Ga naar inhoud

Laten steriliseren?


BaileyenBaloe

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

wij hebben twee voedsters van nu 7 maanden oud. Het ging vanaf het begin al goed met ze samen. De laatste tijd merkten we alleen dat de 1 bozig reageerde met eten. Ze liet niet toe dat de ander ging eten uit het bakje. Ook met lekkers geven was zij duidelijk de baas. We hebben nu twee voerbakjes en ze aten dan ook apart van elkaar. Omdat we bang waren dat het erger zou worden hadden we een afspraak gemaakt om ze te laten steriliseren. Maar nu lijkt al een aantal dagen het weer goed te gaan. Ze kunnen weer samen eten. Verder verliep en verloopt het prima met de twee. Ze accepteren elkaar en zitten ook graag samen. Dus nu de vraag. Alsnog steriliseren of toch niet doen en afwachten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in jouw geval wel voor castratie gaan, 2 voedsters en ook nog eens in de pubertijd is wel spannend. Ze zijn nu op een leeftijd dat ze gaan uitmaken wie er de baas is. Door een deel van de hormoonfabriek stil te leggen worden ze daar meestal iets minder fel in. Toch kan het zo zijn dat ze uiteindelijk geen match blijken. Als je er voor kiest om te laten castreren zou ik ze tegelijk laten doen. Dan voorkom je dat de een ineens sterker is dan de ander, waardoor je weer een andere machtsverhouding kunt krijgen. Castratie voorkomt ook baarmoederproblemen in de toekomst, iets waar veel voedsters op een gegeven moment mee kampen. Dat is mede een reden voor konijnenbaasjes om ook de dames te laten helpen.

 

Even ongevraagd advies rondom het eten, wat je zou kunnen doen is het voer een beetje door de ren strooien, zodat ze het eten niet kunnen claimen, dit voorkomt spanningen tussen beiden.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut doen als je kans wil hebben  dat ze samen kunnen blijven. Ze puberen, ook nog komend voorjaar. Of ze samen kunnen blijven is een gok, je weet het niet met twee dames. Maar ik zou castratie zeker aanraden in dit geval. Inderdaad allebei tegelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .