Ga naar inhoud

fenobarbital En epilepsie


Aanbevolen berichten

Hi Allemaal,

 

mijn konijn Tippie to is nu al een tijdje ziek (iets langer dan 2 jaar). Het lijken op een soort epileptische aanvallen (op haar zij vallen en achterpoten die uitvallen). Dit duurt ongeveer 2/3 minuten en hierna is alles weer goed. Dan gaat ze zichzelf wassen en eet ze weer.

 

 Hierbij een link naar het filmpje van de aanval. (Let op! Vervelend om te zien).

 

De dierenarts dacht eerst aan E cuniculi, maar nu willen ze fenobarbital voorschrijven omdat ze misschien aan epileptie denken. Ik heb op internet gezocht, maar kan niks vinden. Hebben jullie hier ervaring mee?

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

met vriendelijke groetjes.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet wel duidelijk dat het uit de hersenen komt. Epilepsie zou kunnen, maar komt ook bij E.C. voor.

 

Stel nou we nemen epilepsie aanval als oorzaak, dan kan ik nog een hoop ziektes bedenken die dit veroorzaken. E.C. , tumoren, abcessen, gewoon epilepsie, vergiftigingen (denk ook aan mykotoxine), ontstekingen, virussen. Dan heb je nog lever- en nieren. Dat zijn maar een paar opties, maar hebben wel een andere behandeling nodig. Hoeveel van die dingen heeft de dierenarts al uitgesloten?

 

Zijn er katten in huis? Maw komt je konijn in aanraking met katten? Dan kan toxoplasmose ook nog.

 

Je geeft aan dat dit nu 2 jaar speelt, hoe vaak komen de aanvallen? Zijn er dingen die daar aan vooraf gaan? Alles wat je opvalt, of het nou eten is of iets in de omgeving, maakt niet uit. Wordt het erger of langere aanvallen of vaker?

 

Heeft je konijn in het verleden E.C. gehad dat je weet?

 

Fenobarbital is een antiepilepticum, maar daar was je inmiddels achter. Ik ben niet zo'n fan van barbituraten. Maar het wordt in deze gevallen wel bij konijnen gebruikt, als alle oorzaken zijn uitgesloten (en dat hoor ik nu niet terug). Het alternatief is diazepam. Midazolam is ook een optie. In tegenstelling tot fenobarbital geeft je diazepam alleen bij een aanval, zover ik weet.

 

Alles typende, mocht je genoeg financiële middelen hebben, overweeg bloedonderzoek en mri of ct (van kop tot staart).

 

Even nog een vraagje, zie je nystagmus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even als toevoeging, die middelen die ik als alternatief noem mogen NIET tegelijk met fenobarbital gebruikt worden! Fenobarbital heeft nogal wat wisselwerkingen met andere medicatie. Zorg dus, als je hulp nodig hebt van een andere dierenarts dat je ALTIJD aangeeft dat je konijn dit middel gebruikt. Denk vooral aan pijnstillers en corticosteroïden, maar mij zou het niets verbazen als narcosemiddelen ook een wisselwerking hier mee hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Kolino zei:

Je ziet wel duidelijk dat het uit de hersenen komt. Epilepsie zou kunnen, maar komt ook bij E.C. voor.

 

Stel nou we nemen epilepsie aanval als oorzaak, dan kan ik nog een hoop ziektes bedenken die dit veroorzaken. E.C. , tumoren, abcessen, gewoon epilepsie, vergiftigingen (denk ook aan mykotoxine), ontstekingen, virussen. Dan heb je nog lever- en nieren. Dat zijn maar een paar opties, maar hebben wel een andere behandeling nodig. Hoeveel van die dingen heeft de dierenarts al uitgesloten?

 

Zijn er katten in huis? Maw komt je konijn in aanraking met katten? Dan kan toxoplasmose ook nog.

 

Je geeft aan dat dit nu 2 jaar speelt, hoe vaak komen de aanvallen? Zijn er dingen die daar aan vooraf gaan? Alles wat je opvalt, of het nou eten is of iets in de omgeving, maakt niet uit. Wordt het erger of langere aanvallen of vaker?

 

Heeft je konijn in het verleden E.C. gehad dat je weet?

 

Fenobarbital is een antiepilepticum, maar daar was je inmiddels achter. Ik ben niet zo'n fan van barbituraten. Maar het wordt in deze gevallen wel bij konijnen gebruikt, als alle oorzaken zijn uitgesloten (en dat hoor ik nu niet terug). Het alternatief is diazepam. Midazolam is ook een optie. In tegenstelling tot fenobarbital geeft je diazepam alleen bij een aanval, zover ik weet.

 

Alles typende, mocht je genoeg financiële middelen hebben, overweeg bloedonderzoek en mri of ct (van kop tot staart).

 

Even nog een vraagje, zie je nystagmus?

Nee ik heb geen katten en zie gelukkig niks voorafgaand aan de aanvallen.

 

bloedonderzoek ben ik al laten doen.

hoezo bent u geen fan van het medicijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Kolino zei:

Je ziet wel duidelijk dat het uit de hersenen komt. Epilepsie zou kunnen, maar komt ook bij E.C. voor.

 

Stel nou we nemen epilepsie aanval als oorzaak, dan kan ik nog een hoop ziektes bedenken die dit veroorzaken. E.C. , tumoren, abcessen, gewoon epilepsie, vergiftigingen (denk ook aan mykotoxine), ontstekingen, virussen. Dan heb je nog lever- en nieren. Dat zijn maar een paar opties, maar hebben wel een andere behandeling nodig. Hoeveel van die dingen heeft de dierenarts al uitgesloten?

 

Zijn er katten in huis? Maw komt je konijn in aanraking met katten? Dan kan toxoplasmose ook nog.

 

Je geeft aan dat dit nu 2 jaar speelt, hoe vaak komen de aanvallen? Zijn er dingen die daar aan vooraf gaan? Alles wat je opvalt, of het nou eten is of iets in de omgeving, maakt niet uit. Wordt het erger of langere aanvallen of vaker?

 

Heeft je konijn in het verleden E.C. gehad dat je weet?

 

Fenobarbital is een antiepilepticum, maar daar was je inmiddels achter. Ik ben niet zo'n fan van barbituraten. Maar het wordt in deze gevallen wel bij konijnen gebruikt, als alle oorzaken zijn uitgesloten (en dat hoor ik nu niet terug). Het alternatief is diazepam. Midazolam is ook een optie. In tegenstelling tot fenobarbital geeft je diazepam alleen bij een aanval, zover ik weet.

 

Alles typende, mocht je genoeg financiële middelen hebben, overweeg bloedonderzoek en mri of ct (van kop tot staart).

 

Even nog een vraagje, zie je nystagmus?

Het verschilt hoe vaak de aanvallen komen. De laatste keer was in oktober, en nu heeft ze opeens weer 3x in een week. Er is geen peil op te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Kolino zei:

Je ziet wel duidelijk dat het uit de hersenen komt. Epilepsie zou kunnen, maar komt ook bij E.C. voor.

 

Stel nou we nemen epilepsie aanval als oorzaak, dan kan ik nog een hoop ziektes bedenken die dit veroorzaken. E.C. , tumoren, abcessen, gewoon epilepsie, vergiftigingen (denk ook aan mykotoxine), ontstekingen, virussen. Dan heb je nog lever- en nieren. Dat zijn maar een paar opties, maar hebben wel een andere behandeling nodig. Hoeveel van die dingen heeft de dierenarts al uitgesloten?

 

Zijn er katten in huis? Maw komt je konijn in aanraking met katten? Dan kan toxoplasmose ook nog.

 

Je geeft aan dat dit nu 2 jaar speelt, hoe vaak komen de aanvallen? Zijn er dingen die daar aan vooraf gaan? Alles wat je opvalt, of het nou eten is of iets in de omgeving, maakt niet uit. Wordt het erger of langere aanvallen of vaker?

 

Heeft je konijn in het verleden E.C. gehad dat je weet?

 

Fenobarbital is een antiepilepticum, maar daar was je inmiddels achter. Ik ben niet zo'n fan van barbituraten. Maar het wordt in deze gevallen wel bij konijnen gebruikt, als alle oorzaken zijn uitgesloten (en dat hoor ik nu niet terug). Het alternatief is diazepam. Midazolam is ook een optie. In tegenstelling tot fenobarbital geeft je diazepam alleen bij een aanval, zover ik weet.

 

Alles typende, mocht je genoeg financiële middelen hebben, overweeg bloedonderzoek en mri of ct (van kop tot staart).

 

Even nog een vraagje, zie je nystagmus?

Dan is diazepam geen optie. Heeft heeft ze aanvallen als wij niet thuis zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Nickymanita zei:

hoezo bent u geen fan van het medicijn?

Barbituraten in het algemeen, had al een beetje proberen uit te leggen dat het veel wisselwerking heeft met andere medicatie. We praten hier over een medicijn van meer dan 100 jaar oud. De ontwikkeling heeft niet stil gestaan. Ik zie alleen op dit moment bij konijnen geen ander middel ingezet worden dat dagelijks wordt gegeven in geval van epilepsie. Voor andere diersoorten zie ik dit wel en aangezien konijnen eigenlijk geen eigen medicijnen hebben zijn er misschien meer opties, maar dat ligt wel aan de vorm van epilepsie natuurlijk. De enige die ik de moeite waard vind om na te vragen is: Levetiracetam. Of het geschikt is voor de soort aanvallen van jouw konijn weet ik niet zeker, ik denk het wel. Het is op konijnen getest, ik kan alleen niet zien wat de resultaten zeiden. Vragen kan altijd, het is een nieuwer middel met wat minder wisselwerkingen.

 

Wat hebben ze met bloedonderzoek uitgesloten? Ik zelf zou willen weten of er ontstekingen zijn, lever en nierwaarden of de elektrolyten balans goed is (kalium, natrium, magnesium). Als je dan toch meet, ook even het algemene beeld erbij. Neurologische verschijnselen zie je ook bij sommige vitamine tekorten of overschotten, die zou je ook nog mee kunnen nemen. Oja en de schildklier niet vergeten.

 

Wat belangrijk is, is dat je weet dat het niets anders kan zijn, voordat je dit gaat geven. Loop het lijstje af van alles wat het kan zijn en sluit het uit. Dit zeg ik vooral omdat de medicatie zo moeilijk met andere dingen te combineren valt. Ik maak me bijvoorbeeld zorgen over standaard darmproblemen dat ieder konijn wel eens heeft, kan al die medicatie dan nog gegeven worden? Denk aan metoclopramide, cisapride, meloxicam. Als je het fenobarbital opzoekt dan zie ik een interactie met medicatie die invloed heeft op serotonine, dan ga ik aan op metoclopramide, dat er problemen kunnen ontstaan bij het gebruik van pijnstillers, dan denk je meteen aan meloxicam, dexamethason (stel dat het toch een hele hevige ontsteking is) dat kan dan ook niet.

 

Aan de andere kant, iedere volgende aanval kan dodelijk aflopen. Dit is echt iets wat je met de dierenarts moet bespreken, zoals het op mij over komt heeft de dierenarts je nog geen volledige duidelijkheid gegeven over de diagnose, wat wel en niet uitgesloten is.

 

Waarom ik vroeg of je iets was opgevallen is omdat epilepsie vaak wordt opgeroepen door prikkels, geluid, geur, teveel mensen in huis, veranderingen in de omgeving, klussende buren en blaffende hond op straat, noem het allemaal maar op. Parasieten en wormen enzo hebben natuurlijk een cyclus, waardoor je ook aan de hand van die cyclus zou kunnen kijken of er iets overeenkomt of juist niet.

 

Ik zou dit allemaal niet aandurven te gaan zonder te weten wat lever- nierwaarden zijn en ik zou ook erbij willen behandelen als zijnde dat het E.C. is, dat kan 100% zeker wel met diazepam. Daarbij zou je bij ontstekingen nog weer andere middelen in kunnen zetten. Maar dat kan allemaal niet als je fenobarbital gaat inzetten. Zekerheid is in deze wel heel fijn zullen we maar zeggen.

 

Heb je al behandeld voor E.C. of dat nog niet?

 

Hopelijk heb je wat aan mijn overdenkingen, ik heb ze zo goed mogelijk proberen te onderbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .