Ga naar inhoud

Harde snot


Lappie2

Aanbevolen berichten

Goedemorgen 😊

 

Onze kleine boef heeft last van hard snot. Hij begon met niezen nadat hij gecastreerd was (zo.n 4 weken geleden geloof ik). Paar dagen flinke niesbuien en daarna heel af en toe eens een Niesje. 2 weken geleden kreeg hij zijn vaccinatie en paar dagen later hard snot in 1 neusgat. Met washandje weg kunnen halen.

 

Nu om de dag halen we weer het harde snot weg en sinds gister ook zijn andere neusgat.

 

Hij heeft er niet echt veel last van lijkt het.. hij eet drinkt en speelt. Grote reus heeft nergens last van en probeert ook steeds het kleine neusje schoon te maken. 

 

Nu had ik ergens gelezen hier dat een spoeling met zoutoplossing kan helpen?

 

De DA vond het niks ernstigs daarom vraag ik het hier.

 

Het zijn echt droge groene korsten die ik er na een paar keer wrijven uit krijg. 

Dacht eerst aan allergie van hooi maar dan had hij er toch eerder last van moeten hebben? 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd dat je dierenarts dit niet erg vond. Snot is heel hardnekkig en wordt meestal door een bacterie veroorzaakt. Zeker als het na een narcose ontstaan is en na een vaccinatie erger geworden is, pleit dat voor een bacterie en niet voor een allergie. Snot wordt snel chronisch en ook erger, waardoor je het snel en effectief met een passend antibioticum moet behandelen. Anders heb je ook kans dat het een heftige longontsteking veroorzaakt. Ik heb nu zelf een chronische snotteraar waarbij niks meer helpt en die ik enkel in geval van een longontsteking snel behandel met een antibioticum.

Je kan aanvullend wel de neus spoelen met infuusvloeistof evt met een slijmoplosser erin, maar dat is een aanvulling op het antibioticum dat je geeft. Dat is meer voor comfort, het is geen behandeling op zich. 

Bij snot lijken ze er vaak geen last van te hebben en blijven ze eten en spelen enzo, maar het is wel degelijk vervelend voor ze en de bacterie die het veroorzaakt kan echt heel gevaarlijk zijn als je het niet behandelt. Het kan in de longen gaan zitten, maar ook in de oren, ogen en zelfs in de bloedbaan terecht komen. Daarom, en voor het comfort van het beestje, wil je het echt behandelen. Dat snotteren is heel vermoeiend en beperkt de ademhaling.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update

Onze dierenarts is met vakantie en de arts die het overnam had idd niet veel verstand van konijnen.

Zijn dus naar een andere gegaan en die heeft direct AB spuitje gegeven en Ab kuur voor 10 dagen. Druppels voor de neus en zalfje en probiotica.

 

Het is een erg gestressed nijntje die continu sparteld maar we krijgen het steeds weer voor elkaar gelukkig.

Grote reus likt hem daarna van voor naar achter om hem weer rustig te krijgen. Zo schattig om te zien.. 

En daarna komt hij ons weer kusjes geven de schat. Over 10 dagen weer controle en voorlopig nog even even geen 2e vaccinatie .

Ze denkt dat het daardoor kwam.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .