Ga naar inhoud

Schilfers in oor en vacht maar geen mijt


Paul1983

Aanbevolen berichten

Mijn voedster kampt al een tijd met schilfers in de vacht (vooral achter haar oren), harde korstjes aan de buitenkant van de oren en schilfers aan de binnenkant van de oren. De DA kan niets vinden onder de microscoop. Ze heeft ook last van pododermatitis.

 

Ik ben sinds ik het heb ontdekt in de weer met ivermectine maar helpt niet. De DA heeft stronghold meegegeven (selamectine) maar werkt ook niet echt heb ik het idee.

 

Ze lijkt er niet heel veel last van te hebben, af en toe schud ze wel met haar kop.

 

Iemand een idee waar de schilfers en korsten vandaan kunnen komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit al 9 jaar elke lente als mijn konijn in de rui komt, nu dus ook Mijn konijn heeft er niet zoveel last van en heeft het ook nooit doorgegeven aan zijn maatje. In mijn ervaring gaat dit dus vanzelf over. Maar nogmaals, mijn konijn lijkt er nooit last van te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, yaraxx99 zei:

Ik heb dit al 9 jaar elke lente als mijn konijn in de rui komt, nu dus ook Mijn konijn heeft er niet zoveel last van en heeft het ook nooit doorgegeven aan zijn maatje. In mijn ervaring gaat dit dus vanzelf over. Maar nogmaals, mijn konijn lijkt er nooit last van te hebben.

Mijn konijn ook niet maar ik zou er toch wel vanaf willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht misschien van de zon, als er weinig haar op de oren is, kunnen konijnen ook verbranden. Dat kan ook weer jeuk en irritatie geven.

Krabt het konijn er veel aan?

 

Als je het echt tot de bodem uit wil zoeken zou je ook nog kunnen overwegen bloed te laten prikken en uitgebreid onderzoeken. Misschien is het iets als een hormoonprobleem (bijv. schildklier) of vitaminetekort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Paul1983 zei:

Zal de DA eens vragen of ik dit mag gebruiken. Dank voor de tip.

Ik zou dat persoonlijk niet snel voor een konijn gebruiken, zitten toch een paar ingrediënten in die niet zo lief zijn voor konijnenhuidjes. Ik zou als je gaat smeren voor iets natuurlijkers kiezen. Maar smeren kan soms ook echt averechts werken, dat ze er alleen maar meer aan gaan wassen en poetsen, en dat het meer irritatie geeft, of dat het het natuurlijke herstel van de huid juist remt. Ook denk ik niet dat het goed is als ze sudocreme binnen krijgen, en dat gaat bij de oren van een konijn wel echt gebeuren als ze die wassen met de pootjes, en dan dus de pootjes weer schoonlikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Evee zei:

Ik dacht misschien van de zon, als er weinig haar op de oren is, kunnen konijnen ook verbranden. Dat kan ook weer jeuk en irritatie geven.

Krabt het konijn er veel aan?

 

Als je het echt tot de bodem uit wil zoeken zou je ook nog kunnen overwegen bloed te laten prikken en uitgebreid onderzoeken. Misschien is het iets als een hormoonprobleem (bijv. schildklier) of vitaminetekort.

Ze zit dagelijks in de zon, dus dat zou heel goed kunnen inderdaad. Nog nooit bij stil gestaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook een konijn met schurft gehad in het verleden, en bij haar heeft het echt maanden (het is best lang geleden, maar volgens mij ook wel echt 3-4 maanden) gekost om er af te komen, dat was ook echt hardnekkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herinner me een aantal topics waarin eerst aan mijt werd gedacht en het later een schimmel bleek. Toch doet de foto mij ook aan een mijt/schurft denken. Stronghold zou daar inderdaad tegen moeten helpen, maar het is niet ongebruikelijk dat daar 3 pipetten voor nodig zijn. Ik kan me de interval niet meer precies herinneren, daarvoor is het te lang geleden dat ik stronghold heb gebruikt. Volgens mij zat er niet zoveel tijd tussen het eerste en het tweede pipetje. Een week of 2 a 3, denk ik. Wordt het (eventuele) maatje ook meebehandeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .