Ga naar inhoud

Buikpijn aanvallen konijn


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Vraagje, aangezien ik geen verhalen zo kan vinden die hetzelfde beschrijven als hoe het hier gaat.

 

Mijn konijn van 7 jaar oud heeft af en toe plots last van acute (buik)pijn waarbij ze steeds gaat verliggen, snel begint te ademen en ook knarsetand. Ik heb hier meermaals direct de dierenarts voor gebeld (denkend aan gasbuik dan wel verstopping) maar tegen de tijd dat we terecht kunnen is het veelal over. Omdat ze nu steeds meer op leeftijd raakt en ik niet haar alle stress van de rit naar de DA aan wil doen probeer ik haar nu op zulke momenten met name te ondersteunen d.m.v. warmte en een buikmassage. De dierenarts heeft eerder wel eens gekeken en kon er geen duidelijke verklaring voor vinden. Ik heb metacam/meloxicam in huis voor nood maar geef haar dit liever niet als het meestal met 30min-60min over is.

Qua voeding krijgt ze al jaren hetzelfde en doe ik met nieuw groenvoer erg voorzichtig. Ik heb ook nog geen link kunnen leggen dat het door bepaald eten komt.

 

Is dit herkenbaar voor andere konijneneigenaren en daarbij dingen die jullie doen om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor je konijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je een verband zien tussen de momenten van buikpijn en dat ze verhaard, dus met name in voorjaar en najaar bij het wisselen van zomer- naar wintervacht en andersom?

Voeding klinkt verder het meest logisch, maar je geeft zelf al aan daar geen verband mee te kunnen vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebeurt eigenlijk wel vaak dat darmproblemen binnen 3 a 4 uur opgelost zijn. Zeker als je massage goed toepast.

 

Wat je omschrijft klinkt als pijn, weet je 100% zeker dat het uit het spijsverteringskanaal komt?

 

Je schrijft over een ze, dus dan wil ik altijd weten, is ze gecastreerd? Urinewegproblemen of iets met de galweg doen mij ook denken aan koliek pijnen.

 

Naast verharing perioden zijn dingen als een weersomslag ook redenen voor dit soort klachten. Als je uitgaat van een oorzaak in het spijsverteringskanaal.

 

Hoe is het uiterlijk van je konijn? Er zijn bepaalde kleuren en tekeningen die gevoeliger zijn voor darmproblemen.

 

Wees je bewust dat het heel lang goed kan gaan, uiteindelijk, zeker op latere leeftijd wordt herstel wel steeds moeilijker. 7 vind ik nog niet zo oud om de dierenarts te mijden, natuurlijk moet je altijd kijken, wat weegt zwaarder? Maar het steeds terugkeren is niet normaal, dan wil je toch een keer weten waar het vandaan komt.

 

Wat je zou kunnen proberen is om een volgende keer binnen een uur hooguit 2 uur bij de dierenarts terecht te kunnen. Dan direct een röntgenfoto laten maken. Dit is het enige wat ik kan bedenken om inzicht te krijgen.

 

Weet je zelf een beetje wat waar zit in een konijnen buik? Als je masseert, wat voel je dan? Zijn er plekken waar je konijn reageert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .