Ga naar inhoud

Niezend konijn


Fleur123

Aanbevolen berichten

Onze voedster is nu drie weken bij ons. Ze is drie maanden oud. Eet goed, drinkt goed en is heel vrolijk. We zijn vorige week bij de dierenarts geweest omdat ze erg aan het niezen was. Het leek beter te gaan maar nu toch niet. We denken zelf aan een allergie. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar komt je voedster vandaan? Niezen kan door vanalles veroorzaakt worden, echte allergie komt niet vaak voor. Overgevoeligheid voor stof wel, maar dan heb je het meestal niet over heel overmatig niezen. Bij regelmatig niezen maak ik me direct zorgen om snot, dat kan ook heel wisselend verlopen, maar dat is niet iets om zomaar weg te wuiven. Dat kan namelijk snel chronisch worden. Ook dan wordt het ene konijn er zonder al te veel klachten oud mee en het andere moet worden ingeslapen door de gevolgen ervan. Ik zou dus je konijn wel even heel goed bij een konijn kundige dierenarts laten onderzoeken. En als je konijn bij een fokker vandaan komt deze fokker inlichten, want het kan erg besmettelijk zijn.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan vanalles zijn. Een stukje hooi in de neus, vervorming van de neusholte, diverse bacteriën, stof, amoniakgas van de urine, of allergie. Respectievelijk is de aanpak: in de neus kijken, röntgenfoto, kweek, huisvesting vrijmaken van stof uit hooi en stro en zaagsel en mogelijke schimmels; vaak de toiletbak schoonmaken en vullen met houtkorrels; en kijken naar hooikoorts. 

 

Om hooikoorts te checken moet je eerst het verblijf goed stofzuigen, het hooi uitschudden om alle stof te verwijderen (ik gebruik een grote papierbak met een handvol stro, doe er een uiennetje overheen, schud hem uit in de tuin) en dat stro maak je nat en voer je. Als dat het niezen oplost, kun je het nog eens uitlokken met onbehandeld hooi, dat bij hooikoorts het niezen weer zou uitlokken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze voedster nieste ook toen we haar net hadden. Haar neusje was soms ook wat groen. Ze heeft toen een aantal injecties en antibiotica gehad en we gebruiken nu alleen stofvrije bodembedekking. Het ging niet zo snel over en we hebben het toen even met rust gelaten (haar uiteraard goed in de gaten gehouden).  
Het is toen na een tijdje over gegaan. 
 

Verder heb ik er ook geen verstand van hoor, maar dit is mijn ervaring. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .