Ga naar inhoud

Konijnen pootje in verband


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Gisteravond heeft mijn konijn Olivier een nagel van een achterpoot gescheurd toen hij uit zijn hok sprong en het bloedde een beetje. Ik ben net een uurtje thuis en ik zag dat het weer aan het bloeden was. Het is niet veel en ik zie verder geen sporen van bloed in zijn hok, maar het kan zijn dat hij het constant weggelikt heeft. Dus ik heb voor nu zijn teentje in verband gewikkeld om te voorkomen dat hij de wond weer openhaalt. Ik heb een stukje van een wattenschijf geknipt en daar een polyester fixatiewindsel overheen gewikkeld en geknoopt. Uiteraard heb ik het niet strak vastgeknoopt, maar wel strak genoeg dat het blijft zitten. Olivier laat het zitten en huppelt normaal rond. Ik heb dit nooit eerder gedaan, dus ik wilde vragen of dit veilig is voor nu om een korstje te laten groeien en om het bloeden te stoppen.

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn hele vervelende wondjes die inderdaad heftig en lang kunnen blijven bloeden. En nog pijnlijk ook. 

Woont hij buiten of binnen? Zorg dat het goed schoon blijft, eventueel de komende nacht even geen stoffige bodembedekking in het hok maar bijvoorbeeld oude doeken.

Je wil niet dat het gaat ontsteken omdat er vuil in komt. 


Als je hiermee naar een dierenarts zou gaan hebben zij een poeder dat het bloeden stelpt en dan is het direct opgelost.  Mogelijk krijg je er nog wel een pijnstiller/ontstekingsremmer bij om te zorgen dat het niet voor problemen zorgt. 


Ik zou het verband er af halen zodra het bloeden is gestopt.  En verder goed opletten. Dat de pijn niet te erg is en Olivier goed blijft eten en drinken, dat hij het pootje normaal belast. En dat hij geen verband op gaat eten. 

 

Edit: heb je aluin in huis? Dat is heel ouderwets natuurlijk, maar kan ook helpen. Dat is te koop bij drogisterijen, mocht er nog iets in de buurt open zijn (kruidvat, etos, dat soort winkels hebben dat wel denk ik. )

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb hem na het inzwachtelen even een uurtje tegen me aan laten liggen (dan valt hij altijd in slaap 🥺) zodat hij het verband even met rust zou laten. En het bloeden was gelukkig gestopt! Dus het verband heb ik erafgehaald en ik heb hem in een schoon hok met een handdoek gelegd. Hij is verder goed qua (eet)gedrag en hij hupst vrolijk rond. Ik heb nog gekeken voor aluin (goed om in de ehbo-kit te houden) maar bij mijn Kruidvat hebben ze het niet meer. Ik ga later nog wel kijken bij de Etos. Moet ik het oplossen in water en het op de wond smeren? 

aangepast door NLP
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik zal het onthouden voor de volgende keer. Olivier is inmiddels weer helemaal de oude en zijn teen ziet er gezond uit zonder verdikkingen of bloedingen eraan 👍🏻

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .