Ga naar inhoud

Mijn konijn wilt niet eten


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een konijntje genaamd Bieke van 5á6 jaar. Het eet heel weinig (al 3 dagen) maar huppelt vrolijk rond, darmen en tandjes zijn oke.

Eet wel gras, maar de groentjes die ze krijg van ons daarvan eet ze niks.

 

iemand een idee hoe dit komt? Tips, en/of raad zijn altijd welkom! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je konijn onder narcose geweest? De meeste dierenartsen kijken eerst alleen naar de voortanden met een kijkertje.

Maar wil je alle tanden zien, vooral haakjes op de kiezen, dan moet er een foto gemaakt worden of onder narcose worden gekeken.

 

Als je de groenten heel klein snijdt, eet ze dan wel? Want dan klinkt het wel als haakjes op de kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een kijkertje / lampje kunnen ze de voortanden en voorste kiezen zien. De achterste kiezen zijn op die manier niet te bekijken en ook de kieswortels niet.

Het selectieve eten dat je omschrijft is iets wat vooral voorkomt bij gebitsproblemen. Ik denk dat het wel zin zal hebben dat toch wat verder te laten onderzoeken. Daarvoor is dan een roesje nodig, zodat het gehele gebit bekeken kan worden, en dan zou ik gelijk een gebitsfoto adviseren om uit te sluiten dat de problemen in de kaak, bij de kieswortels zitten. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De achterste kiezen kun je daarmee helaas niet zien, wel is er een indicatie te geven, als konijnen haakjes hebben dan hebben ze vaak etensresten in hun bekje.

 

Als het blijft of vaker terugkomt zou ik wel verder kijken en een narcose of foto overwegen. Je kunt wel naar de buitenkant van het gebit kijken, maar niet naar de kieswortels zonder foto.

 

Het is wel belangrijk dat je konijn voldoende eten binnen krijgt, nu doen de darmen het nog goed, maar als er langer te weinig binnen komt gaan ze vertragen en dat wil je voor zijn. Worden er nog wel brokjes en hooi geprobeerd/gegeten? Waar ik naar zoek is hoe het gedrag in het niet zo goed willen eten zich uit, dat geeft namelijk ook een indicatie over in welke richting je moet zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .