Ga naar inhoud

Schokkerig bewegen en alert


kwiba

Aanbevolen berichten

Sinds februari van dit jaar hebben wij 2 konijnen uit de opvang. Het mannetje is inmiddels ruim 1 jaar oud en beweegt veel schokkeriger dan het volwassen vrouwtje. Omdat ik wil weten of hij niet iets mankeert zet ik hier wat opvallendheden neer in zij gedrag:

 

- hij moet niks van ons hebben (niet bang, maar hupst gewoon weg)

- staat soms 20 minuten lang voor het gaas naar buiten te staren en te dagdromen zonder op of om te kijken

- beweegt vaak heel schokkerig, een beetje zoals een muis. (Niet altijd, dus hij kán wel soepel bewegen)

- zit savonds vaak rechtop met gebogen rug, alsof ie niet comfortabel is

 

Hij eet en drinkt goed, oogt gezond, maakt binkies, ligt vaak zat relaxt languit met zn kop op de grond etc. Hij lijkt het dus goed te hebben.

 

Maar het is met name zijn alertheid en vreemde manier van bewegen die mijn aandacht hebben.

Ik ben heel benieuwd of iemand dit herkent - misschien is het wel doodnormaal. Ik heb een filmpje van zn schokkerige bewegen:

 

aangepast door kwiba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet wat ik me bij het verhaal moest voorstellen, maar het filmpje is mega duidelijk. Dit is een bang/onzeker konijn. Hij hoort of ziet dingen en kan niet goed plaatsen waar het vandaan komt en probeert dat uit te vinden, tevens zie je dat hij vluchtplekken zoeken, soort onzekerheid, moet ik nou wegrennen of niet?

 

Mijn vraag, wat zit er in de buurt wat geluid maakt? Honden, (roof)vogels, katten, een weg, misschien spelende of gillende kinderen? Alles wat maar een bedreiging kan zijn. Iets wat beweegt zou ook nog kunnen, een groot zeil, een parasol, dat soort dingen.

 

Het is in ieder geval een uiterst alert konijn. Hoe zit het met schuilplekken?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Kolino zei:

Ik wist niet wat ik me bij het verhaal moest voorstellen, maar het filmpje is mega duidelijk. Dit is een bang/onzeker konijn. Hij hoort of ziet dingen en kan niet goed plaatsen waar het vandaan komt en probeert dat uit te vinden, tevens zie je dat hij vluchtplekken zoeken, soort onzekerheid, moet ik nou wegrennen of niet?

 

Mijn vraag, wat zit er in de buurt wat geluid maakt? Honden, (roof)vogels, katten, een weg, misschien spelende of gillende kinderen? Alles wat maar een bedreiging kan zijn. Iets wat beweegt zou ook nog kunnen, een groot zeil, een parasol, dat soort dingen.

 

Het is in ieder geval een uiterst alert konijn. Hoe zit het met schuilplekken?

 

 

Ah super, dat helpt! Dankje! Dat komt redelijk overeen met hoe hij vaker doet (tijdens het eten wel 10 keer op stoppen met kauwen en op zn achterpoten staan bijvoorbeeld)

 

Er zitten in de buurt veel katten, maar ik heb de hele tuin afgezet en sindsdien komen ze nooit meer in de tuin. We hebben wel wat kraaien in een boom gehad, maar die zijn alweer uitgevlogen. 

Ik woon in een hele rustige buurt dus weet niet goed welk ander geluid het nog om zou kunnen gaan. Bewegende dingen zijn er ook niet echt. 

 

Ze hebben een schuilhok, wat graafruimte waar ze een hol hebben, een wilgentunneltje en een tafeltje om op/onder te zitten. Dus ik heb het idee dat het qua schuilplaatsen wel goed zit.
 

Ze zitten wel direct voor onze glazen pui, dus misschien iets met de weerspiegelingen daarin. Ik ga sowieso eens kijken hoe hij doet als ik daar een weekje karton voor heb staan ofzo.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Het lijkt wel een animatiefilm hier een daar. Echt heel apart. Kolono zal het bij het rechte eind hebben! Weet je iets over de achtergrond van het konijn? Waar hij vandaan komt? Eventueel meegemaakt heeft? Zat hij in een klein hokje opgesloten?

 

Hij is in de opvang geboren. Zn moeder was zwanger ergens gedumpt. In de opvang zitten ze wel vaak in kleine hokjes, natuurlijk, maar daar worden ze in ieder geval goed verzorgd. Ik heb dus niet het idee dat we een ernstig getraumatiseerd beestje hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .