Ga naar inhoud

Konijn bijt in de poep van andere konijnen


Aanbevolen berichten

Ongeveer een maand geleden heb ik een super groot hok gekocht voor mijn 5 konijntjes. Verdeeld daarvoor over 2 hokken(mama en 2 zoontjes en ander hok vrouwtje en een mannetje)

de mama van de 2 mannetjes is zowiso een iets agressiever konijn maar eigenlijk wel heel lief. Het samen koppelen deed ik eerst door het mannetje en het vrouwtje samen te zetten met de twee zoontjes. Dit ging zo der problemen en wonen nu ook in het grote hok. Nu probeer ik de mama er ook bij te zetten en dit lukt via een tussenhek maar eens samen bijt/vecht ze met alle konijnen tot bloedens toe. Hun poepen hebben echt wel wondes…

kunnen jullie mij helpen… want ik wil haar niet alleen laten

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans dat dit zo gaat lukken is klein. De vier konijnen die er nu wonen beschouwen het als hun huis, en daar stop je zonder overleg een vreemde bij.

Mag ik trouwens vragen wat je idee was om de jongen zonder hun moeder te koppelen? Hoe oud zijn ze?

Als je ze alle 5 bij elkaar wilt hebben dan zul je ze op neutraal terrein moeten koppelen. Persoonlijk zou ik het liever bij een opvang willen laten doen die verstand heeft van groepskoppelingen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Marjoleink zei:

De kans dat dit zo gaat lukken is klein. De vier konijnen die er nu wonen beschouwen het als hun huis, en daar stop je zonder overleg een vreemde bij.

Mag ik trouwens vragen wat je idee was om de jongen zonder hun moeder te koppelen? Hoe oud zijn ze?

Als je ze alle 5 bij elkaar wilt hebben dan zul je ze op neutraal terrein moeten koppelen. Persoonlijk zou ik het liever bij een opvang willen laten doen die verstand heeft van groepskoppelingen.

Dankjewel voor je antwoord. De jongens zijn 2 jaar en de mama 4. Ik koppelde ze eerst met drie samen tegen de anndere twee maar de mama reageerde te agressief dus ik haalde haar eruit en de jongens bleven positief reageren tegen de nieuwe twee… mama eruit halen had ik nooit mogen doen 😭. Maar ze binden in de konijnen opvang is een super goed idee! Dankje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als je de moeder er bij had gelaten, ze ook ruzie hadden gekregen. Konijnen koppelen is niet zo makkelijk. Het zijn net mensen, wat dat betreft 😄 Wij willen ook niet zomaar met iedereen samen leven en konijnen willen dat ook niet. Zij willen graag samen met een maatje waar ze een goede klik mee hebben en dat is niet altijd familie.  Bij konijnen is het vaak zelfs zo dat families van nature juist niet samen blijven, dat voorkomt in de natuur ook inteelt. 

 

Best kans dat de rammen ook nog ruzie gaan krijgen. Zijn ze wel gecastreerd?

 

Als je een konijnengroep wil, is dat via een konijnenopvang regelen inderdaad de beste optie. Zij kunnen kijken welke konijnen een klik met elkaar hebben en ook of zij geschikt zijn om in een groep te leven. Maar je hebt dus wel kans dat deze drie nooit samen gaan kunnen en dat je dan met twee koppels komt te zitten. Dat er bijvoorbeeld één zoon met de moeder kan, en de andere zoon met een eigen vriendinnetje. Denk wel vooraf na waar je precies ruimte voor hebt, qua huisvesting en wat je wil en ziet zitten. Een andere optie zou kunnen zijn moeder met een zoon proberen te koppelen en de andere ram af te staan bij de opvang, dan heb je één koppel. Maar dan moet moeder wel één van haar zoons leuk gezelschap vinden, als dat niet zo is, gaat die optie ook niet werken. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Ik denk dat als je de moeder er bij had gelaten, ze ook ruzie hadden gekregen. Konijnen koppelen is niet zo makkelijk. Het zijn net mensen, wat dat betreft 😄 Wij willen ook niet zomaar met iedereen samen leven en konijnen willen dat ook niet. Zij willen graag samen met een maatje waar ze een goede klik mee hebben en dat is niet altijd familie.  Bij konijnen is het vaak zelfs zo dat families van nature juist niet samen blijven, dat voorkomt in de natuur ook inteelt. 

 

Best kans dat de rammen ook nog ruzie gaan krijgen. Zijn ze wel gecastreerd?

 

Als je een konijnengroep wil, is dat via een konijnenopvang regelen inderdaad de beste optie. Zij kunnen kijken welke konijnen een klik met elkaar hebben en ook of zij geschikt zijn om in een groep te leven. Maar je hebt dus wel kans dat deze drie nooit samen gaan kunnen en dat je dan met twee koppels komt te zitten. Dat er bijvoorbeeld één zoon met de moeder kan, en de andere zoon met een eigen vriendinnetje. Denk wel vooraf na waar je precies ruimte voor hebt, qua huisvesting en wat je wil en ziet zitten. Een andere optie zou kunnen zijn moeder met een zoon proberen te koppelen en de andere ram af te staan bij de opvang, dan heb je één koppel. Maar dan moet moeder wel één van haar zoons leuk gezelschap vinden, als dat niet zo is, gaat die optie ook niet werken. 

Hey, dankje voor je antwoord. De mama heeft twee jaar lang bij haar zoontjes gezeten zonder problemen… maar omdat hun beter reageerden op de andere twee (het mannetje en het vrouwtje) heb ij dr mama die er agressief tegen deed eruit gehaald…. Slechte actie van mij vrees ik…

ik zou ze natuurlijk het liefst alle 5 bijhouden want ik zie ze echt graag en zeker de mama zij is super tam en al bij mij van als ze babytjes was… momenteel zit ze appart in het oude hok(ook nog groot) maar hun nieuwe is echt een villa waar zelf ren volwassen persoon in kan staan dus ik zou het spijtig vinden als ze daar niet bij kan om mee te genieten 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Birte catherine zei:

maar hun nieuwe is echt een villa waar zelf ren volwassen persoon in kan staan dus ik zou het spijtig vinden als ze daar niet bij kan om mee te genieten 😞

Hoogte zegt niet zoveel voor de konijnen alleen voor ons. Het is wel belangrijk dat ze op hun achterpoten kunnen staan. Mag ik weten over hoeveel vierkante meter je hok is? Want groot is een relatief begrip. Een mier zal een hond groot vinden maar ik vind een hond klein.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-4-2024 om 20:09, To van de Veluwe zei:

Hoogte zegt niet zoveel voor de konijnen alleen voor ons. Het is wel belangrijk dat ze op hun achterpoten kunnen staan. Mag ik weten over hoeveel vierkante meter je hok is? Want groot is een relatief begrip. Een mier zal een hond groot vinden maar ik vind een hond klein.

Het hok zelf is 147 cm lang en 160 cm breed. Natuurlijk hebben ze ook een buitenren maar met de roofvogels hier lopen ze alleen buiten onder toezicht dus savonds en weekends 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hebben ze 2.3 vierkante meter als leefruimte, dat is wel klein. 

Is er een manier dat je de ren kan overdekken zodat die veilig is om altijd toegang toe te hebben?

We raden voor een koppel konijnen een leefruimte van 4 vierkante meter, aan als minimaal. Dit is op vlak terrein (verdiepingen tellen niet mee) en het gaat om het deel waar ze 24 uur per dag toegang toe hebben. Groter is beter. 

De hokken in winkels zijn eigenlijk allemaal erg klein, zelfs als ze onder de noemer groot verkocht worden. Niet wat je wil horen denk ik, als je net in een nieuw hok hebt geïnvesteerd,  maar voldoende ruimte is ontzettend belangrijk voor konijnen. 

 

Wisselen van terrein, dus loslopen of soms wel extra ruimte en soms niet, dat geeft veel koppels onrust, dat raden we dus niet zo snel aan. 

 

Zijn de rammen wel gecastreerd?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .