Ga naar inhoud

Middel tegen jeuk?


Suus1978

Aanbevolen berichten

Vandaag zag ik in de opvang een ontzettend sneu konijn. Hij maakt rare spastische bewegingen als je hem wilt aaien of oppakken (het deed me denken aan een bokkend paard). Hij heeft extreem veel mijt dus die reactie komt misschien daardoor. De huid rondom zijn nek en schouders was ook ontzettend dik. Er lijkt niet zo veel te doen aan jeuk, maar hier zitten zo veel ervaren konijnenbaasjes dat ik er toch een berichtje aan waag. Hij heeft stronghold gehad en er wordt gestart met ab. Maar dat helpt niet direct tegen jeuk. Heeft iemand nog tips of ideeën?

aangepast door Suus1978
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu om dit te lezen, maar fijn dat er iets aan gedaan wordt! Mijn konijntje had dan dit probleem meer rondom zijn oren+ nek. Ik dacht eerst ook aan mijt en naar paar keer een druppel in zijn nek leek het maar niet over te gaan. Inmiddels heb ik hem een druppel gegeven tegen luizen van de dierenarts en is het helemaal weg. Ik weet niet uit je verhaal zeker of dat dit probleem zou oplossen maar wellicht dat dit besproken kan worden met een dierenarts? Succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt als een allergische reactie, wat natuurlijk kan als je helemaal onder zit. Maar het eerste wat in mij opkomt is iets met corticosteroïden er in. Niet ideaal natuurlijk. Ik kom tegen: triamcinolone acetate spray (dus niet oraal), alleen kan ik zo niet vinden of het geschikt is voor konijnen (wel voor honden en katten). Schijnt effectief te zijn bij jeuk.

 

Ik zit te denken, ik heb pas nog ergens gelezen van een apotheker die een zalf voor konijnen had samengesteld wat ze bij urinebrand gebruiken, dat hielp heel goed zeiden ze. Ik denk dat dat hier ook toepasbaar zou kunnen zijn. Maar waar heb ik dat ook alweer gelezen 😕 Er zat onder andere zinkoxide in.

 

Toevallig had ik laatst met iemand een gesprek over het uitwendig gebruik van kurkuma, ik durf niet te garanderen dat het afdoende helpt tegen jeuk, maar er wordt wel veel geschreven over ontstekingsremmende (zeg maar rustgevende) werking er af. Voor mensen is het vaak in combinatie met honing en je kunt het ook zelf maken met verse kurkuma. Nadeel, je krijgt vast een geel/oranje konijn er van 😉 Calendula heb je natuurlijk ook nog, maar is denk ik niet sterk genoeg.

 

Ik ga nog even nadenken, maar dit is wat zo in mij opkomt. Het immuunsysteem ondersteunen van binnenuit zou ook nog een optie kunnen zijn. Ik weet zo niet of antihistamine bij konijnen wordt gebruikt. Staat natuurlijk voornamelijk weer voor honden en katten beschreven 😞 Maar dat zou ook een optie kunnen zijn om de jeukprikkel te onderdrukken. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antihistamine is inderdaad wel een goeie. Werkt ook goed tegen jeuk van muggenbeten bij mensen weet ik uit ervaring 🙂 Ik heb nog nooit gehoord dat het wordt toegepast. Ik ga eens op Engelstalige sites snuffelen, misschien vind ik daar iets. 

 

span widget

 

En wat span widget is, weet ik niet, maar ik krijg het niet weg...

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .