Annelisa Geplaatst: 14 april Geplaatst: 14 april (aangepast) Goedemorgen bunnybunchers, Helaas is mijn 3-jarige voedster sinds afgelopen zaterdag ziek. I.v.m. niet eten en sloomheid, haar opgepakt om haar goed na te kijken, waarbij opviel dat ze plots haar hoofd scheef hield en dat ze omviel naar links. Op vrijdag had ze nergens last van. Direct naar de DA geweest. Diagnose E.C. en gasbuik. Gestart met metacam, panacur en dwangvoer, waar ik op zondag zelf nog metocloral aan toegevoegd heb. Ook heb ik haar apart genomen van haar mannetje en naar binnen geplaatst met een verwarmingselement (pod). Gelukkig eet ze sinds gisteren weer iets, en zijn de eerste poepjes gekomen. Heel fijn! Helaas houdt ze, zoals verwacht, haar kop af en toe nog wel wat scheef (heeft ze nooit continu gedaan overigens, dus niet veranderd) en valt ze om als ze op haar achterpoten wil gaan staan. Ik wil eerst de gasbuik helemaal genezen hebben, maar als dat gelukt is, dan moet ik natuurlijk nog tot 3 maanden behandelen met de Panacur. Mijn vraag: vanaf wanneer zouden jullie haar weer naar buiten laten, bij haar partner? Gezien het omvallen ben ik bang dat ze zich bezeerd en mogelijk niet op alle plekken in de ren en het hok kan komen. Alvast dank voor het meedenken! 14 april aangepast door Evee Titel iets aangevuld zodat onderwerp duidelijker is. Quote
Evee Geplaatst: 14 april Geplaatst: 14 april Aangezien ze EC heeft zou ik er rekening mee houden dat ze zeker een week of 3-4 binnen zit. Hopelijk zie je tegen die tijd goede verbetering. Voor nu zou ik haar echt binnen vertroetelen en lekker warm houden. Voordeel is wel dat je dan ook rond / na ijsheiligen zit, dus dat het ook wel makkelijker is tegen die tijd om van binnen naar buiten terug te wisselen (als de temperaturen een beetje meewerken dan). Is het evt een optie het maatje ook binnen te houden bij haar? Of is hij niet lief en verzorgend voor haar? Soms raakt door ziekte de rangorde uit balans en kun je ze beter even alleen houden tot ze goed hersteld is, en dan pas terug samen zetten. Maar in andere gevallen hebben ze echt steun aan elkaar en verzorgt de partner het zieke konijn lief. Dat ligt dus een beetje aan de relatie, wat de beste keuze daarin is. Quote
Annelisa Geplaatst: 14 april Auteur Geplaatst: 14 april Hoi Evee, Oh, 4 weken, dat is wel lang om alleen te zijn idd. Ik twijfelde al over wat handig zou zijn. Zie het niet zitten haar naar buiten te doen. Door de lentekriebels zit de ram de voedster wel achterna (andersom trouwens net zo erg, tenminste, toen zij nog niet ziek was). Ik heb het idee dat dat niet bevorderlijk is voor haar herstel. Hij is over het algemeen ook drukker dan zij. Buiten hebben ze een groot hok met ruime ren, die ruimte kan ik binnen niet evenaren. Dat is iets wat mij tegenhoudt om de ram naar binnen te halen. Daar tegenover staat dan weer dat ze normaal gesproken heerlijk tegen elkaar liggen, elkaar wassen en ze samen spelen. Dat wil ik haar niet ontnemen. Lastige keuze... Indien ik ik ze wel allebei binnen ga houden, is er dan een goede, konijnveilige, sloopveilige bodem (liefst met rand) te bedenken voor onder de ren? Toen de ram bij mij kwam, was hij een binnen konijn en had ik zo'n zwarte katoen/nylon/plastic bodem voor onder een draadpanelenren, maar hij vernielde deze geheel en at het op, vandaar mijn vraag. Quote
Evee Geplaatst: 14 april Geplaatst: 14 april Hoe klein is het binnen? Als het ruimer is dan twee vierkante meter en het is echt een hecht en lief koppel, zou ik het persoonlijk wel durven. Wat de bodem betreft, echt sloopveilig is niet heel makkelijk te bedenken maar ik heb vroeger wel bouwzeil met daarop een katoenen dekbedovertrek gebruikt als tijdelijke bodem voor in huis. Dat is toen prima gegaan. Wel als ziekenboeg. Een stukje vinyl kopen kan ook, zorg dat je de randen wel buiten zijn bereik doet. Dat heb ik wel langer gehad bij oudjes die naar binnen verhuisd waren en ging ook prima. Maar als ik het zo hoor, is jouw ram wel een sloper 😉 Wie weet hebben anderen nog tips voor een bodem. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 14 april Geplaatst: 14 april 3 uren geleden, Evee zei: Wie weet hebben anderen nog tips voor een bodem. Ik heb in de kamer panelen neergezet op de plavuizen en had wat handdoeken liggen en wat strot oen ze een keer binnen gezeten hebben. Nu heb ik een ren met een houten hok erin dat hoog staat. Dat heb ik propvol met stro gedaan en daar Rosie in met haar gasbuik. Daar is het warm. Tegen het hok staat een trap en Flo ging boven aan de trap liggen vlak voor het gaas, dicht bij Rosie. Ik heb haar deze keer dus niet binnengehaald. Quote
Annelisa Geplaatst: 15 april Auteur Geplaatst: 15 april Ik heb helaas geen plavuizen in huis, alleen een pvc vloer. Iemand nog meer goede ideeën? Gisteren heb ik de ram kort bij haar in het hok gezet. Het werd een beetje een stand-off, waarna hij haar wilde berijden. Daarop hem er maar uit gehaald. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april Pvc kan toch ook geen kwaad of beschadigt dat door de nagels van een konijn? En zoals ik doe in een warm hok in de ren zodat ze bij elkaar kunnen komen? Wij zetten het konijn dan apart omdat je wil zien of ze keutelt en wat ze eet. In december ook niet binnengehaald. Maar ja, het is bij ons een hok in een overdekte ren die aan drie kanten dicht is. Quote
Annelisa Geplaatst: 15 april Auteur Geplaatst: 15 april (aangepast) Ik zou een pvc vloer (op rol) op maat kunnen maken, waar het hok en de ren op komen te staan. Is dat veilig voor konijnen? Niet te glad? Dan wordt het totale oppervlakte van het hok en de ren wel maar 2.2 m2, maar dat is dan niet anders. 15 april aangepast door Annelisa Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april 1 uur terug, Annelisa zei: Is dat veilig voor konijnen? Niet te glad? Wat oude handdoeken neerleggen of een oude dekbedhoes? Of stukje vinyl dat onder de hekjes uitkomt i.v.m. knagen. Quote
Annelisa Geplaatst: 17 april Auteur Geplaatst: 17 april Pff.. gelukkig voelt Olivia zich een stuk beter. Eet nog geen brokjes, wel hooi en drinkt water. Kopje hangt niet meer scheef en haar evenwicht is ook een stuk beter. Ik kan merken dat de ziekenboeg te klein wordt, dus de aanschaf van een nieuwe grote binnenren voor haar en haar partner, moet ik snel doen. Gisteravond zette ik Sam even bij haar in het hok. Helaas gingen ze vrijwel direct om elkaar heen draaien. Ik vrees dat ik het hele koppelproces opnieuw in moet... Komt het vaker voor dat dit na een paar dagen gebeurt? Met ons vorige koppel waren nooit problemen, ook niet als één ziek was geweest en een tijdje alleen had gezeten. Kan ik, als ik Olivia uit het binnenhok haal, ik dit hok schoonmaak en een ren maak binnen, ik dit terrein (hok wordt dan ook verplaatst naar een andere plek) als neutrale koppelruimte gebruiken? 1 Quote
Annelisa Geplaatst: 17 april Auteur Geplaatst: 17 april Het valt me op dat Olivia inmiddels goed drinkt en hooi eet, maar dat ze van brokjes en lekkernijen niks moet hebben. Heeft iemand dat eerder meegemaakt? Kan dat komen door de EC? Of past dit nog bij de gasbuik? Quote
bunnyempress Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april Past sowieso bij gasbuik. Meestal gaan ze pas als laatste brokjes weer eten. Lekkernijen ligt er vaak aan wat het is. Hier is het vaak de volgorde: peterselie/ weegbree ander blad groenvoer hooi meer groenvoer brokjes 14 uren geleden, Annelisa zei: Komt het vaker voor dat dit na een paar dagen gebeurt? Met ons vorige koppel waren nooit problemen, ook niet als één ziek was geweest en een tijdje alleen had gezeten. Ligt heel erg aan het koppel. Hier zijn ze super lief voor elkaar bij ziekte. Scarlett lebbert Lodewijk af en kijkt me aan van: hij doet het niet meer, help! Lodewijk wil in Scarlett kruipen als ze ziek is en draait moedeloos rondjes om haar. Je hebt nu ook lentekriebels. Maar als Olivia normaal dominant is, en nu ziek, kan het zijn dat je ram nu de baas wil spelen. Als ze weer beter is, kan het zijn dat Sam haar weer accepteert als de baas. Her-koppelen na ziekte gaat vaak redelijk gemakkelijk als je koppel lang bij elkaar zat en normaal hecht is. Hebben ze al eerder een lente samen gehad ? Quote
Annelisa Geplaatst: 17 april Auteur Geplaatst: 17 april 1 uur terug, bunnyempress zei: Hebben ze al eerder een lente samen gehad ? Hoi Bunnyempress Dank voor jouw reactie! Ja, ze zijn nu 3 jaar samen. Sam kon pas gecastreerd worden net na de eerste lente(kriebels). Ik heb het idee dat hij daardoor nog steeds veel last heeft van lentekriebels. Dus dat zal vast meespelen. Ik hoop dat Olivia dit weekend weer brokjes gaat eten, zodat ik ze Tweede Paasdag weer samen kan brengen. De Panacur gaat trouwens erg moeilijk. Olivia vindt het echt vies. De metacam vindt ze daarentegen heerlijk. Hoe lang kan/mag ik de metacam blijven geven? Quote
Annelisa Geplaatst: 19 april Auteur Geplaatst: 19 april Gisteren is Olivia voor een check bij de DA geweest, omdat ze nog steeds geen brokjes at. "Gelukkig" was de conclusie dat haar buikje nog niet geheel op stoom is (en niet dat ze iets engs in de buik heeft). Voor nu dus maar door met de metocloral, metacam/novavam in lage dosering en Panacur. De DA was heel tevreden over hoe ze reageert op de Panacur. Hoofdje weer recht en niet meer erg instabiel op de benen. DA zei dat mogelijk 1 maand behandelen met Panacur voldoende is. Quote
Annelisa Geplaatst: 21 april Auteur Geplaatst: 21 april Het koppelproces vandaag gestart. Voor binnen een pvc/zeilen vloer aangeschaft, een extra ren en een nieuwe wilgenbrug. Tegelijk in de ren (neutraal terrein) gezet en vrij snel achter elkaar aan gejaag. Olivia rent veel weg, Sam heeft veel energie en jaagt achter haar aan. Gelukkig zijn er wel goede rustmomenten en eten ze allebei hooi en wordt er door beide konijnen gedronken, gekeuteld en geplast. Het jagen is nog niet gestopt (wel met tussenpozen natuurlijk), maar Sam heeft Olivia inmiddels al een paar keer gewassen. Ook hebben ze al een keer samen hooi gegeten. Dus ik heb goede hoop, al zal het wel een koppeling van de lange adem zijn. Quote
Annelisa Geplaatst: 23 april Auteur Geplaatst: 23 april Haar partner had ze blijkbaar nodig om weer brokjes te gaan eten. Diezelfde avond is ze weer gaan eten. Ze zijn vrolijk, liggen tegen elkaar, jagen nog heel af en toe, maar wassen elkaar ook met regelmaat. Olivia heeft geen klachten meer van de E.C. Nu rest mij alleen nog de taak om het met de medicijnen vol te houden. De ene DA zegt 2 a 3 maanden door met de Panacur, de andere DA zegt 1 maand, omdat ze nu al geen klachten meer heeft. Wat zouden jullie adviseren? 1 Quote
bunnyempress Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april Wat fijn dat ze weer brokjes eet. ❤️ Ik zou doorgeven. Omdat je vaak hoort dat ze toch een terugval krijgen als je te vroeg stopt. Ik weet ook niet wanneer ze gevaccineerd moet worden? Dat kan ook een terugval geven, dus het is handiger als je dan nog geeft. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.