Ga naar inhoud

Kleine zuipschuit laat ineens plas lopen


Fiore_

Aanbevolen berichten

Ha BunnyBunchers,

 

Omdat ik me nog niet heb voorgesteld, een kleine introductie van mijn konijntje. 
Inmiddels meer dan een maand geleden was ik met wat vrienden een verjaardag vieren in een werkplaats op een industrieterrein, zo konden we goed afstand houden en waren we niemand tot last. Ineens zag ik, door de grote garagedeur, buiten een witte konijnenkont hupsen. Lang verhaal kort; met heel veel geduld in de miezer kon ik een huiskonijntje in veiligheid brengen. We zaten boven in de keuken van het kantoortje te knuffelen, waar het konijntje steeds aan mijn shirt begon te plukken als ik stopte met aaien. Ondertussen keken we of we de dierenambulance konden bellen (maar helaas), en of het konijntje misschien al op Amivedi gezocht werd. Het werd later en het konijntje ging in twee houten fruitkistjes met mij mee naar huis, lopend achterop de fiets. Ik kon de schattige pluizenbal niet achterlaten, en zou het kindje wat hem kwijt was echt wel vinden. Ondertussen werd hij op geen enkele website of Facebook-groep gezocht en kwam het besef dat hij absoluut een vakantiedump is geweest. Als iemand dit konijntje al eens heeft weggedaan, zou ik dat niet ook nog eens doen natuurlijk. Dus het konijntje bleef bij mij, en nu heet hij Keesje. 

Keesje woont nu bij mij op een grote studentenkamer, en loopt daar door zijn goede gedrag de hele dag los. Ik ben op zoek naar een appartement, dus zodra dat er is ga ik met Kees op zoek naar een lieve vriendin voor hem.

 

Kees gedraagt zich heel goed, knabbelt niet aan kabels (gelukkig), en was meteen al heel zindelijk.

Er zijn drie wc'tjes en ik was er helemaal klaar voor om te gaan afbouwen toen hij ineens allemaal plasjes liet lopen. 

Hij drinkt veel, de grote drinkbak is in een nacht leeg en er gaan er overdag ook twee doorheen. Verder maakt hij een gezonde indruk, dus ik heb me er nooit zorgen over gemaakt, het was al zo toen ik hem vond. Aan het begin kwam Kees lekker knuffelen op de bank, nu komt hij daar vooral om over je heen te plassen (en het is al zo warm). Het plassen op de bank lees ik erg veel, en ik denk dat dat vooral territoriaal gedrag is. Maar gister plaste Kees ineens midden in de kamer op de gladde vloer terwijl mijn vriend met hem aan het spelen was en groentjes had verstopt in speelblokken. Daarna is er nog een plas voor de toiletbak beland, iets wat hij de vorige dag ook al voor de andere toiletbak deed. Van het plasje tijdens het spelen dachten we nog dat hij gewoon was afgeleid door het spelen; hoe veel kinderen plassen er niet in hun broek tijdens het spelen? Maar de plasjes voor de toiletbak zijn wel opvallend. Natuurlijk was ik meteen bang voor enge ziektes en blaasproblemen, maar het meest opvallende aan alles is dat hij deze plasjes alleen laat lopen als wij wakker zijn en op de bank zitten. 's Nachts heeft hij geen plasjes op de grond gedaan, en overdag als ik thuis aan het werk ben doet hij het ook niet en ligt ie lekker bij mijn voeten. 

Nu vragen we ons natuurlijk af, waar komt dit gedrag vandaan? Moet ik toch aan blaasproblemen of een andere ziekte denken? Is ie een dwarse puber en zegt ie 'ik zal jou eens laten zien waar ik allemaal kan plassen!'? Is het territoriumdrift? En zou dat betekenen dat het minder wordt als hij gecastreerd wordt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou blaasproblemen / nierproblemen / urinewegproblemen wel laten onderzoeken bij hem. Het kan hoor, dat het hormonaal is, maar het vele drinken in combinatie met plassen op ongewone plekken, zou voor mij toch wat zorgen geven als konijnenbaasje. Je zou de urine met een schoon spuitje kunnen opzuigen en laten onderzoeken bij de dierenarts. 

 

Castratie is altijd aan te raden, zeker voor rammen. Zonder castratie kan hij niet gekoppeld worden en een soortgenootje als maatje is een eerste levensbehoefte van konijnen. Ook mindert het inderdaad hormonaal gedrag, met name rijden en sproeien (dat doet hij nu misschien nog niet , maar als het een puberend konijn is inmiddels, zal dat vast ook nog wel gaan gebeuren). Mocht je nog niet met hem bij de dierenarts zijn geweest ,zou ik hem ook laten vaccineren als hij daar fit genoeg voor is.  

 

Eet hij wel genoeg hooi? Let je qua voeding op dat hij niet te veel brok eet en geef je een brok met een goede calcium-fosfor verhouding? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De combinatie met de plasjes op gekke plekken is inderdaad de reden dat ik me er nu zorgen over maak! De tour naar de DA is natuurlijk geen pretje, dus alleen een plasje brengen zou voor het beestje een stuk fijner zijn. Ik ga eens bellen of ze dat kunnen doen, dan is het in ieder geval uitgesloten.

 

Hij is ook al voor vaccinaties langsgeweest! De castratie moet inderdaad voor een vriendinnetje sowieso gebeuren, maar bij de check bij de dierenarts is ontdekt dat hij een hartruisje heeft, dus narcose is dan spannend en onverstandig. Ik wilde dit probleem voor de lengte nog maar even uit m'n bericht halen, maar als we toch bezig zijn haha. De dierenarts raadde me aan om naar het dierenziekenhuis te gaan waar ze een echo konden maken van z'n hartje... 185 euro 'en we kunnen dan niet garanderen dat we er iets mee kunnen' ehh daar gaan we niet aan beginnen.. Zo veel stress van met een konijn daar naar toe, op z'n rug voor een echo die ze 'misschien niet kunnen gebruiken' lijkt me echt geen succes. Dus daarvoor moeten we nog op zoek naar iemand die wel weet wat ie doet, of de castratie onder plaatselijke verdoving doen.. Castratie onder plaatselijke verdoving kan wel, maar gebeurt geloof ik niet heel vaak. Iemand die daar ervaring mee heeft? Ook onder het mom van 'nu we toch bezig zijn' 😉 

Kees eet oooonwijs veel hooi. Vroeger hadden we een bijzonder kieskeurig konijntje bij mijn ouders thuis, die alleen kruidenhooi met rozenblaadjes wilde, dus ik ben heel blij met deze veelvraat. Hij krijgt per dag 30 gram Hobby First brokken, en witlof, spinazie, paksoi, andijvie of andere groentjes die ik in huis heb. Eet keurig z'n blindedarm keuteltjes en maakt verder mooie ronde poepies. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij evee, ook zou het op e cuniculi kunnen wijzen als er niets aan de blaas en nieren te zien is. Zo veel drinken wijst toch wel naar een onderliggend probleem helaas. 

 

Er zijn dierenartsen die onder plaatselijke verdoving castreren, voor jou wel de moeite waard om wat meer navraag in je omgeving te doen. Zou toch wat kopzorgen schelen als hij niet onder zeil hoeft.

 

Wat super fijn dat Keesje bij jou een liefdevol huisje heeft gevonden na zo'n liefdeloze dumpactie. Wat een mazzel voor hem ❤️.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .