Ga naar inhoud

Hok desinfecteren tijdens EC


Aanbevolen berichten

Ik heb een konijn dat herstellende is van EC. Ze is een maand in behandeling en ze gaat nog altijd vooruit, ze is weer bijna de oude! Afgelopen dagen alsnog de dexamethason prikjes gehad en haar kopje wordt weer rechter, gister weer een eerste binkie gezien, fantastisch!

 

Maar, nu lees ik heel verschillende dingen over het desinfecteren van het hok tijdens EC besmetting. Ik wil niet dat er steeds herbesmetting plaatsvind, dus had bedacht met bleek aan de gang te gaan zoals bij die Wilhelminapark site staat, zodat er zoveel mogelijk sporen weg zijn. En ook zag ik het in het artikel hier bij bunnybunch. Alleen is dat volgens mij pas echt handig als het hok vacant is.


Weet iemand als je het desinfecteert met bleek, hoe lang de konijnen niet in het hok/ren kunnen? (Ze zitten in vaste ren met tegels dus weet ook niet hoe snel die tegels droog zijn als ik ze ook nog flink naspoel). En als ik hun spulletjes en drinkbakken en alles doe, wanneer het weer veilig te gebruiken is voor ze?

 

Iemand had ook het idee mss met waterperoxide te ontsmetten, is mogelijk iets veiliger maar weet niet of ec ermee kapot gaat. 
 

En dan lees ik nog hier en daar dat ec van stoom ook dood gaat. Dat lijkt me voor de konijnen het meest veilig want kunnen dan meteen het hok weer in daarna. 
 

Hoe doen jullie dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook oppassen wat die middelen doen voor je konijnen. Het zijn echt wel flink heftige middelen waar je eigenlijk je konijnen niet mee in aanraking wil krijgen. Als je dat met regelmaat in gaat zetten is dat bijna niet te doen, alles echt goed schoonspoelen ook na het gebruik van de middelen. 

 

Zolang de besmetting er is, zul je het ook niet goed weg kunnen krijgen vrees ik, als de parasiet actief is zal het ook in de omgeving zitten. En jouw konijnen, ook het maatje, zullen het ook wel al hebben. Ik snap dat je graag op elke manier het wil aanpakken, maar ik twijfel of je er echt goed aan doet zo agressief, met regelmaat, te ontsmetten. 

 

Dan zou ik gewoon afwachten tot de parasiet niet meer actief is, en het dan een keer goed doen. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat van plastic of aardewerk is, kun je gewoon goed naspoelen na schoonmaken met bleek en meteen weer gebruiken. Tegels zou ik niet met agressieve middelen proberen schoon te maken. Ik denk dat ik de tegels met kokend heet water zou doen (konijnen uiteraard daarvoor uit de ruimte halen).

 

Bij mijn weten heeft de parasiet een cyclus van 2 weken, besmettingsgevaar is er juist in de weken voordat we symptomen komen en niet behandeld/schoonmaakt.

 

Wat je dus doet is op moment van constateren heel goed schoonmaken om zoveel mogelijk weg te krijgen. Daarna zouden er geen nieuwe actieve parasieten meer bij moeten komen, omdat je de parasiet behandeld met fenbendazol en die dan dus kapot is en niemand meer kan infecteren. Bij juist handelen kun je alles dus tot de volgende uitbraak zo parasietvrij mogelijk maken.

 

Het heeft dus geen zin om eindeloos schoon te maken, maar als je eenmaal bezig bent met de fenbendazol 1x heel goed en daarna gewoon als normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties!

 

Op zich niet het idee dit heel vaak te doen, maar mijn gedachte was idd dat met een maand fenbendazol het ergste qua uitscheiden wss voorbij is dus wilde idd één keer alles goed uitdoen zodat het niet meteen weer terug komt zodra ik stop met fenbendazol. 
 

Op de tegels zitten wel heel veel urine plekken dus misschien kan ik die meer oppervlakkig wat schoonmaken. Deppen met doek met bleek en dan goed afspoelen daarna en wachten tot het droog is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .