Ga naar inhoud

In de deur graven


AppaMomo

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Ik heb 2 lieve konijntjes die buiten wonen. Ze kunnen vrij rondlopen, ze zijn nooit opgesloten. De deur naar de tuin is van glas, dus ze kunnen altijd de woonkamer in kijken. De laatste tijd zijn ze enorm veel in dat glas van de deur aan het graven. Het lijkt of ze graag willen dat de deur open gaat. Of dat ze niet snappen waarom ze door het glas kunnen kijken maar er niet doorheen kunnen. Ik heb geen idee wat er in die koppies rond gaat.

Ik begrijp dat ze het doen als ik te laat ben met eten geven, maar ze doen het nu steeds vaker. Eerst was het alleen de man, maar nu doet de vrouw met hem mee. Ze beginnen 's ochtends rond 6 uur al, terwijl er dan niemand rondloopt in de woonkamer en ze krijgen echt nooit eten om die tijd, dus ze zouden gewend moeten zijn aan het feit die deur niets doet om die tijd. Ze maken mij wakker om 6:00 daarmee en de deur gaat er stuk van.

Ik heb speciaal tape geprobeerd dat ook gebruikt wordt om katten te stoppen met krabben, maar dat is binnen 2 minuten stuk en dan eten ze het op dus dat heb ik er snel weer vanaf gehaald.

 

Kan ik iets doen? 😞 

Ik probeer slecht gedrag niet te belonen, dus als ze krabben aan de deur houd ik de deur dicht, want ik wil niet dat ze het idee krijgen dat de deur open gaat als ze er zo in graven. Maar ze gaan echt zo lang door met dat graven. Ben ook bang voor hun tandjes, want ze happen ook in het glas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend! Op zich werkt afleren niet echt bij konijnen.. Kan je niet een hek ervoor plaatsen of iets anders on te voorkomen dat ze bij de deur kunnen komen? 

 

Het klinkt ook een beetje uit je verhaal dat je konijnen niet veilig overdekt zijn. Het is toch wel aan te raden een grote overdekte ren voor ze te hebben zodat ze niet gepakt kunnen worden door katten, marters, vossen of roofvogels. We zien op het forum toch met enige regelmaat voorbij komen dat er konijnen meegenomen worden, ook in dorpen en steden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tijdje heeft er inderdaad een hekje voorgestaan, maar dan gaat de deur maar beperkt open, want die opent naar buiten. Na een tijdje sprongen ze gewoon over dat hekje heen 😞 


Ik heb ook een keer gedacht aan zo'n soort bitterspray, die je op internet veel ziet. Maar ik vind dat ergens toch ook wel een beetje zielig en ik vraag me af of het werkt.

Heeft iemand daar ervaring mee?

 

Hun leefruimte is best wel een afgesloten omgeving, er kunnen in ieder geval geen katten of andere roofdieren bijkomen 😊 Vogels zou in theorie kunnen als ze het aandurven, maar is over de jaren nog nooit voorgekomen 🤔 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje een bitterspray van het merk tropiclean verkocht hier in de webwinkel, dat was een veilige, plantaardige, en wat mijn ervaring is, is dat de enige die enigszins werkte. Alle andere sprays die je veel ziet (voor honden & paarden), werken niet / nauwelijks voor konijnen. Als ze al wat doen, werken ze echt maar heel kort, en je gaat ook niet elk uur je deur sprayen. En dan moet je ook nog oppassen dat het behoorlijk bittere stoffen zijn die er in zitten, dus het kan de deur ook nog aantasten!

De spray die ik verkocht, die van tropiclean, daar kan ik helaas niet meer aankomen. Ik vermoed dat die uit het assortiment is gegaan. In ieder geval in Europa. Misschien dat je het via amerika (ebay / amazon oid?) nog kan krijgen, maar ik vermoed dat je dan ook een behoorlijke prijs betaald, als ze het al naar hier verzenden.

 

Ik denk dat een ombouw rond je deur maken waar ze niet overheen kunnen springen in dit geval nog de beste optie is, een stevige konijnenren dus eigenlijk (en dan wel zo dat je deur nog open kan draaien).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .