Ga naar inhoud

Konijn eet geen blinde darmkeutels maar wel haar normale keutels


Aanbevolen berichten

Mijn konijntje Bunny (een voedster van bijna 5 jaar oud) heeft sinds een tijdje wat complicaties met haar keutels en urine (ik heb hier contact over met mijn dierenarts en ze heeft op dit moment een pijnstiller). Ze eet goed en keutelt ook goed, maar ze eet haar blinde darm keutels niet op. Vorige week had ze last van diarree en heb ik haar op dieet gezet. Nu zijn de blinde darm keutels weer mooi, maar ze eet ze niet op. Sinds gister valt het me op dat elke keer als ze uit haar hok springt en ze op het vloerkleed keutelt (ze is eigenlijk zindelijk maar dat gebeurt soms), dat ze haar normale keutels op eet. Ik snap er helemaal niks van, want ze laat haar blinde darmkeutels onaangeroerd.

Ze is verder vrolijk en actief en eet goed.

 

Iemand die misschien weet waarom ze dit doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat met mijn voedster een tijdje geleden ook gehad. Heb toen gegoochel en daar kwam uit dat ze dan waarschijnlijk de vitamines niet nodig denkt te hebben als ze te veel brokken eten. Meestal gebeurd dat bij jonge konijntjes die onbeperkt brokken eten. Dan krijgen ze eigenlijk te veel voedingsstoffen binnen en laten ze de blindedarmkeutels met vezels etc liggen. Kan dit in het plaatje passen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het niet opeten van blindedarmkeutels kan door verschillende dingen komen. Als ze medicatie krijgen gebeurt het vaker dat ze ze tijdelijk laten liggen. Als ze ze ook laat liggen zonder de medicatie dan is er iets in het voedingspatroon niet helemaal top. Vaak ligt het aan teveel brokken. Bij mijn ram is het overgegaan sinds ik hem graanvrije brokjes geef. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Dark en Stormy zei:

Ik heb dat met mijn voedster een tijdje geleden ook gehad. Heb toen gegoochel en daar kwam uit dat ze dan waarschijnlijk de vitamines niet nodig denkt te hebben als ze te veel brokken eten. Meestal gebeurd dat bij jonge konijntjes die onbeperkt brokken eten. Dan krijgen ze eigenlijk te veel voedingsstoffen binnen en laten ze de blindedarmkeutels met vezels etc liggen. Kan dit in het plaatje passen?

Klopt, dat kreeg ik van de dierenarts vorige week ook door en het advies om haar brokken (ze krijgt brokken op basis van haar gewicht), te halveren en te kijken of het beter zou worden. Haar blindedarmkeutels werden wel beter, maar ze eet ze nog steeds niet. En het rare is dus dat ze haar normale keutels op eet. Dat heb ik haar nog nooit eerder zien doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Eefje zei:

Het niet opeten van blindedarmkeutels kan door verschillende dingen komen. Als ze medicatie krijgen gebeurt het vaker dat ze ze tijdelijk laten liggen. Als ze ze ook laat liggen zonder de medicatie dan is er iets in het voedingspatroon niet helemaal top. Vaak ligt het aan teveel brokken. Bij mijn ram is het overgegaan sinds ik hem graanvrije brokjes geef. 

Van wel merk zijn de brokken die hij krijgt? Misschien kan ik dat een tijdje proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normale keutels opeten doet ze dat alleen buiten haar verblijf? Ik heb wel eens gelezen dat konijnen dit doen om geen spoor achter te laten. Ik vermoed dat het twee verschillende dingen zijn. Dat het ene met territorium te maken heeft en het andere met teveel brok en/of medicatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Kolino zei:

Normale keutels opeten doet ze dat alleen buiten haar verblijf? Ik heb wel eens gelezen dat konijnen dit doen om geen spoor achter te laten. Ik vermoed dat het twee verschillende dingen zijn. Dat het ene met territorium te maken heeft en het andere met teveel brok en/of medicatie.

Ah dat zou het wel eens kunnen zijn. Ze doet het alleen buiten haar verblijf. Misschien dat het dan toch twee aparte dingen zijn en dat het inderdaad geen verband met elkaar houdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Bunny a.k.a. Aardappel zei:

Van wel merk zijn de brokken die hij krijgt? Misschien kan ik dat een tijdje proberen.

Ze krijgen beaphar nature. Heel weinig ook hoor, mijn konijnen wegen samen 4 kg en krijgen samen maar 30 gram brokjes. Met deze hoeveelheden op dit voer heeft hij het niet meer. Dezelfde hoeveelheden met voer dat granen bevat zat hij nog steeds vaak met zijn blindedarmkeutels te kliederen. Het is even zoeken wat bij jouw konijn het probleem is. Misschien geef je gewoon teveel brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Eefje zei:

Ze krijgen beaphar nature. Heel weinig ook hoor, mijn konijnen wegen samen 4 kg en krijgen samen maar 30 gram brokjes. Met deze hoeveelheden op dit voer heeft hij het niet meer. Dezelfde hoeveelheden met voer dat granen bevat zat hij nog steeds vaak met zijn blindedarmkeutels te kliederen. Het is even zoeken wat bij jouw konijn het probleem is. Misschien geef je gewoon teveel brokjes.

Dankjewel! Ik ga haar even een tijdje op een nog strenger dieet zetten en als dat niet werkt, dan dat voer proberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .