Ga naar inhoud

Zand na sterilisatie


Suuzan_

Aanbevolen berichten

Vraagje!

Wij hebben onze 9 maand oude voedster net precies opgehaald na haar sterilisatie. Ze heeft een graafbak in het hok en het eerste dat zij deed was in dat zand gaan zitten. De graafbak is volledig dicht dus wij kunnen heel moeilijk bij haar als ze erin zit. Ik snap wel dat ze erin gaat zitten, maar is dit niet heel slecht voor de wond? Mijn vriend is al heel druk bezig met brainstormen hoe we die bak tijdelijk kunnen afsluiten zodat ze er niet in kan, maar is dit wel nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ze de eerste dagen na de operatie beter niet op zand laten, maar op ondergrond die niet stoffig is / niet de wond kan prikken of irriteren. De zandbak er uit halen of afsluiten is dus inderdaad een goed idee. 

Zit ze wel binnen in huis?

 

Hier staan ook veel tips in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Je kan ze de eerste dagen na de operatie beter niet op zand laten, maar op ondergrond die niet stoffig is / niet de wond kan prikken of irriteren. De zandbak er uit halen of afsluiten is dus inderdaad een goed idee. 

Zit ze wel binnen in huis?

 

Hier staan ook veel tips in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

Ze zit inderdaad binnen in huis! Vanmiddag al wel mezelf uit de naad gewerkt om alles inderdaad zo schoon en stofvrij mogelijk te maken. 🙃 Mevrouw heeft zich nu koppig genesteld in het hoekje bovenop de afgesloten zandbak. Ze maakt even een statement. Er zijn comfortabele plekjes om bij te komen, maar dat doet ze helemaal zelf. 😂 Dank je wel!

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 20-1-2021 at 20:13 zei Evee:

Na een weekje is de wond meestal wel dicht aan de buitenkant, dan kan ze weer. 

Hey hoi! Ik wilde de dierenarts bellen om deze vraag te stellen, maar aangezien het een vervolg is op dit topic en de mensen hier het vast ook wel weten:

 

Mevrouw begon op dag 2 continue aan de wond te likken, dus ze heeft een rompertje aan gekregen. Dit rompertje moest best lang aanblijven van de dierenarts onder het mom van "als ze hem toch aan heeft.."

 

Vandaag mochten we hem uittrekken, als we dan wel even in de gaten kunnen houden of ze eraf blijft of niet. Op zich blijft ze eraf, ze is zich superveel aan het wassen natuurlijk omdat dat met dat rompertje steeds niet kon. Heb dus niet heel veel overzicht waar ze precies bezig is maar volgens mij zit het wel goed. 

 

Vraag is dan nu alleen of de zandbak alweer kan? Ik weet het niet goed. De wond was afgelopen zaterdag volgens de DA rustig, maar het rompertje moest dus nog wel even aan blijven tot vandaag. Vandaar mijn twijfel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verliest ze nog wondvocht of bloed uit de wond, of is die wel helemaal dicht gebleven?

 

Als het gewoon netjes dicht is kan de zandbak prima. Als het door het likken echt open is gegaan, en het de afgelopen dagen nog gebloed heeft / er wondvocht uit kwam, dan zou ik nog even wachten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie sowieso geen bloed, wondvocht is denk ik lastig te zien maar de DA vond dat het er mooi uit zag. Twijfel inderdaad of ik het nog even aan de DA ga vragen telefonisch, ook omdat ze er toch wel veel aan aan t wassen is en ik er een beetje paranoïde van word. 🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .