten staat, met zijn voorpootjes ergens tegen aan. Hand over de ogen en dan blijft hij vaak rustig. Omdat hij omhoog zit, kan de ander ook makkelijker iets in zijn bek spuiten. Zeker met dwangvoer wat soms 2 of 3 spuiten is, is het makkelijker als dingen zichtbaar zijn en je niet vanaf een hoek omhoog die bek in moet spuiten. Heel soms probeert hij toch de draaien, maar dan zet mijn man hem tegen zijn borst aan, dus dan zit hij dus 'vaster' qua houdgreep. Als ik klein beetje medicatie moet spuiten, dan rent hij soms naar het hok om in de toiletbak te gaan zitten, dan laat ik hem daar gewoon zitten, ga er voor hurken (kan hij nergens heen, want hij heeft zichzelf in de hoek gezet), gauw in een hoek in de bek spuiten. Maar 0,3 ml metacam is veel sneller dan 40+ml dwangvoer. Veelgemaakte fout bij mijn man: konijn tussen de benen en dan naar boven bewegen om medicatie te geven, zodat het konijn wel achteruit eruit kan 😝. Ik buig voorover, zodat mijn benen achter 'dicht blijven'. Daarintegen durft Lodewijk mij nooit te bijten, die neemt een "ik vind dit niet zo tof" waarschuwing bijt en laat dan los, maar mijn man bijt hij dus echt helemaal door en krabt hij helemaal open. Echt heel sneu. Welke pijnstilling heb je meegekregen bij Muffel? Lodewijk likt het hier dus uit het spuitje op, daar zijn we heel blij mee, maar met de hond variant was het echt heel veel en de paard variant is 10x sterker, dus dat is zo klaar. Leek ons ook handig als Scarlett weer moet, want die haat pijnstilling. Hopelijk wordt de huid snel weer gaaf en voelt Muffel zich snel weer beter. 19 juli aangepast door bunnyempress 1
Arielle Geplaatst: 19 juli Auteur Geplaatst: 19 juli 13 uren geleden, bunnyempress zei: @Arielle Grote konijnen en met dwang wat doen is echt pittig volgens mij. De onze zijn half-groot en wij vonden het ook best lastig. Vooral Lodewijk, want ik ben altijd bang dat hij toeren uithaalt en dat hij zichzelf bezeert. Hoe rot het ook klinkt, goed vastzetten is gewoon het belangrijkst. Als ze niet goed vast zitten, dan moet je achter ze aan rennen. Of dan gaan ze dus heel erg in paniek slaan met hun achter of voorpoten of wurmen/draaien of bijten. Dat is de reden dat de meeste mensen een bunritto aanraden, met een handdoek, maar handdoeken zijn in de opvang gebruikt, dus als ik met een handdoek naar buiten kom, dan heb ik 2 vluchtende konijnen. Wat ik van de dierenarts heb geleerd en wat wel heel erg werkt, is hand over de ogen van het konijn. Daar worden ze vaak rustig van, want ze zien niets en als je blijft aaien dan is het veilig, alsof ze in hun eigen holletje zitten. Dus wat ik deed was Scarlett voor mij, terwijl ik op mijn hurken zit in een hoek, dan aaien zodat Scarlett smelt (werkt niet bij Lodewijk), dan hand over de ogen zodat ze rustig blijft, dan been over haar heen zwaaien. Dan zit ze dus tussen mijn benen, rustig, geaaid, als ze dan gaat worstelen kan ze alleen naar achteren, en dat is vrij veilig. Mijn man geeft dan het spuitje aan, maar je kan het natuurlijk ook naast je neerleggen en dan doe ik haar koppie een klein stukje omhoog (en als ze toch onrustig wordt, voorpootjes mee omhoog), zodat ik goed kan zien wat ik doe en dan spuiten. Hopelijk is dit duidelijk met beschrijving. Bij Lodewijk werkt dat dus niet, want die gaat niet smelten bij aaien. Dus die zetten we gewoon vast tussen de benen en dan optillen aan alleen de voorpoten. Dan kan hij niet of nauwelijks slaan met de achterpoten, omdat hij minder balans heeft. Zoals een konijn dus zelf op zijn achterpoten staat, met zijn voorpootjes ergens tegen aan. Hand over de ogen en dan blijft hij vaak rustig. Omdat hij omhoog zit, kan de ander ook makkelijker iets in zijn bek spuiten. Zeker met dwangvoer wat soms 2 of 3 spuiten is, is het makkelijker als dingen zichtbaar zijn en je niet vanaf een hoek omhoog die bek in moet spuiten. Heel soms probeert hij toch de draaien, maar dan zet mijn man hem tegen zijn borst aan, dus dan zit hij dus 'vaster' qua houdgreep. Als ik klein beetje medicatie moet spuiten, dan rent hij soms naar het hok om in de toiletbak te gaan zitten, dan laat ik hem daar gewoon zitten, ga er voor hurken (kan hij nergens heen, want hij heeft zichzelf in de hoek gezet), gauw in een hoek in de bek spuiten. Maar 0,3 ml metacam is veel sneller dan 40+ml dwangvoer. Veelgemaakte fout bij mijn man: konijn tussen de benen en dan naar boven bewegen om medicatie te geven, zodat het konijn wel achteruit eruit kan 😝. Ik buig voorover, zodat mijn benen achter 'dicht blijven'. Daarintegen durft Lodewijk mij nooit te bijten, die neemt een "ik vind dit niet zo tof" waarschuwing bijt en laat dan los, maar mijn man bijt hij dus echt helemaal door en krabt hij helemaal open. Echt heel sneu. Welke pijnstilling heb je meegekregen bij Muffel? Lodewijk likt het hier dus uit het spuitje op, daar zijn we heel blij mee, maar met de hond variant was het echt heel veel en de paard variant is 10x sterker, dus dat is zo klaar. Leek ons ook handig als Scarlett weer moet, want die haat pijnstilling. Hopelijk wordt de huid snel weer gaaf en voelt Muffel zich snel weer beter. Wat een fijne uitgebreide reactie! Ja Muffel is echt heel groot.. en dus enorm sterk. De meeste handdoeken zijn dus ook te klein voor haar, maar ik heb een badhanddoek gevonden en daar ga ik het mee proberen. Dat doe ik wel pas als haar nagel wat beter is, want die is dus gesneuveld tijdens het medicatie geven ☹️ zo zielig en voel me daar echt rot over. Ik heb de metacam voor honden meegekregen, zodat ik inderdaad maar 1 keer hoef te geven en minder! Ik ga het vanaf maandag weer proberen en dan ga ik ze ook echt uit elkaar zetten als ik niet thuis ben. Voor nu wilde ik niet extra stress geven vanwege de nagel chaos 🫣 want dat helpt niet mee. Ik zal je tips meenemen!
Arielle Geplaatst: 20 juli Auteur Geplaatst: 20 juli Op 19-7-2025 om 02:22, To van de Veluwe zei: Bij operaties wordt wel eens gebruik gemaakt van rompertjes. Google maar eens op' rompertje en geopereerd konijn'. Dan zie je rompertjes voor konijnen. Dus mijn opmerking was niet zo gek! Ze heeft helaas al eens een rompertje aan gehad omdat de sterilisatie niet goed was gegaan. Maar een soort masker op haar hoofd haha dat zou makkelijker zijn geweest ja. De dierenarts zei ook al: Konden konijnen ook maar een kap op zoals katten en honden. Maar helaas, zo makkelijk gaat het niet.
Lappie2 Geplaatst: 20 juli Geplaatst: 20 juli 42 minuten geleden, Arielle zei: Ze heeft helaas al eens een rompertje aan gehad omdat de sterilisatie niet goed was gegaan. Maar een soort masker op haar hoofd haha dat zou makkelijker zijn geweest ja. De dierenarts zei ook al: Konden konijnen ook maar een kap op zoals katten en honden. Maar helaas, zo makkelijk gaat het niet. Helm op ⛑️🤪😅 Maar druppeltje konopy olie zou misschien kunnen. Is natuurlijk en smaakt vies en is goed tegen wonden en goed voor de huid. Teatree is ook goed, maar misschien prikt dat wat te veel en heeft een hele sterke geur wat niet fijn is voor konijnen. Mijn dochter smeert dat altijd op haar gezicht en de konijnen blijven van haar weg. Met konopy olie is dat een stuk minder. Wegjagen van elkaar is natuurlijk niet de bedoeling, maar misschien helpt het wel voorkomen dat die kleine van jou gaat likken op haar koppie want konopy olie smaakt echt niet lekker. 🤢 1
bunnyempress Geplaatst: 21 juli Geplaatst: 21 juli Op 19-7-2025 om 21:51, Arielle zei: Wat een fijne uitgebreide reactie! Ja Muffel is echt heel groot.. en dus enorm sterk. De meeste handdoeken zijn dus ook te klein voor haar, maar ik heb een badhanddoek gevonden en daar ga ik het mee proberen. Dat doe ik wel pas als haar nagel wat beter is, want die is dus gesneuveld tijdens het medicatie geven ☹️ zo zielig en voel me daar echt rot over. Ik heb de metacam voor honden meegekregen, zodat ik inderdaad maar 1 keer hoef te geven en minder! Ik ga het vanaf maandag weer proberen en dan ga ik ze ook echt uit elkaar zetten als ik niet thuis ben. Voor nu wilde ik niet extra stress geven vanwege de nagel chaos 🫣 want dat helpt niet mee. Ik zal je tips meenemen! Hopelijk is het gelukt met de handdoek! Wij hebben echt extreem grote handdoeken als sauna gangers. En toen we in de VS waren heb ik er ook gauw wat meegenomen. Mijn grootste maat is 2mx1m. Wij gebruiken novacam paard. Dat is 10x zo sterk. Dus 0,2ml ipv 2ml is wel echt een verschil in een worsteling om naar binnen te krijgen.
Arielle Geplaatst: 22 juli Auteur Geplaatst: 22 juli Op 21-7-2025 om 10:53, bunnyempress zei: Hopelijk is het gelukt met de handdoek! Wij hebben echt extreem grote handdoeken als sauna gangers. En toen we in de VS waren heb ik er ook gauw wat meegenomen. Mijn grootste maat is 2mx1m. Wij gebruiken novacam paard. Dat is 10x zo sterk. Dus 0,2ml ipv 2ml is wel echt een verschil in een worsteling om naar binnen te krijgen. Helaas is de handdoek nog geen succes. Ze blijft zitten, maar zodra ze ruikt dat de metacam in de buurt komt breekt de hel los 🤔
Arielle Geplaatst: 22 juli Auteur Geplaatst: 22 juli Op 20-7-2025 om 09:38, Lappie2 zei: Helm op ⛑️🤪😅 Maar druppeltje konopy olie zou misschien kunnen. Is natuurlijk en smaakt vies en is goed tegen wonden en goed voor de huid. Teatree is ook goed, maar misschien prikt dat wat te veel en heeft een hele sterke geur wat niet fijn is voor konijnen. Mijn dochter smeert dat altijd op haar gezicht en de konijnen blijven van haar weg. Met konopy olie is dat een stuk minder. Wegjagen van elkaar is natuurlijk niet de bedoeling, maar misschien helpt het wel voorkomen dat die kleine van jou gaat likken op haar koppie want konopy olie smaakt echt niet lekker. 🤢 Ik heb deze olie nog niet gevonden. Weet je waar ik deze kan halen en welk merk?
Lappie2 Geplaatst: 22 juli Geplaatst: 22 juli 24 minuten geleden, Arielle zei: Ik heb deze olie nog niet gevonden. Weet je waar ik deze kan halen en welk merk? Ik koop altijd gewoon in een drogisterij voor de huid voor 3 a 4 euro. Is geen cbd olie om in de mond te druppelen, maar gewoon voor op de huid. Volgens mij is dat ook gewoon in Nederland te vinden bij de drogist of zo.n speciale winkel met kruidenbrouwsels🤪(ben de naam kwijt) Bij ons heet het dus konopy olie of zalf. Wat bij de huidverzorgingsproducten te vinden is. Merk Arga Nove 100% natuurlijk. 1
Evee Geplaatst: 23 juli Geplaatst: 23 juli Bij Holland & barret. Toch heb ik wel twijfels bij de tip, als het maatje toch op likt, is het wel giftig. En het mag ook niet op een wond. 1
Lappie2 Geplaatst: 23 juli Geplaatst: 23 juli 2 uren geleden, Evee zei: Bij Holland & barret. Toch heb ik wel twijfels bij de tip, als het maatje toch op likt, is het wel giftig. En het mag ook niet op een wond. Voor zover ik weet is het niet giftig voor konijnen en heeft juist een helende werking. Een hele open wond mag het er niet exact op maar wel omheen. Zit geen thc in, dus als hij het oplikt wordt hij er niet high van. Maar ik denk dat 1 snuf of lik hem al direct geneest van verder likken.
Arielle Geplaatst: 23 juli Auteur Geplaatst: 23 juli Zijn jullie bekend toevallig met malt pasta voor knaagdieren? Ik kreeg die tip van iemand die het gebruikt om medicijnen in te stoppen, vooral bij ratten.
Arielle Geplaatst: 23 juli Auteur Geplaatst: 23 juli 9 uren geleden, Evee zei: Bij Holland & barret. Toch heb ik wel twijfels bij de tip, als het maatje toch op likt, is het wel giftig. En het mag ook niet op een wond. Ja ik moet wel rekening houden met Ollie die maar 1 kg is.
Arielle Geplaatst: 23 juli Auteur Geplaatst: 23 juli 7 uren geleden, Lappie2 zei: Voor zover ik weet is het niet giftig voor konijnen en heeft juist een helende werking. Een hele open wond mag het er niet exact op maar wel omheen. Zit geen thc in, dus als hij het oplikt wordt hij er niet high van. Maar ik denk dat 1 snuf of lik hem al direct geneest van verder likken. Is het proberen waard als ik zeker weet dat het oke is!
Arielle Geplaatst: 23 juli Auteur Geplaatst: 23 juli (aangepast) 8 minuten geleden, Arielle zei: Zijn jullie bekend toevallig met malt pasta voor knaagdieren? Ik kreeg die tip van iemand die het gebruikt om medicijnen in te stoppen, vooral bij ratten. Correctie: in Nederland heet het mout pasta blijkbaar van Trixie. In de smaken rode bessen en multi fruit. Iemand toevallig ervaring mee en weet of het veilig is voor het toedienen van medicijnen in combinatie met die pasta? 23 juli aangepast door Arielle
Aanbevolen berichten