Ga naar inhoud

Advies gevraagd: Yuki terug naar buiten na ziekte


Ireen

Aanbevolen berichten

Het was een spannend weekend, mijn konijn Yuki (hollander 4 a 5 jaar) at niet meer en zat stilletjes te kniezen in een donker hoekje van zijn ren. Ik heb hem direct naar binnen gehaald, opgewarmd, metacam gegeven en geprobeerd hem aan het eten te krijgen. Dat laatste was knap lastig, inmiddels had ik de ciseral ook gevonden en olvarit wortel kunnen kopen en een behandeling ingezet, buikmasage erbij. Vermoeden was gas, maar zijn buik was niet opgezet eerder heel slap en stil. De avond ervoor kwam hij ook al niet naar het binnenhok voor een portie vers hooi, dus kreeg hij dat buiten waar hij zat terwijl zijn maatje binnen zat te knabbelen. Maar Yuki reageerde wel alert, oortjes omhoog.

 

Bij de DAP waar ik zit is het in het weekend heel erg treffen welke arts je hebt, vaak heeft de oudere arts dienst, waar ik niet zoveel vertrouwen in heb bij konijnen, dus ik ben zelf eerst begonnen hem weer op de been te krijgen. Al vlot kwam er meer leven in maar eten op wortelhapje na kreeg ik er eerst niet in, einde middag nam hij eindelijk wat wortelloof aan en vanaf toen ging het het stappen vooruit. Hij gedroeg bij tijds weer actiever, ging zich zelf weer wassen, nam elke keer kleine beetjes groenvoer aan, paardebloemblad, duizendblad, peterselie, wortelloof. Om hem nog meer te stimuleren hebben we zijn maatje pip zondagochtend er ook naar binnen gehaald en bij hem gezet en een provisorische ren in de woonkamer gebouwd. Dat deed hem goed, hij was opgewekt begon voorzichtig weer aan de hooi te knabbelen. Maar zondagmiddag begon ik hem toch wel te knijpen omdat hij nog steeds niet keutelde, toch maar dierenarts gebeld voor advies en jawel die oude arts aan de lijn, op zijn aanwijzing wat olijfolie gegeven. Eindelijk begon in de avond de eerste keutels te komen.

 

Nu de afgelopen dagen hem in de gaten gehouden, regelmatig grienvoer er in, nu voirzichtig een paar brokjes SS, medicijnen ben ik aan het afbouwen, hij eet goed hooi is met zijn vriendin machtig aan het zeuren om lekkers als ik bij de kooi kom. Hij eet zijn blindedarmkeutels weer, en ik actief en ontspannen. Hoe zijn keutels zijn is lastig te zien met z'n maatje erbij, maar ik zie geen mini keutels meer erbij komen. Dus ik ga er vannuit met die eetlust van hem dat dat nu wel goed zit. 

 

Nu begint de terug keer naar buiten. Maar hoe pak ik dat aan nu het flink koud is? Hij zit nu sinds zaterdag binnen, op de vloerverwarming in de woonkamer. Ik las dat ze tot een week of 10 dagen hun wintervacht gaan verliezen, klopt dit? Dan zit hij daar nog niet aan. Maar een verschil van 20 graden is wel veel in één keer en ik ben dan bang voor terugval, maar binnen blijven is geen optie. Mogelijk zou hij een dag en nacht (of twee) in de bijkeuken kunnen staan, koude vloer en temperatuur wisselen 12 tot 15 graden (heb er nu een uurtje een thermometer staan om te zien hoe warm het daar is, verschilt er met hoe vaak je de deur open doet. Daarna in de blokhut waar het binnenhok staat, daar kunnen ze los lopen als ik het lees maak. Het is er koud (soms blijft het kouder dan buiten) maar geen vocht en tocht, en nog even de ingang naar de ren blokkeren. En ik kan altijd de warmte pad in het hok doen, meerdere flessen met warmwater om tegen aan te liggen, lekker veel stro er in. 

 

Afbouwen van ciseral is nu ook een volle dag in gang gezet, eerst kreeg hij 0,5 ml/kg elke 6 uur, dat is nu elke 12 uur. En dat wil ik gaan halveren in ml. Metacam kat is ook 0,5ml/kg elke 12 uur en dat wil ik deze dag afbouwen naar de helft in ml. En dat hij van het weekend weer zonder kan. 

 

 Is dit een goed plan zo denken jullie? Of zou je iets anders aanraden?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een volgende keer is het wel goed je in te lezen in de hoeveelheid metacam. Metacam kat bevat als het goed is 0,5mg/ml, je geeft dus per kg 1ml per keer! Voor nu zou ik het zo laten, afbouwen is niet nodig met deze dosering metacam.

 

Wat betreft naar buiten brengen doe je dat uiteraard op of beter net voor het warmste moment op de dag. Ik zou ze nu wel naar een koelere ruimte brengen, zodat het verschil minder groot is. We krijgen van donderdag op vrijdag dacht ik -6 dus dan wil je hem nog niet buiten hebben, maar zou de bijkeuken zeker een optie zijn. Ik denk dat komend weekend naar buiten de beste optie is.

 

Het beste is om te proberen ze binnen een week naar buiten te doen, 10 dagen is echt de max. Maar als ik nu 10 dagen reken, dan zit je op maandag en de nacht van maandag op dinsdag wordt weer mega koud. Mijn advies is dus om het aankomend weekend te doen, zoals het er nu uitziet op zaterdag. Dan is het net iets minder koud, maar leuk is het niet. Extra warmte bronnen vind ik zeker slim. Let bij flessen wel heel goed op dat ze niet gaan lekken! Als je een snugglesafe kunt regelen is dat een stuk veiliger. Zeker als je er niet constant bij bent.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je advies Kolino. 

 

Dan ga ik vanmiddag de bijkeuken klaar maken om ze daar neer te zetten zodat ze op de warmste dag vd week naar de blokhut kunnen. Misschien kan ik ze als tussenstap nog in de fietsenschuur zetten, scheelt net een graad of 2 met buiten en de blokhut. Als ik op buienradar kijk is het hier (midden Overijssel) juist vrijdag en zaterdag het koudst met -4 tot max 0 graden. Normaal ben ik blij met koud weer, maar nu even niet :(

 

De eerste keer novacam/metacam-kat heb ik hem een hogere dosis gegeven. Inderdaad 1 mg/ml per kg. Het advies wat ik volgde rade dat aan en daarna elke 12 uur 0,5 ml per kg tenzij er geen schot in de zaak zat, gelukkig zat het dat wel. 

 

Ik heb 1 snugglesafe die gebruik ik zeker ook, houd veel langer warmte vast.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten nu 2 dagen in de bijkeuken in ca. 10 graden, gaat goed 😊 hij blijft vrolijk, eet goed, bedekt als een nete. Gelukkig eet hij het hooi en regelmatig een portie witlof en andijvie goed. Ook brokjes gaat er goed in, al ben ik daar nog wat voorzichtig mee.

 

Vandaag de blokhut leeg gemaakt. Mijn man heeft gezorgt voor een stroomaansluiting en we hebben een warmtelamp opgehangen. We willen de helft van de blokhut aan ze geven, 1x2,5 m is dat denk ik. Het picknikckleed nog op de grond om kou van beneden tegen te houden. Zo hebben ze zelf de keuze om op een 'warme' plek te zitten of koeler. Dat miet toch goed komen denk ik. 

aangepast door Ireen
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .