Ga naar inhoud

EC / Artrose (voedster 11.5 jaar oud)


Aanbevolen berichten

Mijn konijn valt soms achterover als ze overeind gaat staan, de coördinatie is niet goed, of heeft pijn. Ze vliegt nog wel door haar hok, dus dat is weer tegenstrijdig. De dierenarts heeft al behandeld tegen EC, maar sluit artrose ook niet uit. In elk geval valt ze aan op de metacam, zo lekker vindt ze het! Met de panacur was het een heel gevecht.

 

Een volgend probleem is, dat ze vaak doorzit. Daardoor vaak wat plas onder haar staart en vieze achterpoten. Ze kan zich niet meer goed schoonmaken. Hoe kun je dit voorkomen? Nu is het nog niet zo'n probleem, maar met de zomer op komst en eventuele vliegen...

 

Ik hoor graag jullie meningen. Op deze leeftijd toch weer beginnen met panacur of doorgaan met alleen pijnstilling? Ze eet en drinkt goed. Ze springt alleen niet meer uit haar hok, ik til haar voorzichtig op. Ze loopt nog wat rond, maar de nijnen knuffelen meer met elkaar dan dat ze nog rondlopen. Haar broertje is ook 11.5, maar springt nog als een jong konijntje in het rond.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang is de E.C. behandeling geleden? Ik vind artrose voor de hand liggen, met wat je omschrijft. Ik zal straks even kijken op ik een artikel of foto kan vinden van een typische artrose houding.

 

Pijnstiller is natuurlijk wel belangrijk, mag ik vragen naar de dosering, per kg gewicht? Even checken of hier nog iets in gedaan kan worden.

 

Ik zou sowieso pijnstilling geven en over panacur, twijfel ik. Hoe is het gewicht? Kan ze dat goed houden? De klachten die je omschrijft kan ik helemaal onder artrose kwijt. Wil niet zeggen dat er niet meer is. Waar je aandacht moet zitten, pijn, ontstekingen (bv blaas-nieren) en houding. Als ze plast, hoe doet je dat? Verraad haar houding iets?

 

Is ze eigenlijk gecastreerd? Is de baarmoeder en alles er uit? Meer voor de zekerheid, om alle opties van pijn uit te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Barry zei:

Een volgend probleem is, dat ze vaak doorzit. Daardoor vaak wat plas onder haar staart en vieze achterpoten. Ze kan zich niet meer goed schoonmaken.

Ik weet echt te weinig overal van maar wil alleen mijn eigen ervaring delen.

Bij Floor ging dit ook zo namelijk en zij had wel EC. Ze kreeg urinebrand, ik hoop echt dat dat niet het geval is bij jouw konijn.

 

Wat een mooie leeftijd hebben jouw konijnen zeg😊

Sterkte met alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-1-2024 om 17:04, Kolino zei:

Hoelang is de E.C. behandeling geleden? Ik vind artrose voor de hand liggen, met wat je omschrijft. Ik zal straks even kijken op ik een artikel of foto kan vinden van een typische artrose houding.

 

Pijnstiller is natuurlijk wel belangrijk, mag ik vragen naar de dosering, per kg gewicht? Even checken of hier nog iets in gedaan kan worden.

 

Ik zou sowieso pijnstilling geven en over panacur, twijfel ik. Hoe is het gewicht? Kan ze dat goed houden? De klachten die je omschrijft kan ik helemaal onder artrose kwijt. Wil niet zeggen dat er niet meer is. Waar je aandacht moet zitten, pijn, ontstekingen (bv blaas-nieren) en houding. Als ze plast, hoe doet je dat? Verraad haar houding iets?

 

Is ze eigenlijk gecastreerd? Is de baarmoeder en alles er uit? Meer voor de zekerheid, om alle opties van pijn uit te sluiten.

Dank voor je reactie en het meedenken! Op 3 november 2023 is de E.C. behandeling ingezet, voor 6 weken. Eigenlijk geen verbetering, maar ook geen verergering. Metacam is nu dagelijks 2x 0,45ml (1.5 mg/ml). Haar gewicht is 1600 gram, ze is een kruising hangoor/rex. Ze voelt wel wat mager en kan zich niet meer zo goed poetsen als vroeger. Daarom borstel ik haar voorzichtig, waar ze zichtbaar van geniet.

 

Ze is erg enthousiast en levendig en ze staat geregeld overeind om aandacht te vragen. Wat opvalt is dat ze regelmatig erg diep slaapt, ze piept dan een beetje. Ze ligt dan heel mooi ontspannen. Ze eet en drinkt goed. Ze springt niet meer zelfstandig haar hok uit, ik til haar dan op. Ze springt er soms wel weer zelfstandig in. Plassen doet ze vrij onopvallend, ik denk gewoon tijdens het zitten, vandaar ook de wat vieze poten en staart.

 

Ze is niet gecastreerd. Ik heb er 11 jaar geleden voor gekozen om haar broertje te castreren. Met de kennis van nu had ik haar wel laten helpen.

 

Was het nog gelukt met de foto?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-1-2024 om 07:46, bobbyonthefloor zei:

Ik weet echt te weinig overal van maar wil alleen mijn eigen ervaring delen.

Bij Floor ging dit ook zo namelijk en zij had wel EC. Ze kreeg urinebrand, ik hoop echt dat dat niet het geval is bij jouw konijn.

 

Wat een mooie leeftijd hebben jouw konijnen zeg😊

Sterkte met alles.

 Wat triest voor je. Vooralsnog is er van ongemak weinig te merken, enkel wat instabiel gedrag af en toe. Toegegeven, mijn konijnen zijn lichtelijk verwend! 😉 Ben heel dankbaar dat ze er nog zijn.

 

Ze hebben een dieet van hooi, kruidenhooi, verse kruiden, fibafirst en waar ze gek op zijn, ananas... Ooit een tip van de dierenarts om nierstenen te voorkomen en de darmwerking te bevorderen i.v.m. gasbuik.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het 0,33ml per kg, normaal. Artrose is tussen 0,5 en 0,7ml per kg. Dat staat gelijk aan 1,5 of 2 mg per dag.

 

Omgerekend naar jouw geval: 1mg per dag = 2x 0,53ml 1,5mg per dag= 2x 0,8ml 2mg per dag= 2x 1,06ml (afronden naar 1ml).

 

Je ziet dat zelfs de standaard dosering van 1mg per dag hoger is dan wat je nu geeft. De laatste adviezen zijn om daar niet onder te gaan zitten omdat minder niet effectief genoeg is.

 

Van het gewicht vroeg ik natuurlijk om na te gaan of E.C. mee zou kunnen spelen, je hebt me niet overtuigt dat het geen rol kan spelen. Ik zou je aanraden om eerst met de dierenarts te spreken over verhoging van pijnstilling. Als de dierenarts zich niet fijn voelt bij 2mg, dan 1,5mg, dit is gewoon in de literatuur terug te vinden en intercollegiaal te overleggen. 

 

Wat niet oke is, is dat die kont met plassen niet goed omhoog gaat en dat kan de artrose zijn, maar ook E.C. Ik hoop dat je door pijnstiller goed te doseren, daar verschil gaat zien. Mocht je dat niet zien, dan zou ik denk ik toch een kuurtje met panacur doen, ondanks de weerstand tegen dat spul.

 

Het alternatief is urinebrand, in de zomer natuurlijk 1 grote aantrekking voor maden, waar je je al zorgen over maakt.

 

Ik heb niet goed kunnen vinden wat ik zocht op internet, ik zou ook zweren dat er op het forum een topic was waar we het er over hebben gehad. Gevonden:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
14 uren geleden, Kolino zei:

Volgens mij is het 0,33ml per kg, normaal. Artrose is tussen 0,5 en 0,7ml per kg. Dat staat gelijk aan 1,5 of 2 mg per dag.

 

Omgerekend naar jouw geval: 1mg per dag = 2x 0,53ml 1,5mg per dag= 2x 0,8ml 2mg per dag= 2x 1,06ml (afronden naar 1ml).

 

Je ziet dat zelfs de standaard dosering van 1mg per dag hoger is dan wat je nu geeft. De laatste adviezen zijn om daar niet onder te gaan zitten omdat minder niet effectief genoeg is.

 

Van het gewicht vroeg ik natuurlijk om na te gaan of E.C. mee zou kunnen spelen, je hebt me niet overtuigt dat het geen rol kan spelen. Ik zou je aanraden om eerst met de dierenarts te spreken over verhoging van pijnstilling. Als de dierenarts zich niet fijn voelt bij 2mg, dan 1,5mg, dit is gewoon in de literatuur terug te vinden en intercollegiaal te overleggen. 

 

Wat niet oke is, is dat die kont met plassen niet goed omhoog gaat en dat kan de artrose zijn, maar ook E.C. Ik hoop dat je door pijnstiller goed te doseren, daar verschil gaat zien. Mocht je dat niet zien, dan zou ik denk ik toch een kuurtje met panacur doen, ondanks de weerstand tegen dat spul.

 

Het alternatief is urinebrand, in de zomer natuurlijk 1 grote aantrekking voor maden, waar je je al zorgen over maakt.

 

Ik heb niet goed kunnen vinden wat ik zocht op internet, ik zou ook zweren dat er op het forum een topic was waar we het er over hebben gehad. Gevonden:

Dank voor je hulp weer. Ik ga de pijnstilling verhogen en het een paar weken aankijken. Hopelijk gaat plassen beter en voelt ze zich wat beter. Zo niet, dan zal ik haar naar de dierenarts brengen voor overleg. Ik zal mijn bevindingen blijven posten hier. Fijne dag! Nog even een leuke foto van het gespuis deze week. Het witte konijn is Bella, de ander Speedy.

 

 

aangepast door Evee
link werkte niet, verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .