Ga naar inhoud

Afwijkend plasgedrag


Céline Hendrikx

Aanbevolen berichten

Beste bunnybunchers,

 

Ik heb een probleem. 

Ik heb mijn konijn Emiel reeds bijna 6 jaar. Het eerste jaar sproeide hij wel eens en plaste hij buiten zijn toilet, na zijn castratie is dit gestopt. 

Ik woon op kamers en afgelopen vakantie ging ik naar mijn ouderlijk huis voor een aantal weken, Emiel gaat dan mee (dit doen we al 6 jaar en hij vind het ouderlijk huis ook heel leuk want er een is een grote tuin) 

 

Ineens heeft hij daar 2x geplast op willekeurige plekken, dit vond ik gek maar ik zocht er niet veel achter want ongelukjes kunnen gebeuren. 

Ondertussen ben ik ruim 3 weken terug op mijn kamer en ineens heeft hij in die 3 weken al 4-5x op de bank of een deken op de bank geplast. 

 

Ik begrijp niet waarom hij dit doet of wat ik kan doen om dit te stoppen. Hij eet en drinkt goed en gedraagd zich niet anders dan normaal. 

In de afgelopen jaren heeft hij ook nooit dergelijk gedrag vertoont dus ik kan het moeilijk plaatsen. Het lijkt territoriaal gedrag te zijn maar hoe zorg ik ervoor dat hij dit niet meer doet? 

 

Iemand tips? 

 

Dankjewel alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt inderdaad alsof hij weer opnieuw zijn geur aan het afzetten is. Dat is niet ongewoon nadat er dingen veranderd zijn, zoals tijdelijk ergens anders wonen. Als het goed is mindert het vanzelf weer. Maar je hebt kans dat het elke keer als je hem verhuisd weer opnieuw opdoet. 

 

Castratie heb je al gedaan. Verder is er niet veel wat je kan doen, behalve niet te fanatiek poetsen en niet te veel in zijn leefruimte veranderen, zodat hij niet elke keer weer opnieuw begint met geur afzetten. 

 

Als het aanhoud, zou ik wel in de hoek van gezondheidsproblemen gaan zoeken. Onzindelijkheid kan een eerste teken zijn dat er iets speelt. Dat kan van artrose tot ec tot blaasontsteking zijn. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update

 

Ik ben deze avond met spoed naar de dierenarts gegaan. Ik merkte dat Emiel pijn had en hij wilde niet meer eten en keutelde niet meer. 

 

De DA zei dat zijn blaas heel hard was en het mogelijk is dat hij een blaasontsteking heeft of dat hij blaasstenen heeft. 

Ik duim dat de medicatie aanslaat en hij snel beter wordt en er geen sprake is van blaasstenen 🤞🏼

 

Bedankt voor de reactie op dit bericht Evee!

 

aangepast door Céline Hendrikx
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .