Ga naar inhoud

Afbakenen teretorium


Aanbevolen berichten

Het afbakenen van territorium is niet iets dat je kan afleren, dat is natuurlijk konijnengedrag. 

Je kunt het wel proberen om te buigen. Begin met een extra toilet zetten op de plek waar ze nu extra plast en poept. Als dat een tijdje goed gaat, dan kun je proberen of je de extra bak kunt verplaatsen naar een plaats waar het jou minder in de weg zit.

 

Het is ook goed om na te gaan waarom ze nu de noodzaak voelt om haar territorium af te bakenen. Is ze bijvoorbeeld pas gekoppeld? Is er iets in het verblijf veranderd wat nu raar ruikt? Kan het zijn dat ze andere konijnen ruikt?

 

Soms is de enige manier om te zorgen dat ze er niet meer bij kunnen, bijvoorbeeld als ze op de bank plassen. Daar zit heel sterk onze mensen-geur in, waardoor het vanuit konijnenopzicht logisch is dat ze daar hun territorium moeten aangeven. 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook de moeite zijn om na te gaan of er niets medisch is. Als er niets veranderd is, zoals @happy211 zegt, vind ik het wel raar dat ze opeens dit doet.

Als ze niet gecasteerd is, zou het ook door de lente hormonen kunnen komen, maar de puberteit zou wel al voorbij moeten zijn met een 2 jaar oud konijn. Mocht ze uit de opvang komen en is de leeftijd geschat, dan kan het nog wel puberteit zijn. Heeft ze ook meer sloopneigingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, happy211 zei:

Begin met een extra toilet zetten op de plek

Dit heeft bij mij ook wat geholpen. De laatste tijd lag er steeds urine naast de grote toiletbak in het hok. Smerig. Ik heb zo'n klein hoektoilet neergezet en verwachtte dat die gelijk - net als de voerbak eerder - uit het hok gegooid zou worden. Hij staat er nu een week en het gaat goed. De meeste urine komt nu in die hoekbak want dat zie ik aan de papierkorrels. Eén keer is het fout gegaan. Ik blijf deze extra hoekbak nog maar even volhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Dit heeft bij mij ook wat geholpen. De laatste tijd lag er steeds urine naast de grote toiletbak in het hok. Smerig. Ik heb zo'n klein hoektoilet neergezet en verwachtte dat die gelijk - net als de voerbak eerder - uit het hok gegooid zou worden. Hij staat er nu een week en het gaat goed. De meeste urine komt nu in die hoekbak want dat zie ik aan de papierkorrels. Eén keer is het fout gegaan. Ik blijf deze extra hoekbak nog maar even volhouden.

Dat had ik ook gedaan maar elke keer stond die hoekbak weer ondersteboven of in het midden van de kamer.🙈

 

Had nog een koel mat en die heb ik nu onder de toilet bak en een stuk daar buiten waar de Kleine steeds een plasje deed en nu nog doet. 1 plasje en wat joepies maar nu dus op de mat en niet op het kleed 🤪

Spons erover en schoon voor het volgende plasje haha.

 

Lappie was echt een konijn die zijn territorium af bakende. Vooral als er visite kwam, een hond etc direct op de plekken plassen waar de hond of visite was geweest..

 

Bij dochter 2 plekken want dat is van hem en op de bank in de woonkamer want dat was schijnbaar ook van hem😜 Hebben het nooit af kunnen leren. Wel voor gezorgd dat hij op handdoeken die plasjes deed om de bank te sparen.

 

aangepast door Lappie2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .