Ga naar inhoud

Bestaan er verschillende soorten maden?


Lindaenluna

Aanbevolen berichten

Hai, zoals de titel het al zegt: bestaan er verschillende soorten maden? 

Ik heb ooit in ons oude huis een made gevonden op de muur toen Luna op date vakantie ging. In paniek heb ik toen haar hele bak stukje voor stukje leeggegooid, maar geen andere maden gevonden. Heb ook meteen de opvang gebeld en ze hebben haar gecontroleerd, maar ook niks. Ze zeiden daar al dat dit niet altijd maden van de vleesvlieg hoeven te zijn. Een paar weken terug vond ik er 1 tegen de kast op de bunny kamer in ons nieuwe huis. Dus meteen de toilet geleegd. Konijnen omgekeerd. Niks, alleen boze konijnen. Heb meteen een hoop kleden weggegooid. Nu zag ik er gisteren weer 1 tegen de kast lopen. Weer bunnies omgekeerd. Heb ook meteen oud voer weggegooid en kruiden. Overige dingen heb ik in glazen potten gedaan. Heb de hele kast uitgestofzuigd. Maar vind het helemaal niks. In principe kunnen er geen vliegen binnen komen. Ze zitten binnen. Alle ramen hebben horren en heb zelf een vliegennet voor hun deur, omdat ik panisch ben voor vliegen en dus maden. Maar kunnen het ook voedselmaden zijn ofzo? Of zijn alle maden gevaarlijk voor konijnen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn het geen mot larven?

Die komen vaak van het voer. Heb ik zo vaak gehad toen ik nog los voer kocht. 

Niet gevaarlijk voor konijnen ...maar niet hygiënisch. Kijk ook in je keuken kastjes bij meel rijst etc. Ze laten altijd een web achter aan of in de verpakking. En kijk of je geen motjes ziet rondvliegen.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef dat zou kunnen. Ik heb geen idee of er nu verschillende maden/larven bestaan. Heb gegoogled, maar kom nergens op uit. Nu had ik ergens achter in de kast een open zak gemengd voer nog staan. Die heb ik meteen weggegooid, daar kropen dus ook kleine bruine kevertjes op. Gok broodkevers. En heb meteen alles wat open was weggegooid en de rest in de vriezer en in glazen potten. Hoop dat het werkt en ze weg zijn, maar lees dat bijv. Broodkevers lastig te bestrijden zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk bestaan er verschillende soorten, er zijn immers heel veel verschillende soorten vliegen. Ik snap dat je schrikt en schoonmaken is slim, maar in huis is het niet vaak de vleesvlieg. Ik zie meer andere soorten vliegen en ook die hebben van die vervelende maden.

 

Wat wij vaak zien als echte maden, zijn meeltorren, lijken wel een beetje op de broodkevers die jij ook noemt. Naja vervelend is het wel. Ik zou denk ik de konijnen even met ivermectine inspuiten, dan weet je zeker dat er geen ellende van komt.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .