Ga naar inhoud

Ontworming


KDB_

Aanbevolen berichten

Hey! Ik heb enkele konijntjes zitten en heb er 1 ontdekt dat (pin)wormen zou hebben. 

Zijn er tips of ontworming dat jullie aanraden dan niet schadelijk is voor de konijntjes.

Ik heb een topic van 2009 gelezen en er staat dat vloeibaar Panacur suspensie een goede ontworming is? Iemand hier ervaring mee? En is dit dan de Panacur voor honden en katten of bestaat er 1 voor konijnen?

 

Groetjes  🐾

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet naar het aan mg per ml kijken. Als je niet te grote konijnen hebt kun je naar petpaste kijken, dit is inderdaad die voor honden en katten. Meranox kun je ook online bestellen. Van panacur suspensie moet je degene met 25mg/ml hebben. Uit mijn hoofd zeg ik dat dat van die hele grote flessen de 2,5% oplossing is. Als je voor die laatste optie gaat kun je beter even kijken of de dierenarts een flesje voor je wil vullen. Sommige dierenartsen doen dat namelijk, dan hoef je niet een groot deel van die verpakking weg te gooien. Als je het al als particulier kunt krijgen.

 

Maar panacur petpaste en meranox kun je beiden zo bestellen online. De dosering is ook gewoon online te vinden natuurlijk, dus daar moeten we niet te moeilijk over doen. 20mg per kg lichaamsgewicht en dat 1 keer per dag voor 2 tot 4 weken. Per kilo konijn geef je dus 0,8ml meranox. Bij petpaste is 1 streepje 50mg (injector heeft 18 streepjes).

 

Natuurlijk hoop ik dat je even met ontlasting naar de dierenarts wilt gaan om vast te stellen dat het daadwerkelijk pinworm is, want panacur werkt niet tegen alle soorten wormen. De kans dat het zo is, is wel groot, maar beter zeker. Je weet ook zeker dat het geen vliegenlarven zijn?

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al vele jaren konijnen en altijd als er wormen gespot werden (in de ontlasting) of als konijn telkens andere ontlasting had werd deze behandeld tegen wormen. ik weet niet meer precies wat het was aangezien de DA dit overschreef en al even geleden is. een weekje geleden achter gekomen dat 1 konijntje wormen had, en ga ervanuit pinwormen, en daarom was ik aan het kijken naar ontworming voor konijnen en zag dat enkele mensen inderdaad Panacul Paste (voor honden en katten) gebruiken. Zijn zeker geen maden. Smalle, lange en dunne wormen.

 

 

13 minuten geleden, Kolino zei:

Je moet naar het aan mg per ml kijken. Als je niet te grote konijnen hebt kun je naar petpaste kijken, dit is inderdaad die voor honden en katten. Meranox kun je ook online bestellen. Van panacur suspensie moet je degene met 25mg/ml hebben. Uit mijn hoofd zeg ik dat dat van die hele grote flessen de 2,5% oplossing is. Als je voor die laatste optie gaat kun je beter even kijken of de dierenarts een flesje voor je wil vullen. Sommige dierenartsen doen dat namelijk, dan hoef je niet een groot deel van die verpakking weg te gooien. Als je het al als particulier kunt krijgen.

 

Maar panacur petpaste en meranox kun je beiden zo bestellen online. De dosering is ook gewoon online te vinden natuurlijk, dus daar moeten we niet te moeilijk over doen. 20mg per kg lichaamsgewicht en dat 1 keer per dag voor 2 tot 4 weken. Per kilo konijn geef je dus 0,8ml meranox. Bij petpaste is 1 streepje 50mg (injector heeft 18 streepjes).

 

Natuurlijk hoop ik dat je even met ontlasting naar de dierenarts wilt gaan om vast te stellen dat het daadwerkelijk pinworm is, want panacur werkt niet tegen alle soorten wormen. De kans dat het zo is, is wel groot, maar beter zeker. Je weet ook zeker dat het geen vliegenlarven zijn?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .